۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۶۶۶۵۹۷

تاریخ انقلاب در کتب درسی روایت شود

تاریخ انقلاب در کتب درسی روایت شود
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: امام ما در صراط تحول کتب درسی دانش‌آموزان رهبر معظم انقلاب و روح تحول تربیت دینی و انقلابی است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از تغییرات کتاب‌های درسی متوسطه اول و دوم با حضور مجید بذرافکن، معاونت فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حسن ملکی، معاون وزیر آموزش و پرورش و جمعی از اساتید دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام برگزار شد. 

در ابتدای این جلسه، مهدی سیاوشی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین علیه‌السلام صحبت کرد و گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بحثی تحت عنوان راهبرد دارند که موضوع آن آشنایی با تاریخ است. ناظر به این فرمایش رهبری، در وزارت آموزش و پرورش رویکرد جدیدی ذیل بیانیه گام دوم انقلاب شکل گرفت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه پاسداری از انقلاب اسلامی خادم مردم و دولت است و از همه ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد تا سیاست‌های جمهوری اسلامی را به بهترین نحو پیاده کند.

تاریخ جمهوری اسلامی باید روایت شود

وی بیان داشت: باید به بهانه تحول جدی‌ای که در کتاب‌های درسی ایجاد شده است به آقای ملکی تبریک بگویم. سال‌ها دنبال این کار بودیم و معتقدیم که کتاب‌های درسی نیازمند اصلاحات جدی بود. وجه شاخص این تحول، اتصال تاریخ معاصر ایران به زندگی بزرگ‌مردی به نام شهید قاسم سیلمانی به عنوان مؤسس هویت مقاومت در جهان اسلام است. اضافه شدن درسی با عنوان حاج قاسم به کتاب‌های درسی ذیل موضوع «مکتب حاج قاسم، مکتب مقاومت» یکی از تأثیرگذارترین فعالیت‌های آموزش و پروش است.

سیاوشی با اشاره به 2 تغییر دیگر در کتاب‌های درسی گفت: البته در این مجموعه 2 کار بزرگ دیگر نیز انجام شد؛ یکی انتشار اسناد لانه جاسوسی در کتاب‌های درسی و دیگری بازنگری در تاریخ معاصر ایران است. ورود اسناد لانه جاسوسی به کتاب‌های درسی یکی از مسائلی بود که حضرت آقا بدان تأکید فراوان داشتند و می‌فرمودند بچه‌های ما باید بدانند که انقلاب اسلامی در چه برهه‌ای به وقوع پیوسته است.

وی خاطرنشان کرد: چیزی که اکنون نیازمندیم بیان تاریخ جمهوری اسلامی است و کتاب‌های درسی نباید در تاریخ سال 1357-1358 متوقف شود. باید به تاریخ جمهوری اسلامی پرداخته شود. البته محدودیت‌هایی در زمینه حجم کتاب‌ درسی وجود دارد اما امیدوارم با مساعدت دوستان در وزارت آموزش و پرورش این کار قوت گرفته و به انجام برسد.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، صراط تربیتی است

در بخش دیگر برنامه، حسن ملکی‌، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی صحبت کرد. او گفت: از دو سال قبل، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی در صراط تحول قرار گرفته است. این واژه را تعمداً ذکر می‌کنم چرا که راهی است که الهام گرفته از صراط مستقیم است که در نمازهای روزانه خود از خداوند طلب می‌کنیم. صراط کلیدواژه پرمعنای قرآنی ما است و در اینجا هم از صراط تحول استفاده می‌کنیم تا بدانیم که حرکتمان در تحول کتاب‌های درسی باید منطبق بر همان صراطی باشد که اصل دین ما است. در صراط تحول خود را با اسناد بالادستی‌مان تطبیق می‌دهیم. معتقدیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مسیر صراط است. مقام معظم رهبری بارها در سال‌های مختلف سؤال پرسیدند که چرا سند تحول بنیادین عملیاتی نمی‌شود؟ منظور این است که چرا صراط تربیتی شکل نمی‌گیرد.

وی تأکید کرد: معتقدیم تا پیش از این سند تحول بنیادین به معنای حقیقی مبنا قرار نگرفته است. در حقیقت بنای تعلیم و تربیت باید روی اینها شکل می‌گرفت که این‌طور نشده است. البته کارهایی صورت گرفته است اما تحول بنیادین، صبر، حوصله و همراهی می‌خواهد. ما مصممیم که این کار را انجام بدهیم و به نقطه خوبی برسانیم. امیدوارم تا پایان امسال نقشه‌های راه تحول را که تحت عنوان راهنمای درسی است آماده و خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم کنیم. بعد از آماده شدن این اسناد بسته‌های تربیت و یادگیری آماده خواهد شد و پیش می‌رویم.

