۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۶۶۷۳۶۳
استاد حوزه علمیه:

علما در شرایط کنونی به تبیین صفت برجسته ایثار اقدام کنند

علما در شرایط کنونی به تبیین صفت برجسته ایثار اقدام کنند
تهران - استاد حوزه علمیه با بیان اینکه علما در شرایط کنونی به تبیین صفت برجسته ایثار اقدام کنند، گفت: جامعه درمانی ایثارگران جان برکف خط مقدم مبارزه با کووید ۱۹ هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی محقق داماد رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم، عصر امروز در سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که به صورت وبینار برگزار شد، گفت: در شرایط کنونی که جامعه بشری با مشکل اپیدمی و بیماری واگیردار کرونا مواجه شده علما و اندیشمندان برجسته رشته الهیات موظف هستند مردم را با بعضی صفات مانند ایثار آشنا کنند.

وی شغل پزشکی و پرستاری را از حرفه های مقدس دانست و ادامه داد: لازم است در این شرایط جایگاه رفیع پزشکی و کادر درمانی که برای مقابله با این ویروس منحوس و درمان بیماران تلاش می کنند بیش تر از پیش معرفی و تبیین شود.

حجت الاسلام والمسلمین محقق داماد با بیان اینکه خداوند خود را شافی معرفی می کند، اظهار داشت: این شافی بودن به صورت غیر مستقیم از طریق پزشک و کادر درمانی انجام می شود بنابراین لازم است به پزشکان و کادر درمانی که در خط مقدم مقابله با کرونا هستند گفته شود که دست شافی خدا از آستین شما خارج می شود.

رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم درباره صفت برجسته و مقدس ایثار، عنوان کرد: مهمترین صفتی که می تواند در حرفه پزشکی دیده شود ایثار است؛ در این ایام نقش ایثار بسیار مهم بوده زیرا با وجود ایثار است که انسان می تواند دیگری را به خود ترجیح دهد.

وی با اشاره به اینکه مومن همیشه دیگری را به خود ترجیح می دهد، گفت: مومن همیشه آن چیزی را که خود بدان نیازمند است به دیگری می بخشد؛ انسان همواره برای اینکه زنده بماند به جان خود نیاز دارد اما اگر کسی جان دیگری را به جان خود ترچیح دهد این ایثار است ایثاری که امروز در جامعه پزشکی و درمانی مشاهده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محقق داماد ادامه داد: کسی می تواند دیگری را به خود ترجیح دهد که برایش حرمت و کرامت قائل باشد زیرا انسان خودمحور و خودخواه هرگز نمی تواند اهل ایثار باشد.

رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم افزود: در کتب ادیان مختلف بارها به همسایه دوستی، انفاق، صدقه دادن و غیره توصیه شده اما آن چیزی که در قرآن کریم به صورت متمایز بیان شده ایثار است زیرا ایثار بالاتر از انفاق و همسایه دوستی محسوب می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایثار می تواند به گونه های مختلف مانند فدای جان، بذل مال و هزینه کردن آبرو تجلی پیدا کند؛ در شرایط کنونی بر علما لازم است درباره موضوع ایثار برای عموم سخن بگویند و مقدس بودن آن را تبیین کنند./813/پ210/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات