۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۶۶۸۲۳۲
تحلیلگران فلسطینی:

بایدن صهیونیست است و برای فلسطین کاری نخواهد کرد

بایدن صهیونیست است و برای فلسطین کاری نخواهد کرد
چند تحلیلگر فلسطینی تأکید کردند که رئیس جمهور آتی آمریکا هیچ سیاست متفاوتی در قبال فلسطین در پیش نخواهد گرفت، بلکه از این رژیم حمایت خواهد کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری رسا، کارشناسان و تحلیلگران فلسطینی شامگاه سه‌شنبه از طریق مجازی نشستی تحت عنوان «پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا و بازتاب آن بر مسئله فلسطین» برگزار کردند.

«مصطفی الصواف» تحلیلگر مسائل سیاسی بر این باور است که بایدن در بسیاری از سیاست‌های خود به ویژه در خصوص برخورد با مسئله فلسطین، تفاوت چندانی با دونالد ترامپ ندارد.

خبرگزاری فلسطینی «صفا» به نقل از الصواف گزارش داد، بایدن سیاست نرمی در قبال مسئله فلسطین در پیش خواهد گرفت، ولی «شاهد تغییر چشمگیری در سیاست‌های وی نخواهیم بود. همین جمله برای ما کافی است که گفته بود: یهودی نیستم، بلکه صهیونیست هستم».

الصواف به سران تشکیلات خودگردان فلسطین سفارش کرد که حساب زیادی بر روی بایدن باز نکنند؛ «زیرا وی سفارت آمریکا را از قدس منتقل و هیچ شهرک صهیونیستی را نابود نخواهد کرد، بلکه مانند ترامپ، به طرح صهیونیسم، خدمت خواهد کرد».

«محمد مرداوی» یکی دیگر از تحلیلگران فلسطینی حاضر در این نشست، از تشکیلات خودگردان خواست که در مواضع خود در قبال آمریکا، کوتاه نیایند و به سمت تقویت گفت‌وگوی ملی و پایان بخشیدن به اختلافات حرکت کنند.

مرداوی گفت که «بایدن هیچ راه حلی برای ما ندارد، و اگر داشته باشد، نمی‌تواند آن را به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تحمیل کند. سؤالی برای همه مردم فلسطین مطرح است، مبنی بر اینکه چه چیزی مانع تحقق مصالحه فلسطینی می‌شود؟».

«صلاح عبد العاطی» متخصص حقوق بین‌الملل هم گفت که محال است، سفارت آمریکا در قدس بار دیگر به تل‌آویو منتقل شود، ولی شاید بایدن تغییر ناچیزی در مسئله فلسطین ایجاد کند، مانند بازگشایی دفتر سازمان آزادی‌بخش در واشنگتن.

عبدالعاطی بر این باور است که سیاستهای خارجی و داخلی آمریکا نشان می‌دهد که جمهوریخواه و دموکرات در این کشور، دو روی یک سکه هستند.

بایدن از عادی‌سازی عربی-اسرائیلی حمایت می‌کند

وی می‌گوید که عادی‌سازی عربی-اسرائیلی همچنان ادامه خواهد داشت و تا زمانی که این مسئله تأثیری بر سیاست آمریکا نداشته باشد، از عادی‌سازی حمایت خواهد کرد.

«حسن عبدو» تحلیلگر مسائل سیاسی فلسطین هم در این زمینه تأکید کرد، در آمریکا اجماعی بر سر این مسئله وجود دارد که باید رژیم صهیونیستی در منطقه، هژمونی خود را حفظ کند؛ زیرا این هژمونی، بخشی از هژمونی آمریکاست.

عبدو خاطر نشان کرد: «اشتباه است که فکر کنیم بایدن به خاطر حقوق فلسطین با اسرائیل درگیر خواهد شد؛ زیرا وی دشمن نتانیاهو نیست».

«هانی العقاد» نویسنده و تحلیلگر فلسطینی هم گفت که بایدن نمی‌تواند برای راهکار دو دولتی کاری انجام دهد و مردم فلسطین نیز نباید برای تحقق حقوق قانونی خود روی خارج، حساب باز کنند.

العقاد با تأکید بر لزوم تسریع در مصالحه گروههای فلسطینی، خاطر نشان کرد، بایدن هیچ چیز تازه‌ای برای مردم فلسطین به همراه نخواهد داشت./۹۸۸/

منبع: فارس

ارسال نظرات