۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۶۶۴۸۲۱
آیت الله مهدوی:

انسانیت فانی نخواهد شد

انسانیت فانی نخواهد شد
اصفهان - نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: این عالم و هرچه در آن است فانی است، اما انسانیت فانی نخواهد بود و حتی در قیامت همراه ما است و عادت به خیر داشتن مصداق انسانیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری امشب در جمع عزاداران حسینی، با اشاره به فانی بودن دنیا و آنچه در دنیا وجود دارد، گفت: گاهی انسان فنای یک چیز را به چشم می‌بیند اما گاهی آن چیز برای ما پیدا نیست و با چشم دیده نمی‌شود و انسان به آن کمتر توجه دارد، مانند عمر و جوانی انسان که در حال تمام شدن است.

آیت الله مهدوی با اشاره به ضرورت قرار گرفتن اشخاص در مسیر انسانیت و انسان شدن، خاطرنشان کرد: هرکسی باید مراقب خود باشد تا مبادا خیال کند دائمی است و همیشه بر روی زمین است، بنابر فرموده قرآن هرآنچه در این دنیا وجود دارد فانی است و به همین دلیل ما همواره باید به فکر و یاد آخرت خود باشیم.                         

وی در ادامه افزود: کسی که دنیا را فانی می‌بیند و به درک این مسأله رسیده است به دیگران ظلم نخواهد کرد و اگر خطایی از او سر بزند به دنبال جلب رضایت افراد خواهد رفت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری مسیر فانی شدن انسان را همراه با گرفته شدن نعمت‌ها از انسان توصیف کرد و گفت: انسان باید انقطاع از دنیا داشته باشد، یعنی دنیا را داشته باشد اما دلبسته به آن نباشد و اینطور نباشد که خیال کند این مال و نعمت‌های دنیا همیشگی است، جسم انسان رفته رفته به سمت پیری می‌رود و نعمت‌هایی که به انسان در جسم او عطا شده است رفته رفته کم خواهد شد و از بین خواهد رفت.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه روح انسان همواره در حال تقویت شدن است و ایمان عامل تقویت روح انسان است، تصریح کرد: اما جسم پس از جوانی همواره در حال ضعیف شدن و از دست دادن قدرت خود بوده و هرچه انسان به سمت پیری می‌رود قدرت جسمی خود را بیشتر از دست خواهد داد.

معنا و مفهوم و مصداق «وجه الله» در این دنیا

وی با اشاره به جوان ماندن و قوی ماندن یاران امام زمان(عج) در زمان ظهور و جوان بودن انسان در بهشت، اظهار کرد: بنابر فرموده قرآن کریم هرآنچه روی زمین است فانی است مگر آنچه که «وجه الله» است، معنای ظاهری این کلمه یعنی چهره و صورت خداوند، صورت کاش از خود موجود است، انسان با دیدن صورت شخص را خواهد شناخت و به او معرفت پیدا خواهد کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: این واژه وجه الله تشبیه است، یعنی همانطور که ما با دیدن صورت افراد آنها را می‌شناسیم باید به شناخت خداوند برسیم، خداوند جسم نیست که صورت داشته باشد اما مسائل مختلفی مانند صورت خداوند است، مخلوفات و نعمت‌های الهی چهره و نشانه خداوند هستند و از طریق آنها می‌توان به خداشناسی رسید.

آیت الله مهدوی جهان را آینه شناخت خداوند توصیف کرد و گفت: معارف دین حقیقت وجه خداوند است، معارف دین وقتی در وجود کسی برود دیگر از بین نخواهد رفت و فانی نیست، به همین دلیل معارف دین را باید مصداق حقیقی وجه الله دانست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری امام زمان(عج) را وجه الله دانست و تصریح کرد: تمام دین در امام زمان(عج) جمع شده است، ایشان انسان کاملی است که اگرچه جسم ایشان هم فانی خواهد بود اما صفات انسانیت درون ایشان همیشگی و پایدار است و فانی نخواهد بود.

عادت به خیر فانی نخواهد شد

وی ادامه داد: اگر انسان صفات انسانیت را در خود پرورش دهد و صفات حسنه را در خود با تلاش و کوشش پرورش دهد این صفات حسنه همیشه همراه او است و حتی پس از مرگ و در قیامت نیز با انسان خواهد بود، باید عادت به خیر پیدا کنیم و این موضوع را با تمرین در خود ایجاد کنیم چرا که عادت به خیر باقی و همیشگی است، اگر به خیر عادت نکنیم هنوز به خیر دست پیدا نکرده‌ایم.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اهمیت انسانیت و انجام عمل خیر بدون درنگ و تأمل، اظهار کرد: حتی اگر کافر و شخصی از ادیان دیگر از ما کمک خواست باید به او کمک کنیم بدون درنگ، گاهی باید به دیگران خدمت کنیم و کمکی به دیگران برسانیم ولو اینکه غائبانه باشد و ما را نبینند و به یادشان نماند که ما چنین کمکی به آنها کردیم، این برخاسته از انسانیت است و برای انسان ماندگار خواهد بود و چنین خیری که در انسان به وجود بیاید فانی نخواهد بود./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات