روش های تبلیغی پیامبر اکرم در جذب حداکثری و دفع حداقلی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد علیجانی رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی اصفهان، صبح امروز در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه پیامبر اسلام(ص) از جنس مردم بود و خود را تافته جدا بافته نمیدانست، گفت: سختی و مشکلات مردم، حضرت را آزار میداد و نمیتوانستند در مقابل این مشکلات بیتفاوت بمانند و برای هدایت و رفع مشکلات مردم حریص بودند و شب و روز مهربانی فوقالعاده نسبت به مردم داشتند.
وی در ادامه افزود: مبنای مدیریتی رسول خدا مهربانی، خیرخواهی و تلاش برای هدایت همه مردم بود پیامبر اکرم(ص) دید بستهای نداشتند و حتی برای اصلاح مشرکان و منافقان نیز دل میسوزاند و راهبرد پیامبر اسلام(ص) در تبلیغ دین جذب حداکثری و دفع حداقلی بود.
برخوردهای قهری با مخالفین همیشه آسیبزا بوده است
رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی اصفهان با اشاره به اهمیت جذب حداکثری و سعه صدر در برخورد با مخالفین، اظهار کرد: برخوردهای قهری با کسانی که در اصول با ما هم عقیده اند ولی اندکی اختلاف و زاویه در مسائل مذهبی یا سیاسی با ما دارند ضربات جبران ناپذیری را به ما زده است، این روش خلاف سیره پیامبر(ص) است و باید اصلاح شود.
حجت الاسلام علیجانی ادامه داد: شهید مطهری در کتاب حکمتها و اندرزها در سیره رسول اکرم (ص) بیان میفرماید: پیامبر اسلام(ص) نگاهی که به افراد داشتند، نگاهی کریمانه و از روی لطف و مهربانی بوده است.
وی با بیان اینکه سه شیوه و شاخص تبلیغی پیامبر اکرم(ص) در جذب حداکثری می باشد، تصریح کرد: موقعیت شناسی نخستین شاخصه ایشان است، یکی از سنت های تبلیغی پیامبر(ص)، «موقعیت شناسی» یا استفاده از مقاطع حساس و نتیجه بخش است.
پیامبر اکرم(ص) فرصتها را غنیمت میشمردند
رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در ادامه خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در تبلیغ از عنصر «اِغتَنِمِ الفُرَص یعنی فرصت غنیمت است»، نهایت بهره برداری را می کردند، مثلاً در ماه های حرام، در مناطق پرجمعیت، مثل بازار عکاظ و ... می رفت و مردم را به اسلام فرا می خواند.
حجت الاسلام علیجانی با اشاره به مهربانی و نرمخویی پیامبر اسلام(ص) تصریح کرد: یکی از سنت های عالی پیامبر(ص) نرمخویی آن حضرت است، که عامل مهمی در جذب مخاطبان و پیشبرد تبلیغ اسلام دارد؛ قرآن در سه آیه از این خصلتِ آن اسوه با عظمت خبر می دهد، «و انک لعلی خلق عظیم همانا تو بر بلندای خوی و خلق عظیمی قرار داری» «فَبِما رَحمةٍ مِنَ الله لِنتَ لَهم نرمخو شدن تو به آنان از رحمت خداوند است» «و منهم یوذون النبی و یقولون هو اذن... افرادی از آنان پیامبر(ص) را اذیت می کنند و می گویند او «گوش» است» این سه آیه به نرمخویی و لطیف برخورد کردن پیامبر(ص)، اشاره دارند و نصی است غیر قابل انکار که در آن حضرت از خشونت و تند خویی خبر نیست.
وی دلسوزی را دیگر ویژگی پیامبر اکرم(ص) توصیف کرد و گفت: از روش تأثیر گذاری روانی پیامبر(ص) بر مردم، جهت گرایش به اسلام، باید مراقب بودن و مواظب بودن یا «دلسوز» بودن آن حضرت نسبت به مردم را مطرح کرد که به نوبه خود نقش بالایی در اسلام آوردن آن مردم خشن و متعصب داشته است.
امید آفرینی شیوه تبلیغی پیامبر اکرم(ص) بوده است
رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی اصفهان خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) گروهی را به سرپرستی «معاذ بن جبل» جهت ابلاغ دین و تبیین معارف بلند آن به یمن اعزام فرمود، هنگام عزیمت آنان چند نکته را تذکر داد از جمله فرمودند تا میتوانید کار را برای مردم آسان کنید، دستور نسازید و تکالیف سختی بر مردم تحمیل نکنید که باعث اذیت و اضطراب خاطرشان شود.
وی در ادامه اظهار کرد: توصیه دیگر پیامبر اکرم(ص) به معاذ بن جبل این بود که مردم را امیدوار کنید، از دین ناامید و مأیوس نسازید به مردم نوید و بشارت بدهید، در این صورت عزم و اراده گرایش و پیوستن به دین درآنان ایجاد میشود، و به کارهای نیک رغبت و علاقه پیدا میکند، در حقیقت بنابر سیره پیامبر اکرم(ص) باید بدانیم که جذب حداکثری با تندخویی و بداخلاقی امکان پذیر نیست، بلکه با دل و رویی همچون چشمه ساری و جاری و نرمخویی و تحمل می توانیم جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشیم./1304/پ210/ب1