۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۶۶۶۵۲۸
یادداشت؛

نگاهی به منشأ توهم ترامپ از تماس ایران با آمریکا بعد از انتخابات

نگاهی به منشأ توهم ترامپ از تماس ایران با آمریکا بعد از انتخابات
ارتباط دادن وقایع اسلام برای توجیه اقدامات دولت از سوی روحانی، بار‌ها تکرار شده و ابزار فشار اقتصادی آمریکا جهت کشاندن ایران به پای میز مذاکره بی نتیجه مانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا که کمتر از یک ماه مانده به رقابت انتخاباتی ۲۰۲۰، هیچ دستاوردی در عرصه سیاست خارجی و بین المللی ندارد؛ بار دیگر برای آنکه طرفداران خود را به هیجان بیاورد؛ به گزافه‌گویی درباره نظام  اسلامی ایران روی آورد.

ترامپ مدعی شده است که از توافق هسته‌ای فاجعه‌بار دولت اوباما و ایران خارج شدم. احتمالاً اولین تماسی که بعد از پیروزی در انتخابات خواهم داشت، از جانب ایران است که برای توافق با من می‌میرند چرا که تولید ناخالص داخلی‌شان ۲۸ درصد افت کرده است.

حال سؤال اینجاست توهم دونالد ترامپ از ارتباط و مذاکره مجدد ایران با آمریکا از چه مسأله ای منشأت می گیرد، برای  یافتن پاسخ  این سؤال مروری به علمکرد،  رفتار و  سخنان حسن روحانی قبل از توافقنامه برجام خواهیم داشت.

حسن روحانی از روزی که سکان ریاست‌جمهوری را گرفت تا امروز، به بهانه‌های مختلف اقدامات دولت خود را  به ویژه در عرصه سیاست خارجی و بین الملل را برگرفته از تاریخ صدر اسلام  توصیف کرد  که این سخنان وی سبب واکنش بسیاری از افراد سیاسی و مذهبی جامعه و به و وجود آمدن دو قطبی‌ها در جامعه شده است.

روحانی در کنگره بین‌المللی امام حسن مجتبی(ع) که یکم تیرماه ۹۳ برگزار شد، بدون آنکه به مقدمات صلح تاریخی امام حسن(ع) و خیانت یارانش اشاره‌ای کند، گفت: «ما امروز نیازمند به آن هستیم که پرچم صلح حسنی به اهتزاز درآید، بیایید همه با هم با یک صدا، صلحِ رمضانی را فریاد بزنیم، شجاعت در صلح به مراتب بالاتر از شجاعت در جنگ است، صلح از آنِ آن امامی است که پشت پرده را به خوبی می‌بیند و پیش‌بینی می‌کند.»

روحانی در همان سال یعنی ۳۰ مهرماه، تشبیه دیگری از شرایط امروز با صدر اسلام انجام داد و این بار درس کربلا را درس مذاکره خواند و گفت: درس کربلا هم درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین است، امام حسین (ع) خیمه‌ای برپا کرد و عمر سعد را به مذاکره دعوت کرد، امام حسین (ع) از شهادت استقبال هم می‌کرد؛ اما با این حرکت خود به ما یاد داد که حتی با دشمن خود باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دنیا منطق ما را در صحنه مذاکره پیروز بداند»

بر اساس این گزارش، طی ۷ سال اخیر، ارتباط دادن وقایع صدر اسلام با شرایط امروزی و توجیه اقدامات دولت از سوی روحانی، بارها تکرار شده و مصادیق متعددی دارد.

اما رییس جمهور در تازه‌ترین سخنان خود نیز به صلح امام حسن (ع) اشاره‌ای کرد و گفت: وقتی برخی از اصحاب امام حسن آمدند با زبان معترضانه که چرا قبول کردید و چرا صلح کردید؟ چرا در برابر طرف مقابل پیمان را امضا کردید؟ حضرت فرمود: "انی رأیت هوی معظم‌الناس علی الصلح"، گفت؛ جامعه اسلامی که شما ۱۰ نفر نیستید شما ۲۰ نفری که اینجا پیش من آمدید دنیای اسلام نیستید من در مسجد برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهند و وقتی مردم این را می‌خواهند صلح را انتخاب می‌کنم»

برداشت برخی کارشناسان از سخنان رییس جمهور،  سیگنال او به دولت آمریکا جهت آمادگی برای مذاکره و سازش بود، این در حالی صورت می گیرد که پس از خروج امریکا از برجام و بیش از دو سال، موضع رسمی جمهوری اسلامی در عرصه سیاست بین المللی، عدم مذاکره و توافق جدید با دولت آمریکا است.

