۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۶۶۷۰۱۸
آیت الله مهدوی:

در امور دینی تنها رجوع به فقیه جامع الشرایط مجاز است

در امور دینی تنها رجوع به فقیه جامع الشرایط مجاز است
اصفهان - نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: هرکسی حق ندارد در امور دینی ورود کرده و از مردم سوء استفاده کند، مردم به فقیه جامع الشرایط باید رجوع کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در جمع طلاب حوزه علمیه اصفهان، با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) و امامت امام زمان(عج) گفت: مرسوم این شده است که هشتم ربیع الأول را به خاطر شهادت امام حسن عسکری(ع) خدمت امام زمان(عج) تسلیت می‌گویند و نهم این ماه را به ایشان به خاطر امامت ایشان تبریک می‌گویند.

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: به لحاظ اعتقادی اما معقتد هستیم که هر امامی پس از شهادت امام قبل از خود به امامت می‌رسد و هیچ فاصله‌ای در این بین وجود نخواهد داشت، امام زمان(عج) در زمان شهادت پدر خود حدود 5 سال داشتند و امام حسن عسکری(ع) در این مدت اهتمام ویژه‌ای به کتمان وجود فرزند خود داشتند.

وی با اشاره به تلاش امام حسن عسکری(ع) برای معرفی فرزند به دوستان و پیروان خود، اظهار کرد: ایشان باید فرزند خودشان که امام بعد از ایشان بود را معرفی می‌کردند تا دوستان و پیروان دچار تردید و اختلاف در خصوص امام دوازدهم نشوند.

شرایط دشوار امام حسن عسکری(ع) برای بسترسازی غیبت امام زمان(عج)

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) در شرایط دشواری در خصوص تعیین و معرفی امام بعد از خود قرار داشتند، تصریح کرد: حتی برادر ایشان یعنی جعفر کذاب خبر از اینکه ایشان فرزند دارند نداشت و تلاش می‌کرد بر پیکر امام یازدهم نماز بخواند و جانشین ایشان شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری شهادت امام حسن عسکری(ع) و امامت امام زمان(عج) را آغاز یک تحول عظیم در جامعه اسلامی عنوان کرد و گفت: تا سال 261 هجری مردم عادت به حضور امام و دسترسی داشتن به امام داشتند، حتی کسانی که با واسطه به امام دسترسی داشتند یا کسانی که به ایشان دسترسی نداشتند هم یقین به حضور فیزیکی امام در بین مردم داشتند.

وی ادامه داد: اما غیبت امام زمان(عج) یک تحول مهم در جامعه بود و امام یازدهم از انحراف مردم در زمان غیبت نگرانی داشتند، که وقتی فرزندشان غایب می‌شود جامعه مسلمانان و شیعیان به سمت بدعت‌ها و انحرافات نرود و به همین دلیل ایشان آنچه را که باید برای آیندگان ترسیم می‌کردند بسیار واضح و دقیق تبیین و تشریح کرده‌اند و در فرمایشات و روشنگری‌های ایشان جایی برای شک و شبهه وجود نداشته است.

امام عسکری(ع) به خوبی مسائل زمان غیبت را برای مردم تبیین کردند

آیت الله مهدوی با تأکید بر اهمیت تبیین ابعاد مختلف مسأله غیبت، خاطرنشان کرد: امام عسکری(ع) به صراحت می‌فرمایند مردم در زمان غیبت باید به فقها و علمای دین مراجعه کنند و کاملا صریح شرایط این فقها را بیان کرده‌اند، صیانت از نفس، حافظ دین بودن، مخالفت با هوای نفس و اطاعت از امام زمان(عج) چهار ویژگی است که امام عسکری(ع) برای فقهای قابل مراجعه از سوی مردم در زمان غیبت مطرح کرده‌اند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری عدالت را مجموع چهار ویژگی مطرح شده برای فقهایی که مردم در زمان غیبت باید به آنها مراجعه کنند عنوان کرد و گفت: در عین حال امام عسکری(ع) نفرمودند فقیه باشد و عادل چرا که باعث ابهام می‌شد، به همین دلیل چهار ویژگی خاص را مطرح کرد تا مشخص شود عدالتی مافوق عدالت افرادی نظیر امام جماعت لازم است.

مردم در امور دینی به فقیه جامع الشرایط رجوع کنند

وی در ادامه افزود: رجوع غیرمتخصص به متخصص یک مسأله عقلایی در دنیا است و این موضوع چهارده قرن قبل توسط امام معصوم ما مطرح شده است، و البته در آن زمان یک موضوع جدید را تأسیس نکردند بلکه یک مسأله عقلایی را برای مسائل دینی و معنوی و اهمیت مراجعه به فقیه جامع الشرایط مطرح کردند.

آیت الله مهدوی با تأکید بر اهمیت رجوع مردم در مسائل دینی و معنوی به فقها، تصریح کرد: متأسفانه امروز افرادی که فقیه نیستند جلسات تفسیر و عرفان و امثال اینها را برگزار می‌کنند و افرادی به دنبال سوء استفاده از مردم هستند و مردم باید بدانند در امور دینی فقط باید به فقیه جامع الشرایط رجوع کرد./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات