۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۶۶۷۵۷۵

بررسی نقش قصه گویی و نمایش خلاق در تربیت فرزندان در یک اثر

بررسی نقش قصه گویی و نمایش خلاق در تربیت فرزندان در یک اثر
انتشارات دانشگاه پیام نور کتاب «قصه گویی و نمایش خلاق» را که برای آشنا کردن والدین در تربیت فرزندان آماده شده به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، تصور کنید کتابی را به دست گرفته اید و به دنبال چیزی میگردید که شما را قانع کند تا آن کتاب را بخوانید. در هنگام مطالعه پیشگفتار، ناگهان با عبارتی روبه رو می شوید که در آن، نویسنده درباره خودش گفته است: «اگر در حد یک کارشناس قصه و ادبیات کودکان نباشد، دست کم مدعی است که دست پرورده نسبتا بالغي از دنیای پر رمز و راز قصه و قصه گویی در معنای ویژه آن به عنوان یک سنت شفاهی و کهن است. اگر شما باشید و یک کتاب درباره قصه و قصه گویی برای کودکان که نویسنده آن چنین ادعایی کرده است، آیا برای خواندن آن و ارزیابی سخن نویسنده کنجکاو نمی شوید؟ قصه گویی و نمایش خلاق، کتابی عمومی است که برای آشنا کردن خواننده با اهمیت و جایگاه قصه گویی و نمایش خلاق در تربیت کودکان و نیز آموزش روش آنها به والدین نوشته شده است.

انتشارات دانشگاه پیام نور کتاب «قصه گویی و نمایش خلاق» را که نوشته علی محمد پشت‌دار بوده به چاپ رسانده است.

ساختار مطالب

کتاب در یک مقدمه و 9 فصل تدوین شده است. در فصل یکم، ادبیات کودک و نوجوان و به دنبال آن قصه تعریف شده و بر اساس آنها قصه گویی و اهمیت و روش آن به اختصار بررسی شده است. در فصل دوم، یکی از مباحث مهم درباره قصه گویی یعنی «فضا» مطرح شده و شرایط مطلوب آن توضیح یافته است. نویسنده در فصل سوم، مهم ترین ابزارهای کمک کننده به قصه گو برای جذاب سازی و مؤثر کردن قصه گویی را بررسی کرده است. در فصل بعد، با استناد به شواهد فراوان اثبات شده که معلمان دوره دبستان برای تدریس مفید و کارآمد باید قصه گوی خوبی باشند. فصل های پنجم تا هشتم کتاب که بسیار مختصر هستند عبارت اند از: نقد قصه و شیوه های نقد در ادبیات کودکان، چگونه قصه بسازیم ؟ ، تربیت قصه گو، ویژگی های یک قصه خوب . سرانجام در فصل نهم کتاب توضیح داده شده است که یکی از روش های تأمین کننده اهداف تربیتی قصه گویی، روش نمایش خلاق است.

ویژگی های اثر

درباره این کتاب باید به پنج ویژگی برجسته اشاره کرد. نخستین ویژگی این کتاب، ساختار آموزشی آن است. دوم آنکه تقریبا همه مطالب کتاب، کاربردی و سودمند هستند و چیزی نیست که والدین از دانستن آن بی نیاز باش، شا۔. پره دولتی کتاب و چارچوب نسبتا محکم آن، ویژگی دیگر اثر است. همچنین خواننده در این کتاب با یک فصل بندی دقیق و نیز عنوان بندی های مناسب رو به رو است که کار وی را برای خواندن بسیار ساده می کند. اما پنجمین و مهم ترین ویژگی این اثر آن است که صاحب آن، تخصص و انگیزه بالایی در موضوع مورد بحث دارد که این مطلب از لابه لای نوشته اش پیداست.

بهره ها و نیازمندیهای تربیتی

نیازهایی که والدین برای برآوردن آنها می توانند این کتاب را بخوانند عبارت اند از: آشنایی با قصه گویی و اهمیت آن در تربیت، آشنایی با ویژگیهای قصه خوبی آشنایی با ویژگی های قصه گوی خوب، آشنایی با روش قصه گویی و ابزارهای آن، آشنایی با نمایش خلاق و روش اجرای آن. درباره سه مورد نخست نویسنده توانسته است تا اندازه قابل قبولی از عهده کار برآید و با تحلیل های مناسب و نگاه جدید خود به مسئله، پاسخ شایسته ای به این نیازها بدهد. همچنان که می توان گفت پاسخ نویسنده به نیاز والدین در زمینه آشنایی با روش قصه گویی و ابزارهای آن نسبتا کامل و راهکارهای پیشنهاد شده در آن سودمند و کارآمد است. اما در این کتاب، موضوع نمایش خلاق یک موضوع فرعی است.

جمع بندی

عنوان این کتاب قصه گویی و نمایش خلاق است و نویسنده در پیشگفتار نوشته است که «نمایش خلاق (وانمود بازی) روی دیگر سکه قصه گویی است». اما حقیقت آن است که از ده فصل این کتاب نه فصل به قصه و قصه گویی و مباحث مرتبط با آن پرداخته و تنها در فصل آخر درباره نمایش خلاق سخن گفته شده است. این کتاب در زمینه قصه و قصه گویی یک کتاب عالی است و والدین را از دیگر منابع بی نیاز می کند، اما در زمینه نمایش خلاق ناقص و حداقلی است.

انتشارات دانشگاه پیام نور کتاب «قصه گویی و نمایش خلاق» را در قطع وزیری و 263 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات دانشگاه پیام نور به آدرس: تهران، خیابان شهید رجایی جنوب، نرسیده به تقاطع آزادگان، روبری مسجد ولی الله اعظم، مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور ایران، تلفن تماس 02155502104 مراجعه کنند./826/ن602/ق

کتابی برای قصه گویی و نمایش خلاق

ارسال نظرات