۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۶۶۷۴۲۵
دبیرکل اجرایی شورای جهانی کلیساها:

رشد گفتگوی بین ادیان از دلگرم کننده‌ترین پیشرفت‌های دوره معاصر است

رشد گفتگوی بین ادیان از دلگرم کننده‌ترین پیشرفت‌های دوره معاصر است
پروفسور ایوان سوکا در سخنرانی خود در وبینار «بررسی 25 سال گفت‌وگو و همکاری مشترک، وضعیت حال و چشم‌انداز آینده»گفت: گرانبهاترین هدیه‌ احساس همبستگی فرامرزي میان اقوام است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا،مقام روحانی پروفسور ایوان سوکا، دبیرکل اجرایی شورای جهانی کلیساها در سخنرانی خود در وبینار «بررسی 25 سال گفت‌وگو و همکاری مشترک، وضعیت حال و چشم‌انداز آینده» که به مناسبت بزرگداشت بیست‌وپنجمین سالگرد آغاز گفت‌وگوهای مرکز گفت‌و‌گوی ادیان و فرهنگ‌ها و شورای جهانی کلیساها، برگزار شد، رشد گفتگوی بین ادیان را یکی از دلگرم کننده‌ترین پیشرفت‌های دوره معاصر دانست.
 
وی افزود: با این حال، اگرچه گفتگو بین مسلمانان و مسیحیان می‌تواند برکات زیادی به همراه داشته باشد، اما نمی‌توانیم ادعا کنیم که همیشه امری آسان است. کسانی که در گفتگو شرکت می‌کنند باید از يك سو مایل به گوش فرا دادن به طرف مقابل با تواضع و توجه كامل بوده و از سوي ديگر بسيار واضح و مطمئن از دیدگاه‌هاي دين خود سخن بگويند.
 
پروفسور ایوان سوکا اظهار کرد: همچنین، باید با داشتن روحیه‌ای خود انتقادی در خصوص مسائل مطروحه تأمل کرده و سعی کنند واقعیت مطرح شده را از ديدگاه همتايانشان در گفتگو ببینند. همیشه مسايل مورد اختلاف ميان مسلمانان و مسیحیان وجود خواهد داشت که هدف از گفتگو نباید پنهان کردن آنها باشد، بلکه شایسته است بیاموزیم که به خوبی و با هوشمندی و احترام اين اختلاف نظر را اظهار کنیم.
 
وی در ادامه سخنان خود، گفت: از طریق گفتگو می‌توانیم مسائلي را كه در خصوص آنها با یکدیگر کاملاً موافق هستیم شناسايي کرده و با همكاري يكديگر از آنها برای گسترش عدالت، صلح و شکوفایی خلقت نیکوی خداوندي بهره ببريم.
 
دبیرکل اجرایی شورای جهانی کلیساها بیان کرد: بنابراین بياييد به درگاه خداوند متعال براي ادامه بركت این گفتگوها دعا کرده و از بابت همه آنچه که در اين 25 سال گذشته بدست آمده، سپاسگزار باشيم و نيز به پیشرفت‌های بهتري در گفتگوهاي آتي كه با يكديگر برگزار خواهيم کرد، اميدوار باشيم.
 
وی همچنین، گفت: یکی از گرانبهاترین هدیه‌هایی که می‌توانیم از طریق گفتگوی بین ادیان دریافت کنیم، احساس همبستگی فرامرزي میان اقوام، فرهنگ‌ها و جوامع مختلف است. در ماه‌های ابتدایی اين بيماري همه گیر، ما كاملا در جريان رنج مردم ایران بودیم؛ هم به دلیل انتشار سریع بيماري كويد - 19 و هم به دلیل اثرات فلج کننده تحریم‌ها‌ و به همين دليل، شورای جهاني كليساها، همراه با دیگر سازمان‌های مسیحی، از رئیس جمهور ایالات متحده خواستند تا این تحریم‌ها را لغو کند.
 
پروفسور ایوان سوکا مطرح کرد: ضمنا «خدمت به جهانی زخمی در همبستگی بین ادیان» نیز عنوان انتشارات مشترك ما و شورای پاپی گفتگوی بین ادیان است، که خوشوقتيم از اينکه آن را با شما به اشتراك گذاریم. من امیدوارم که بتوانيم به گونه‌اي فزاینده راه‌های همکاری با یکدیگر را در جهت همبستگی بيشتر و در راستاي نفع عمومي كل جهان گسترش دهيم.
 
در بخش پایانی این وبینار بین‌المللی، تقدیرنامه مشترک صاحب نظران و اندیشمندانی که در طول این 25 سال در برگزاری و اجرای این گفت‌وگوها مشارکت داشته‌‌اند، به امضای رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیرکل موقت شورای جهانی کلیساها رسید.
ارسال نظرات