۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۶۶۸۱۵۹
آیت الله فیاضی:

گناه و معصیت به منزله طغیان و تضییع حق الطاعه مولی است

گناه و معصیت به منزله طغیان و تضییع حق الطاعه مولی است
تهران - آیت الله فیاضی گناه و معصیت را تضییع حق الطاعه مولی دانست و گفت: گناه به منزله طغیان در برابر خداوند متعال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله غلامرضا فیاضی استاد سطح عالی حوزه علمیه، همزمان با سالروز جهانی فلسفه و رحلت علامه آیت الله طباطبایی(ره) در همایش «هم اندیشی گفتمان مجدد نواندیش فلسفه نوصدرایی» که به صورت مجازی و در قالب وبینار به همت مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: نظر و آرای گوناگونی درخصوص خلود در عذاب وجود دارد.

وی افزود: بر اساس فرمایش علامه آیت الله طباطبایی(ره) هر عملی باطنی دارد که آن باطن در قیامت ظاهر می شود، باطن اعمال به نیات بر می گردد و آن نیات حالتی را در وجود انسان به وجود می آورد که با استمرار آن در روح تثبیت می شود و روح شکل می گیرد در نتیجه روح با همان حالت شکل گرفته در قیامت حاضر می شود.

آیت الله فیاضی با بیان اینکه هر یک از اعمال انسان عکس العملی در وجودش خواهد داشت، عنوان کرد: در هر معصیتی دو حق ضایع می شود نخست حق خود انسان و دیگری حق الطاعه مولی است؛ انسان حق ندارد خود را با گناه آلوده کند و این ظلم به خویش است.

وی افزود: انسان معصیت کار با گناهی که انجام می دهد در حق مولی ظلم می کند چرا که اطاعت از مولی واجب بوده و گناه به منزله طغیان و تضییع حق الطاعه مولی به شمار می رود.

آیت الله فیاضی با بیان اینکه عقل می گوید هر معصیتی کیفرش باید متناسب با آن گناه باشد، گفت: اگر مولی، مولای عادی بود کیفر نیز متناسب با آن باید باشد اما اگر مولی در سطح عالی و بی نهایت باشد کیفر معصیت کار نیز فرق کرده و مستحق عذابی بی نهایت خواهد بود اینجا است که فهم خلود عذاب آسان می شود.

وی افزود: خداوند رحیم راه های مختلفی قرار داده تا گناه از صحیفه وجود انسان معصیت کار پشیمان به واسطه توبه پاک شود اما اگر کسی با خداوند متعال مخالفت کند استحقاق عذاب دائم و متناسب با آن گناهی است که مرتکب می شود./813/پ210/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات