۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۶۶۷۲۶۴

رمان تیک؛ داستان‌هایی با پیام تربیتی برای نوجوانان

رمان تیک؛ داستان‌هایی با پیام تربیتی برای نوجوانان
انتشارات شفق کتاب «رمان تیک» جذاب‌ترین داستان‌های دارای پیام تربیتی برای نوجوانان را به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، والدین اگر بخواهند در تربیت کودکان و نوجوانان موفق باشند، باید از همه امکانات و ظرفیت های موجود به بهترین شیوه بهره بگیرند. کتاب یکی از ابزارهای بسیار مفیدی است که ظرفیت های تربیتی بالایی داشته و کارکردهای بسیار مهم و سازنده ای در زندگی نوجوانان و سرنوشت آینده او دارد. در این میان، جایگاه کتاب داستان در زمینه سازی برای تربیت کودکان و نوجوانان، جایگاهی ویژه و برجسته است. به نظر می رسد مهم ترین کاری که باید برای این منظور انجام شود، شناسایی و گزینش کتاب مناسب برای معرفی به نوجوان است. در این کتاب، ۱۳۰ عنوان از جذاب ترین رمان ها و کتاب های داستانی دارای پیام تربیتی برای نوجوان ها معرفی شده است. مخاطب این کتاب ، والدین هستند که با توجه به اطلاعات موجود در این اثر، می توانند خواندن این کتاب ها را به فرزندان خود توصیه کنند.

انتشارات شفق کتاب «رمان تیک» بازنویسی مرتضی رجائی را به چاپ رسانده است.

ساختار مطالب

کتاب در شش بخش تدوین شده است. در بخش یکم، ۵۰ داستان اجتماعی معرفی شده است: ۲۶ داستان ایرانی و ۲۴ داستان غیر ایرانی، در بخش دوم که داستان های مربوط به انقلاب اسلامی» نام دارد، ده کتاب معرفی شده است. سومین بخش کتاب، دربردارنده معرفی ۷ داستان تاریخی است و بخش چهارم به معرفی ۶ داستان تخیلی اختصاص یافته است. در بخش بعدی کتاب، زندگینامه ۳۲ نفر از شخصیت هایی که می توانند الگوی خوبی برای نوجوان باشند، معرفی شده است. در این اثر، کتاب های مربوط به دفاع مقدس در بخش ششم معرفی شده اند: ۷ کتاب خاطره و ۱۸ کتاب داستان.

ویژگی های اثر

با توجه به دو ویژگی، می توان گفت که این کتاب در نوع خود کم نظیر و شاید بی نظیر است. نخست آنکه رویکرد پدیدآورندگان این اثر در ارزیابی رمان ها و داستانه تربیتی بوده است. این رویکرد تربیتی، در محورهای بررسی شده درباره هر ت در ادامه توضیح داده شده اند، نمایان است. دومین امتیاز این کتاب، دقت نظر و حوصله فراوانی است که برای تولید آن به خرج داده شده است: شناسایی اولیه حدود به عنوان کتاب رمان و داستان، گزینش ۳۰۰ عنوان دارای معیارهای اولیه، مطالعه و ارزیابی تک تک کتاب ها، ارزیابی نهایی و بازخوانی کاربرگه های ارزیابی کتاب توسط ویراستار ساختاری - محتوایی و بازنویس متن.

بهره ها و نیازمندی های تربیتی

در معرفی کتاب های پیشنهادی در رمان تیک، نخست «شناسنامه کتاب» آورده شده است. سپس نوبت به موضوع اصلی» می رسد. با توجه به هدف این اثر، موضوع کتاب ها با رویکرد تربیتی بیان شده است. در ادامه، «پیام اصلی» و «پیام های فرعی) آورده شده اند. «بهره های تربیتی و بینشی» عنوان دیگری است که در معرفی هر کتاب، بسیار با دقت به آن پرداخته شده است. در این کتاب، هرچه بر روح و روان و ادل مخاطب اثر می گذارد، «بهره تربیتی» و آنچه از جنس شناخت بوده و بر بینش فرد اثرگذار است، «بهره بینشی» نامیده شده است. در بخش معرفی «مخاطب» کتاب به سه نکته اساسی توجه شده، که نخستین آنها «سن مخاطب» است. هم چنین اگر کتابی ویژه مخاطبی با «جنسیت» خاص باشد و یا پیشنهاد کتاب به یک جنس خاص بهتر باشد، در این بخش آورده شده است. افزون بر این دو، «سازگاری با روحیه خواننده» و «تناسب با مخاطب به دلیل پرداختن به مسئله تربیتی وی در داستان» در همین بخش مورد توجه قرارگرفته اند. پایان بخش کتاب شناسی هریک از داستانهای آسیب شناسی» آن است.

جمع بندی

این کتاب، دستاورد یک فعالیت پژوهشی در مؤسسه فرهنگی - تربیتی مصباح الهدی است. این اثر پنجمین جلد از مجموعه «تربیت با کتاب» است که هدف از این پژوهش، معرفی کتاب های دارای بهره های تربیتی برای نوجوانان با روحیه های مختلف و با مسئله های تربیتی ویژه بوده است. آنگاه به این نکته توجه شد که کتاب ، دست کم یک بهره تربیتی برای خواننده نوجوان داشته باشد. اینکه یک کتاب توان اثرگذاری برهر روحیه ای را دارد، با بهره تربیتی آن، ویژه روحیه خاصی است، از چیزهایی است که در لابه‌لای معرفی کتاب به آن پرداخته شده است.

انتشارات شفق کتاب «رمان تیک» را در در قطع رقعی و 340 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به آدرس اینترنتی انتشارات شفق: www.shafaq-book.ir یا با شماره 09191965960 مراجعه کنند./826/ن601/ق

رمان تیک؛ رمان هایی با پیام تربیتی برای نوجوانان

ارسال نظرات