در جریان تحول باید روح تدین و انقلابی‌گری حفظ شود

معاون وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه امام تحول ما مقام معظم رهبری است، گفت: مقام معظم رهبری در آخرین گردهمایی مسئولان آموزش و پرورش به صورت مجازی حضور داشتند و ایشان در آن جلسه بخشی از قواعد تحول را به ما متذکر شدند. ایشان نگاه کارشناسی و کاربردی به کتاب‌های درسی داشتند و در موقعیت‌های مختلف این موضوع را به ما یادآوری کردند. به نظرم مجموعه بیانات ایشان نقشه تحول را کامل‌تر کرده است. بنابراین امام صراط تحول حضرت آقا است. حال باید پرسید روح تحول چیست؟ روح تحول تربیت دینی و انقلابی است. همه جای دنیا تربیت اجتماعی، علمی و سیاسی وجود دارد اما آن چیزی که نظام تربیتی ما را از سایرین متمایز خواهد کرد تربیت دینی و انقلابی است. چیزی که به درد این نظام و کشور می‌خورد تدین همراه با انقلابی بودن است. بنابراین تلاش می‌کنیم در جریان تحول، روح تدین و انقلابی حفظ شود.

وی اضافه کرد: تربیت انقلابی تربیتی است که در آن گذشته انقلاب اسلامی ایران به دانش‌آموزان تفهیم شود. این موضوع همان تاریخ انقلاب است. تاریخ انقلاب اسلامی باید از طریق کتاب‌های درسی به دانش‌آموزان فهمانده شود. باید بدانیم در کجا بودیم و چرا انقلاب اسلامی به وقوع پیوست. رکن دیگر تربیت انقلابی این است که وضعیت فعلی خود را به دانش‌آموزان یاد بدهیم. باید به آنان بگوییم در کجا قرار داریم. یکی از تبلیغات دشمنان این انقلاب این است که برای نوجوانان و جوانان تبلیغ کنند که بگویند این انقلاب برای شما چه کرده است؟ رکن سوم تربیت انقلابی این است که به آنان بگوییم به کدام سمت می‌رویم؟ ما معتقدیم که به سمت تشکیل تمدن نوین اسلامی حرکت می‌کنیم تا زمینه را برای ظهور حضرت حجت (عج) فراهم کنیم.

حاج قاسم سلیمانی باید به دانش‌آموزان معرفی شود

ملکی تأکید کرد: باید قهرمانان اسلامی ملی خود به ویژه سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی را به دانش‌آموزان معرفی کنیم؛ بر این اساس در کتاب‌های درسی خود تحت عنوان معارف اسلامی سعی کردیم شهید حاج قاسم سلیمانی را نه به عنوان یک فرد بلکه به عنوان مکتب مقاومت معرفی کنیم. البته معتقدیم که در این زمینه کار بیشتری نیاز است. استکبار جهانی ایشان را از ما گرفت اما باید راه و مکتب او را بلافاصله وارد کتاب‌های درسی کنیم. تدین ما باید همراه با استکبارستیزی باشد و به عبارت دیگر باید دانش‌آموز متدین انقلابی پرورش بدهیم.

آموزش و پرورش نهادی مقدس است

سخنران دیگر این جلسه، مجید بذرافکن، معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. او گفت: سپاه در انجام وظیفه‌ای که قانون اساسی در صیانت از دستاوردهای جمهوری اسلامی برعهده‌اش گذاشته است خودش را مسئول می‌داند. وصیت شهدا و امام شهدا توجه به امر تربیت و نسل آینده است و نمی‌توان به سادگی از کنار این موضوع عبور کرد. تأکید اخیر مقام معظم رهبری در مجمع فرماندهان بر موضوع هم‌افزایی با دستگاه‌های دولتی بود. آموزش و پرورش برای ما نهادی مقدس است؛ اولاً مأموریتی که این سازمان برعهده دارد، مأموریت مقدسی است. ثانیاً بافت و بدنه آموزش و پرورش از نیروهای انقلابی تشکیل شده است.

وی بیان داشت: همان‌طور که می‌دانید در ابتدای انقلاب، نیروهای ارزشی به دو دسته تقسیم شدند؛ عده‌ای وارد آموزش و پرورش شدند و عده‌ای دیگر به سپاه رفتند. آموزش و پرورش از نظر ما مقدس است چرا که معتقدیم نتایجی که جمهوری اسلامی بدان افتخار می‌کند برآمده از زحمات این سازمان است. مدافعین حرم از همین مدرسه‌ها بیرون آمدند و اگر شاهد افتخارآفرینی علمی هستیم از ثمره معلمین ما است. علاوه بر این باید از شهدای دانش‌آموز و معلم یاد کنیم که جزو درخشان‌ترین شهدای انقلاب اسلامی‌اند. سپاه پاسداران متوجه این موضوع است و از آن پاسداری می‌کند.

