۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۳
کد خبر: ۶۶۷۶۵۱

رسول مهربانی؛چهل جلوه زیبا از گفتار و رفتار رسول گرامی اسلامی

رسول مهربانی؛چهل جلوه زیبا از گفتار و رفتار رسول گرامی اسلامی
انتشارات مرکز پژوهشهای صدا و سیما، کتاب«رسول مهربانی: چهل جلوه زیبا از گفتار و رفتار رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم» نوشته حسین اسحاقی را به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا،به مناسبت 17 ربیع الاول سالگرد ولادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع) کتابی در زمینه سیره حضرت رسول(ص) خدمت دوست داران کتاب معرفی می شود.

شخصیت های الهی در تمام ادیان از تقدسی ویژه برخوردارند که این امر از معنویت عمیق و ارتباط ماورایی آنان با منبع خیر و وحدانیت برخاسته است. خداوند، ممتازترین افراد بشر را برای رسالتی ژرف و شگرف برگزید تا پیام آوران الهی گردند؛ چون سرشار از خصایل و کمال انسانی بودند.

بعثت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله، بزرگ ترین رویداد آفرینش بود که پنجره ای تازه به روی بشر تشنه معنویت و عدالت گشود. این رویداد فرهنگی تازه بر پایه بینش توحیدی استوار شد و زندگی فردی و اجتماعی پیروان اسلام، رنگ الهی به خود گرفت. این فرهنگ نوپا، مرز رنگ، نژاد و سرمایه را درنوردید و در جامعه ای بدوی، خون ریز، بت پرست و متعصب، انسان هایی پرورش داد که الگوهایی بی بدیل از رابطه فرد با خالق هستی، فرد با هم نوعان و فرد با طبیعت را به نمایش گذاشتند.

محمد صلی الله علیه و آله، خلق و خوی الهی داشت و تجسم عینی همه فضیلت های اخلاقی به شمار می رفت. به همین اعتبار، خداوند از ایشان به عنوان اسوه و الگویی جامع و کامل یاد می کند و مسلمانان را به پیروی از حضرتش فرامی خواند. بدون تردید، در وصف پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله هر چه بگوییم، نخواهیم توانست کمی از بسیار آن را ادا کنیم.

انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، کتاب«رسول مهربانی: چهل جلوه زیبا از گفتار و رفتار رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم» نوشته حسین اسحاقی را به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب«رسول مهربانی: چهل جلوه زیبا از گفتار و رفتار رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم» دارای دو بخش اصلی است.

بخش اول: عنوان نخست این کتاب گذری بر اخلاق فردی پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، است. عناوین دیگر این بخش عبارت است از: دوستی و محبت، قناعت، دنیاگریزی، آراستگی، سخن گفتن، عبادت و بندگی، اهتمام به قرآن، خوردن و آشامیدن، نشست و برخاست، دانش ورزی، رضامندی.

بخش دوم: گذری بر اخلاق خانوادگی و اجتماعی پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، عنوان بخش دوم و پایانی این کتاب است. عناوین دیگر این بخش عبارت است از: مهمان نوازی، رفتار با کودکان، رفتار با جوانان، احترام به والدین، منزلت زنان، عفو و گذشت، مهربانی همراه با شجاعت، سعه صدر، فروتنی، شوخ طبعی، هم نشینی با نیکان، پیمان برادری، هم بستگی اجتماعی، صلح طلبی، رعایت حقوق اقلیت ها، خرافه زدایی، وفاداری به عهد و پیمان، سپاس گزاری از دیگران، سیره تبلیغی، کار و تلاش، قرض الحسنه، انفاق و رسیدگی به محرومان، صدقه و بخشش، سیره حکومتی، آینده نگری، فرجام سخن.

ویژگی های اثر

1. معرفی گفتارهایی از رسول مکرم اسلام(ص)

2. معرفی اخلاق و ویژگی های اخلاقی حضرت رسول(ص)

3. پرداختن به اخلاق فردی و اجتماعی حضرت رسول(ص)

4. معرفی رفتارهای پیامبر اسلام(ص)

برشی از کتاب

در صفحه 10 و 11 این کتاب درباره محبت و دوستی پیامبر مکرم اسلام(ص) این مطالب نگاشته شده است:

هیچ دلی از محبت خالی نیست. فروغ محبت به گونه ای در همه دل ها وجود دارد و دل های آدمیان با وابستگی به اشیای دیگر شور و نشاط می یابد. محبت در فرهنگ اسلامی جایگاه ممتازی دارد. ازاین رو، آدمی باید هوشیارانه مراقب باشد که گران بهاترین عضو انسان؛ یعنی دلش را در گرو محبت هر چیزی قرار ندهد. پیامبر اسلام در مناسبت های گوناگون فرموده است: «انسان با کسی است (محشور خواهد شد) که او را دوست دارد.»

در روایتی آمده است که مردی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آلهآمد و عرض کرد: ای پیامبر خدا! فردی نمازخوانان را دوست دارد، ولی خودش تنها نمازهای واجب را می خواند. صدقه دهندگان را دوست دارد، ولی تنها صدقه های واجب (خمس و زکات) را می دهد و روزه گیران را دوست دارد، ولی خودش فقط روزه ماه رمضان را می گیرد. حضرت فرمود: «انسان با کسی است که او را دوست دارد».

انسان باید بیندیشد به چه و که دل بسته است؛ زیرا ارزش دل به چیزی بستگی دارد که در آن جای می گیرد. مردی از بادیه نشینان نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و از آن حضرت درباره روز قیامت پرسید. حضرت فرمود: برای آن روز چه آماده کرده ای؟ عرض کرد: یا رسول اللّه! چیز زیادی از نماز و روزه آماده نساخته ام جز آنکه خدا و رسولش را دوست دارم. پیامبر خدا فرمود: «انسان [در آن روز] با کسی است که او را دوست دارد.» _انس بن مالک_ که این حدیث را گزارش کرده است، می گوید: «مسلمانان از شنیدن این مطلب بسیار خوش حال شدند، به اندازه ای که هیچ چیز پس از اسلام آوردن، این قدر آنان را خوش حال نساخته بود».

بالاترین و والاترین محبت ها، محبت به خداست. انس و الفت با خداوند چنان لذتی دارد که توصیف پذیر نیست. این یاد و انس چنان آرامش و اعتماد به نفسی به انسان می بخشد که مثال زدنی است. رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: «أَحِبُّوا اللّه َ مِنْ کُلِّ قُلُوبِکُم؛ خدا را با تمام دل دوست بدارید.»

انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کتاب «رسول مهربانی: چهل جلوه زیبا از گفتار و رفتار رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم» را در قطع رقعی و 136 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به آدرس: قم، بلوار محمد امین، جنب صدا و سیمای مرکز قم، مرکز پژوهش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند./826/ن601/ق

رسول مهربانی؛چهل جلوه زیبا از گفتار و رفتار رسول خدا(ص)

ارسال نظرات