۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۶۶۶۶۷۳
تازه های نشر؛

بورس بازی در نگاه شريعت

بورس بازی در نگاه شريعت
انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) کتاب بورس بازی در نگاه شریعت نوشته مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان را به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) کتاب بورس بازی در نگاه شریعت نوشته محمد توحیدی و مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان را به چاپ رسانده است.

بورس بازی(سفته بازی) در سهام، همواره از موضوعات قابل توجه در بازار سرمایه بوده است. گاهی اوقات از واژه های نوسان گیری و سوداگری نیز برای معاملات بورس بازانه استفاده می شود.

این واژه معمولا در برابر سرمایه گذاری قرار می گیرد. بورس بازی به معنای وارد شدن به تعاملات مالی پرریسك به منظور سود بردن از نوسانات ارزش دارایی در كوتاه مدت است. در طول تاریخ بازارهای مالی همیشه سردردگمی و دوگانگی در برخورد با مفهوم بورس بازی وجود داشته است.

انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) جهت بررسی بورس از نگاه دین به تازگی کتابی را با عنوان بورس بازی از نگاه شریعت به چاپ رسانده است. این کتاب نوشته محمد توحیدی و مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان بوده، که مرحوم موسویان سابقه عضویت در شورای فقهی بورس را داشته است.

در این كتاب موضوع شناسی دقیقی از بورس بازی، تحلیل فقهی و جامع از شقوق مختلف بورس بازی ارائه شده است.

این شقوق شامل بورس بازی با فرض عدم استفاده از رفتارهای مخربی چون دستكاری بازار و استفاده از اطلاعات نهانی، است.

پژوهش پیش رو از حیث ساماندهی شكلی مشتمل بر دو بخش و هفت فصل است. بخش اول به موضوع شناسی بورس بازی اختصاص یافته كه خود دارای سه فصل است.

فصل اول به كلیاتی از بورس بازی و تعاریف متداول آن اشاره دارد.

در فصل دوم سعی شده به موضوع دستكاری بازار و معامله با اطلاعات نهانی و استفاده گسترده بورس بازان از این رفتارهای مخرب برای كسب سود به تفصیل پرداخته شود.

فصل سوم نیز نقش بورس بازی بر بروز حباب های بورس بازانه و نوسانات شدید در پارادایم مالی كلاسیك و مالی رفتاری مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش دوم كتاب به فقه بورس بازی اختصاص دارد كه خود شامل چهار فصل است كه در آن ها به مباحث فقهی شقوق مختلف بورس بازی پرداخته شده است.

مخاطبان این كتاب اساتید دانشگاه، دانشجویان رشته های مالی، اقتصاد و حسابداری، مسؤولان، فعالان و خبرگان بازار سرمایه هستند و امید می رود این كتاب بتواند در راستای اعتلای دانش مالی اسلامی و به طور خاص بازار سرمایه اسلامی نقش خود را ایفا كند/826/ن602/ق

لینك انتشارات دانشگاه امام صادق(ع):    http://ketabesadiq.ir

معرفي كتاب بورس بازی در نگاه شريعت

ارسال نظرات