۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۶۶۶۱۸۹
حجت الاسلام تقی زاده خبر داد؛

شناسایی ۱۳۵ موقوفه حوزه علمیه مازندران

شناسایی ۱۳۵ موقوفه حوزه علمیه مازندران
مازندران - مسؤول امور موقوفات و منابع پایدار حوزه علمیه مازندران تعداد موقوفات حوزه علمیه استان را ۱۳۵ مورد اعلام کرد و گفت: این موقوفات دارای شش هزار و ۷۵۱ رقبه است.

حجت الاسلام جواد تقی زاده، مسؤول امور موقوفات و منابع پایدار حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، تعداد موقوفات حوزه علمیه استان را 135 مورد اعلام کرد و گفت: این موقوفات دارای شش هزار و 751 رقبه است.

وی، تعداد رقبات انتقاعی را 48 مورد اعلام کرد و با بیان این که شش هزار و 645 موقوفات حوزه علمیه استان منفعتی است، افزود: از این تعداد نیز دو هزار و 450 رقبه دارای درآمد است.

حجت الاسلام تقی زاده با بیان این که چهار هزار و 301 رقبه موقوفات حوزه علمیه مازندران بدون درآمد هستند، بیان داشت: همچنین از این تعداد رقبات هزار و 365 مورد نیز مربوط به کشاورزی است.

وی با اشاره به این که موضوع احصاء موقوفات حوزه علمیه استان پس از جلسه با نماینده ولی فقیه در مازندران و مدیر کل اوقاف به طور آزمایشی در شهرهای ساری و آمل آغاز شده است، خاطرنشان کرد: این دو شهرستان از نظر تعداد، بیشترین موقوفات حوزه های علمیه را به خود اختصاص داده اند.

مسؤول امور موقوفات و منابع پایدار حوزه علمیه مازندران از امضاء تفاهم نامه مشترک با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان به منظور احصاء و احیاء موقوفات حوزه های علمیه خبر داد و افزود: نخستین سیاست و دغدغه ما احصاء موقوفات حوزه های علمیه است که به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.

حجت الاسلام تقی زاده در ادامه سخنان خود از تشکیل کارگروه مشترک با حضور نماینده ولی فقیه در مازندران، مدیر کل اوقاف استان، رییس کل دادگستری، مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان و مدیریت حوزه علمیه استان به منظور پیگیری امور موقوفات حوزه های علمیه خبر داد.

وی همچنین به معرفی امین موقوفات مدارس علمیه استان به اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران اشاره کرد و افزود: این فرد امور مربوط به موقوفات و منابع پایدار مدارس علمیه را پیگیری خواهد کرد.

مسؤول امور موقوفات و منابع پایدار حوزه علمیه مازندران با بیان این که با بررسی های به عمل آمده تعداد موقوفات حوزه های علمیه بیشتر از موارد اعلام شده است، تصریح کرد: به طور حتم با بررسی دقیق تر موقوفات بیشتری را در سطح استان شناسایی خواهیم کرد.

حجت الاسلام تقی زاده با بیان این که رویکرد ما در بحث موقوفات حوزه های علمیه احصاء، احیاء و ترویج وقف است، بیان داشت: به طور حتم اگر موقوفات حوزه های علمیه احیاء شود بسیاری از مشکلاتی که امروز مدارس علمیه با آن مواجه هستند رفع خواهد شد.

وی با اشاره به این که احیاء موقوفات حوزه های علمیه در برخی شهرهای استان همه نیازمندی های مدارس علمیه استان را پوشش خواهد داد، افزود: با همکاری مجموعه اوقاف و همچنین دستگاه قضا پیگیر احیاء موقوفات مدارس علمیه در سطح استان هستیم.

مسؤول امور موقوفات و منابع پایدار حوزه علمیه مازندران با بیان این که مسأله وقف ارتباط مستقیمی با اعتقادات دینی مردم داررد، تصریح کرد: علمای دین و بسیاری از مؤمنان و افراد با ایمان با هدف نشر و گسترش معارف اهل بیت(ع) در جامعه، اموال و دارایی های خود را برای مدارس علمیه و طلاب علوم دینی وقف کردند.

وی با بیان این که متأسفانه در طول تاریخ و به مرور زمان بسیاری از این موقوفات به فراموشی سپرده شد، بیان داشت: امیدواریم با اهتمامی که مجموعه اوقاف دارند بتوانیم حقوق واقعی حوزه های علمیه را در این خصوص احیاء کنیم./950//302/خ

ارسال نظرات