روحانی  از 15 مرداد 1397 تا کنون، در رد مذاکره مجدد با آمریکا و به مصلحت نبودن این اقدام تأکید داشته و همواره رییس جمهور و وزارت خارجه، شرط آغاز مذاکرات مجدد را عمل به تعهدات برجامی آمریکا یا در واقع بازگشت به برجام عنوان کردند.

تحریم ها و فشارهای اقتصادی علیه ایران در جهت کشاندن دولتمردان به پای میز  مذاکرات

دونالد ترامپ برای  دلیل خود برای مذاکره مجدد ایران افت ۲۸ درصدی تولید ناخالصی را بیان کرده است، در حالی که تحریم ‌های ضد ایرانی توسط آمریکا تاریخی از زمانی شروع شد که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید؛ از آن زمان تاکنون ایالات متحده از راه ‌ها و به بهانه ‌های مختلف سعی داشته تا به ‌گونه های بتواند به مانند قبل از انقلاب، ایران را به کنترل خود درآورد تا بتواند به اهداف خود برسد.

تحریم ‌های آمریکا علیه ایران در راستای تغییر سیاست های نظام ایران بوده است. اما ایالات متحده  هیچ زمان بدین هدف دست نیافته است، زیرا که هیچ گاه مردم ایران به جهت تحریم های بی رحمانه  آمریکا و  فشارهای اقتصادی دست از مبارزه و مقاومت برنداشته اند و دنبال مذاکراه یک طرفه و تحمیلی از سوی  آمریکا و سران آمریکا نخواهند بود.

برجام؛ تجربه تلخ تاریخی مذاکرات ایران با آمریکا

تجربه تلخ تاریخی مذاکرات ایران با آمریکا و سران اروپایی توافق نامه برجام است، که رهبر انقلاب بارها بارها «تجربه برجام» را نمونه ای روشن از ضرورت بی اعتمادی به دشمنان خواندند و تأکید داشتند که ملت به عنوان یک تجربه به مذاکرات هسته ای نگاه خواهد کرد تا ببیند امریکایی ها در عمل چه کار خواهند کرد و حالا مشخص شده که آنها بر خلاف وعده های خود، همچنان به توطئه و تخریب مشغولند.

همچنین حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر تجربه اندوزی ملت ایران از رفتار امریکا در قضیه برجام  بیان داشتند که آنها می گویند بیایید در مسائل منطقه هم مذاکره کنیم، اما تجربه برجام به ما می گوید این کار سمی مهلک است و در هیچ مسأله ای نمی توان به حرفهای امریکایی ها اعتماد کرد.

از این رو، سیاست خارجی نظام و دیپلماسی کشور ایران، عدم مذاکرات مجدد با آمریکا و سران کشورهای اروپایی و پایبندی همه طرف ها به متن توافقنامه برجام است.    

در نتیجه می توان گفت، هر بار که ایران از سوی آمریکا مورد تحریم قرار می ‌گیرد، به خوبی توانسته است با توجه به این شرایط اقتصاد کشور را سرپا نگه دارد، از این رو کارایی ابزار فشار اقتصادی جهت کشاندن ایران به پای میز مذاکره طی این مدت بی نتیجه مانده است زیرا که اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی، رونق تولید و حمایت از آن، حمایت از کالاهای ایرانی همگی نشان از عزم ملت برای مقاوم ‌سازی اقتصادش در برابر تحریم ‌هاست./998/ی704/ق

میثم صدیقیان

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸
برخی غلط های املایی مانند دونالند را اصلاح فرمایید
0
0