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم حرکت تحولی گفت: دو سال پیش نسبت رسانه و دانشگاه را در مطرح کردم و حالا باید ضلع دیگری را بدان اضافه کنیم و آن هم تربیت است. اکنون شاهد هم‌افزایی بسیار خوبی در این زمینه‌ایم و امیدوارم که به حرکت تحولی منجر شود. دقت داشته باشید که مسئله ما کیفیت دادن به وضعیت موجود نیست بلکه مسئله ما تحول است و البته برای این موضوع دلایل متعددی داریم؛ اول سوابق درخشانی است که در کشورمان در عرصه‌های مختلف وجود دارد. دیگری نسل جوان و باانگیزه‌ای است که در سراسر کشور خدمت می‌کنند. از همه مهم‌تر ضعفی است که در دشمن به واسطه نبرد با انقلاب اسلامی پیدا شده است. 

محمدحسین رجبی دوانی سخنران دیگر این جلسه بود. او گفت: سپاه و دانشگاهش حتماً در خدمت تفکر عظیم تحول است، سپاه خادم چنین تفکری است، نه جریانی که در پی اجرای سند 2030 و زیرپاگذاشتن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است. واقعاً از روحیه آقای ملکی لذت بردم که موقعیت دانشگاه و ترفیع در آنجا را رها کرده و برای عمل به رهنمودهای ولایت به این سنگر بازگشتند و دست همراهی به سوی سپاه و دانشگاهش دراز کردند. ما هم به گرمی دست ایشان را می‌فشاریم. متأسفانه دشمنان برای اینکه نسل جدید را نسبت به انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن بیگانه کنند، تلاش‌های گسترده‌ای کردند و متأسفانه ضعف جبهه خودی هم در مواردی باعث شده است که این حرکت ادامه پیدا کند و واقعا جای تأسف دارد.

وی ادامه داد: در شرایطی که رژیم طاغوت به هویت ملی‌مان ضربه ‌می‌زد و ما را از خود بی‌خود می‌کرد، انقلاب اسلامی آمد و آن تحول عظیم را ایجاد کرد اما در اثر تلاش دشمن، کم‌کاری ما و سوء مدیریت‌ها در برهه‌هایی، نسل جدید نمی‌دانند که انقلاب اسلامی چه کرد. در این دوره متأسفانه می‌بینیم که در برخی آشوب‌ها، جوان ناآگاه و فریب خورده تحت تأثیر فضاسازی غربی‌ها قرار گرفته و برای رضاخانی شعار حمایت سر می‌دهد که وقتی از کشور اخراج و تبعید شد، مردم جشن گرفتند. او به قدری ظلم کرده بود که وقتی کشور به اشغال بیگانه درآمد مردم خوشحال بودند. اراده‌ای که دوستان ما در آموزش و پرورش دارند، بسیار قابل توجه است. سپاه و دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام نیز در این زمینه همراهی کاملی انجام می‌دهد. 

تاریخ اسلام در حوزه و دانشگاه مورد غفلت قرار گرفته است

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر لزوم توجه به تاریخ اسلام گفت: متأسفانه نوع نگاه در جامعه ما نسبت به تاریخ و به‌ویژه تاریخ اسلام نگاهی سطحی و حاشیه‌ای بوده است. برای مثال در حوزه‌های ما هنوز تاریخ اسلام حکم درس اساسی را ندارد و درسی حاشیه‌ای به شمار می‌رود. با توجه تأکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب مبنی بر پرداخت به تاریخ هنوز کار اساسی صورت نگرفته و کرسی تاریخ اسلام به جای اینکه در حوزه‌ها باشد در دانشگاه‌ها شکل گرفته و بعضاً در دست برخی اساتید سکولار قرار گرفته است. با چنین وضعیتی طبیعی است که تاریخ خواندن در مدارس و دانشگاه‌ها مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد. دقت داشته باشید که بیش از یک سوم قرآن کریم به تاریخ اختصاص یافته است. قرآن کتاب تاریخ نیست بلکه کتاب هدایت است اما با این بررسی متوجه می‌شویم که خداوند از طریق تاریخ می‌خواهد مردم را هدایت کند. باید بدانیم حوادثی که در تاریخ رخ داده قابل تکرار است و باید از آن درس بگیریم. به نظرم لازم است شورای عالی انقلاب فرهنگی و بقیه دوستان ورود کنند و عزم جدی برای بیان تاریخ و اهمیت آن در مدارس و دانشگاه‌ها شکل بگیرد./826/د101/ق

منبع: تسنیم
ارسال نظرات