۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۸
کد خبر: ۶۶۶۳۲۸
آیت الله تحریری:

هدف از خلقت انسان، رسیدن به مقام خلیفه اللهی است

هدف از خلقت انسان، رسیدن به مقام خلیفه اللهی است
تهران - آیت الله تحریری با بیان اینکه اولیای الهی هرگز فریب جلوه گری دنیا را نمی خورند، گفت: هدف از خلقت انسان، رسیدن به مقام خلیفه اللهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، جمعه شب به صورت مجازی در مدرسه علمیه معیر به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امام صادق(ع) راهکار بسیار مهم و سختی برای رسیدن انسان به قرب الهی مطرح می کنند.

وی افزود: هدف حضور انسان در عالم دنیا رسیدن به آن قرب الهی است؛ آن جایگاه خاص در قرآن کریم با تعبیرات متفاوتی بیان شده که مهمترین آن جایگاه خلیفه اللهی است.

آیت الله تحریری با بیان اینکه غیر از انسان هیچ موجودی قابلیت و ظرفیت رسیدن به مقام خلیفه اللهی را ندارد، عنوان کرد: انسان از نظر ظرفیت علمی و عملی قابلیت رسیدن به مقام خلیفه اللهی را پیدا می کند؛ خداوند متعال به انسان علم اسماء آموخت و روح الهی بر او دمید.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه بدن آدمی در دنیا اقتضائات و تعلقاتی دارد که تنها مختص این عالم است، اظهار داشت: روح انسان می تواند با عالم غیب ارتباط برقرار کند و با تعلقات آن عجین شود؛ بعد روحی و مادی انسان در عالم دنیا ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و آدمی می تواند بین این دو درک و تعلقات تمایز ایجاد کند.

وی رسیدن به قرب الهی را در گرو سبک شدن تعلقات دنیوی دانست و گفت: قرب الهی به معنای دارا شدن یعنی انسان موانع توجه به خداوند متعال و قرب وجودی پروردگار به موجودات و تمام شؤونات انسانی را کنار بزند، در اینجا است که تقرب معنا پیدا می کند.

آیت الله تحریری یکی از راه های تقرب الهی را توجه به علت خلقت بیان کرد و ادامه داد: انسان اگر بداند برای چه خلق شده همه تلاش های خود را در راستای رسیدن به هدف خلقت تنظیم می کند و می تواند به قرب الهی نائل شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه دین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) متعال‌ترین دستورات را برای رسیدن انسان به قرب الهی مطرح می کند، اظهار داشت: دین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) به جنبه های زندگی دنیا توجه خاص دارد تا انسان بتواند مسیر کمال را طی کند. اولیای الهی هرگز فریب جلوه گری دنیا را نمی خورند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات