۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۴
کد خبر: ۶۶۶۳۲۵
مدیر مدرسه علمیه امام حسین:

فرهنگ جهاد بخشی از هویت جامعه عقلانی است

فرهنگ جهاد بخشی از هویت جامعه عقلانی است
تهران - حجت الاسلام دهقانی با بیان اینکه جهاد بخشی از هویت جامعه عقلانی است، گفت: دوری از پروردگار و اولیای الهی بالاترین محرومیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام فرهاد دهقانی مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع)، جمعه شب در مراسمی که به مناسبت شام رحلت پیامبراکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد، گفت: هدف بعثت انبیاء و اولیای الهی نجات بشر از بحران هویت انسانی است.

وی افزود: یکی از مواردی که مانع تحقق هدف انبیا و ائمه اطهار(ع) می شود و انسان را از هویت انسانی دور می کند جدا شدن از عقلانیت است؛ جامعه اگر از عقل گرایی فاصله بگیرد هویتش نابود می شود.

حجت الاسلام دهقانی به رابطه هویت و عزت نفس اشاره و عنوان کرد: یکی از دلایل بی عزتی ضعف در هویت و شخصیت است؛ یکی از دلایلی که انسان را از هویت و جامعه عقلانیت دور می کند بحث کم کاری است.

مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) ادامه داد: آن چیزی که موجب کم کاری می شود سهل گرایی و سهل انگاری است، طبق صریح روایات؛ انسان در انجام همه کارها باید از خداوند متعال درخواست نشاط کند تا از کسالت، تنبلی و فشل بودن دور بماند.

وی درباره فرق بین انسان سهل گرا و شخص سهل انگار، گفت: انسان سهل گرا همواره به دنبال انجام کارهای راحت و آسوده است اما شخص سهل انگار فردی است که کارهای سخت و پیچیده را ساده جلوه می دهد و در نهایت تنبلی هیچ کاری هم انجام نمی دهد. هدر دادن عمر نهایت بی هنری و کسب هویت اوج عقلانیت است.

حجت الاسلام دهقانی با بیان اینکه حب دنیا انسان را از خدا دور می کند، اظهار داشت: انسان عاقل در مسیر جهاد گام بر می دارد در غیر این صورت انسان سهل انگار و سهل گرا هرگز نمی تواند به کمال دست یابد.

مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) در پایان خاطرنشان کرد: در روز قیامت اعضا و جوارح علیه انسان گناهکار شهادت می دهند زیرا اعضا و جوارح امانت و سرباز الهی هستند و به همه اعمال آدمی اشراف و آگاهی دارند؛ انسان سهل گرا یا سهل انگار افرادی محروم هستند و بالاترین محرومیت دوری از خدا و اولیای الهی است./813/پ210/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات