۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۶۶۶۲۳۲
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

قرآن یکی از راه‌های شناخت پیامبراکرم است

قرآن یکی از راه‌های شناخت پیامبراکرم است
اصفهان - حجت الاسلام شاه فضل یکی از راه‌های شناخت پیامبراکرم (ص) را قرآن دانست و گفت: یکی از ویژگی‌های مثبت پیامبر اخلاق نیکوی ایشان است.
حجت الاسلام علیرضا شاه فضل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با تسلیت رحلت پیامبراکرم (ص) گفت: به تعبیر قرآن پیامبراکرم (ص) در دوران اعراب جاهلیت توانست افراد بزرگی را تربیت کند که در طول تاریخ نظیر آن‌ها کمتر شده است.
 
وی بهترین منبع برای شناخت پیامبراکرم (ص) را قرآن دانست و افزود: خداوند طی ۲۳ سال آیاتی را بر پیامبر نازل کرد و زندگی پیامبر (ص) را برای مردم توضیح داد و نکات و ظرافت‌های زیبایی را در قرآن در رابطه با ویژگی‌های پیامبر (ص) بیان کرد.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه خداوند در قرآن خلق و رفتار پیامبر (ص) را خیلی بزرگ و عظیم توصیف کرده است و این خلق عظیم را در سیره و رفتار پیامبر (ص) می‌توان مشاهده کرد، گفت: این رفتار پیامبراکرم (ص) یک رفتار تصنعی نیست و یک رفتارحقیقی است.

به گفته وی یکی از راه‌های شناخت پیامبراکرم (ص) قرآن است و یکی از ویژگی‌های پیامبراکرم (ص) اخلاق ایشان است.

وی با اشاره به اینکه خداوند در آیه ۴۵ سوره احزاب که می‌فرماید، «إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا» چندین صفت پیامبراکرم (ص) را بیان کرده است گفت: مبشر بشارت دهنده به بهشت و نذیرا هشدار دهنده به جهنم است، امروز برخی فقط بشارت می‌دهند، اما هشدار نمی‌دهند در حالیکه پیامبر هم بشارت می‌داد و هم هشدار می داد، همانگونه که خداوند نیز هم ارحم الراحمین و هم شدید العقاب است.

حجت الاسلام شاه فضل در ادامه وظیفه ما نسبت به پیامبر و اهل بیت (ع) را یادآور شد و گفت: روایت است نزدیکترین افراد به پیامبر کسانی هستند که خلق و خوی شبیه یا نزدیک به پیامبر داشته باشند و خود پیامبر نیز می‌فرماید، من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را در جامعه ترویج کنم، بنابراین ما باید تلاش کنیم تا اخلاق خود را شبیه و یا نزدیک به اخلاق پیامبر کنیم و سیره پیامبر را در جامعه ترویج دهیم.

وی ادامه داد: مردم ما از مردم زمان پیامبر خیلی بهتر هستند، چرا که مردم در زمان پیامبر از وجود ایشان استفاده می‌کردند، اما خدمتگزار پیامبر نبودند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: پیامبر در بین اصحاب خود می‌فرماید، گروهی بعد از ما خواهند آمد که من و نزول قرآن و معجزات قرآن و اهل بیت (ع) را ندیده اند، اما علاقه و فداکاری آن‌ها به ما بیشتر از شما است و ایمان آن‌ها قوی‌تر از ایمان شما است.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه انسان‌های صالح و غیر صالح در همه دوران‌ها هستند، ادامه داد: مردم و خیرین در راه اهل بیت (ع) و قرآن تلاش و هزینه می‌کنند و امروز نیز در ایام کرونا مردم و خیرین هزینه و کمک می‌کنند.

وی همچنین با بیان اینکه در هر جامعه‌ای افراد بد بیشتر از افراد خوب دیده می شوند، گفت: امروز نیز اگر مسؤولی خدمتگزار باشد معرفی نمی‌شود، اما اگر مسؤولی خطا کند و اختلاس کند او را برجسته می‌کنند و تصور می‌کنند همه مسؤولان اختلاسگر هستند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان با اشاره به یادآوری خطای محاسباتی از سوی رهبر معظم انقلاب، یادآور شد: در خطای محاسبانی هرچیزی را باید به اندازه خودش دید و بزرگتر ندید و چنانچه یک نفر اختلاس کند او را به صد نفر دیگر تعمیم دهیم دچار خطای محاسباتی شده ایم و اگر یکصد انسان خوب را یک نفر اعلام کنیم این نیز خطای محاسباتی است.

حجت الاسلام شاه فضل مظلوم‌ترین افراد را در بین مسؤولان و بدترین افراد را هم در بین مسؤولان دانست و اظهار داشت: همانگونه که زبان بدترین و بهترین عضو بدن انسان است، بهترین و بدترین افراد نیز دربین مسؤولان هستند.

وی با تأکید بر اینکه نباید دچار خطای محاسباتی شد و هرچیزی را به اندازه خودش دید، گفت: خطای محاسباتی امروز جامعه این است که اگر مسؤولی اختلاس کند آن را به همه مسؤولان تعمیم می‌دهند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان دیدن خوبی‌های دیگران را یک هنر دانست و ادامه داد: انسان اگر همانگونه که بدی‌ها را می‌بیند خوبی‌ها را هم ببیند انسان با انصافی است، از این رو اگر نتوانیم خوبی‌های دیگران را ببینیم فقط بدی دیگران را خواهیم دید و سبب یاس و نا امیدی دیگران خواهیم شد.

حجت الاسلام شاه فضل نادیده گرفتن خوبی های دیگران و تنها تمرکز کردن روی اشتباهات دیگران و برجسته کردن آن را کار غیراخلاقی و دینی دانست و افزود: در بین اقشار جامعه خوب و بد وجود دارد اما هنر این است که مانند آینه باشیم و زیبایی ها و زشتی ها را با هم ببینیم./۱۳۰۷/ت210/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات