۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۶۶۸۴۳۹

نفوذ نرم امارات در قدس زیر چتر حمایتی رژیم صهیونیستی

نفوذ نرم امارات در قدس زیر چتر حمایتی رژیم صهیونیستی
پس از عادی سازی روابط با اسرائیل غاصب، اکنون فعالیت های امارات برای نفوذ در فلسطین و قدس و تغییر ماهیت و چهره این شهر، شکلی فزاینده به خود گرفته است.
به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، امارات متحده عربی پس از صلح با اسرائیل، اکنون در قالب پروژه های متعدد و با همکاری و حمایت نهان و عیان اشغالگران، درصدد توسعه نفوذ خود و اجرای اهداف اسرائیل و امریکا در فلسطین، و به طور مشخص شهر قدس است.
 
اما چه اتفاقی درحال وقوع است؟ این پرسشی است که این روزها و درپی تحولات اخیر پس از موج سازش کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، بین شهروندان بیت المقدس دهان به دهان می چرخد. درحالی که رژیم اشغالگر قدس مراکز قدرت و نفوذ تشکیلات خودگردان فلسطین را بلوکه کرده تا از ارائه کمک و حمایت به شهروندان، تاجران و همه بخش های قدس عاجز بماند، و از هرگونه فعالیت، حتی برگزاری مراسم منع شده است، اما ساکنان قدس در طرف دیگر این تحولات، شاهد حضور و افزایش نفوذ امارات متحده عربی در پوشش ارائه کمک و حمایت به ساکنان و به طور مشخص؛ تجار قدس هستند.
 
امارات فراتر از آن، اموال بسیاری به منظور خرید املاک، به ویژه در محله قدیم قدس گسیل داشته، و همچنین با بسیاری تاجران کانال های ارتباطی برقرار کرده و به آن ها وعده کمک های مالی مستقیم یا تأمین مالی برای پروژه های کوچک داده است. برخی تاجران ساکن قدس فاش کرده اند امارات از طریق افرادی که خود را تاجر و بازرگان معرفی می کردند، به آن ها پیشنهاد تسویه بدهی های مالیاتی انباشته آن ها (تجار قدس)، در ازای شراکت دادن آن ها در اداره امور تجاری و مدیریت امور املاک و مستغلات، و تأمین مالی ساخت املاک در اطراف محله قدیم را داده اند.
 
یکی از تجار ساکن قدس می گوید در طی یک روز، چندین تماس تلفنی از امارات دریافت کرده، اما از پاسخ به آن ها خودداری نموده است؛ چرا که -به گفته وی- این اتفاقات پیامدهای متعددی در عرصه های مختلف خواهد داشت؛ بخصوص که این آغوش باز امارات به روی ساکنان بیت المقدس، در پیوند با روند عادی سازی روابط بوده و لذا
 
این تاجر که نخواسته نامش فاش شود افزوده یک مؤسسه محلی حامی مالی پروژه های کوچک در قدس وی را بعنوان عضو اتحادیه تاجران قدس به یک نشست دعوت کرده تا پیرامون کمک هایی که این مؤسسه می تواند به تجار محله قدیم ارائه دهد رایزنی و گفتگو کنند؛ هنگامی که از نمایندگان مؤسسه می پرسد می توانید کمک های ماهیانه هزار دلاری به هر تاجر اختصاص دهید، آن ها از این نوع کمک امتناع کرده و گفتند فقط پیرامون «تأمین مالی پروژه ها» آمادگی کمک دارند؛ لذا ، آن نشست بی هیچ نتیجه ای پایان یافت.
 
درهمین راستا، ناظران می گویند فعالیت فزاینده امارات – چه از سوی شهروندان اماراتی و یا فلسطینی هایی که برای امارات کار می کنند- به نوعی از حمایت و کمک مقامات رسمی و نیمه رسمی اسرائیل برخوردار است؛ و با این استدلال که  هدف امارات مقابله با نفوذ ترکیه و قطر در قدس است، از این فعالیت ها چشم پوشی می کنند.
 
در این میان آنچه خشم و نگرانی فلسطینی ها را برانگیخته، دیدار هیئت های اماراتی از سرزمین های اشغالی با حمایت نیروهای امنیتی اسرائیل است.
 
جمال عمرو، پژوهشگر امور قدس می گوید: «هدف اماراتی ها، مقدسات و در درجه نخست، مسجدالاقصی است؛ آن ها در خرید بیش از 27 هزار مِلک در قدس و سلوان، و تحویل آن به شهرک نشین ها نقش داشتند؛ تا جایی که وزیر مسکن اسرائیل گفت آن چه اتفاق افتاد معادل دستاورد جنگ 1967 است».

«طرف قرارداد مستقیم اماراتی ها اکنون نه شهروندان فلسطینی، بلکه متحدان صهیونیست آنها هستند؛ از جمله تأمین مالی پروژه «ودای السلیکون» در محله «واد الجوز» در شمال محله قدیم قدس؛ که درصدد فریب ساکنان منطقه صنعتی آنجا هستند؛ معاون شهردار رژیم صهیونیستی در قدس که در دیدار از امارات خواستار تأمین مالی لازم برای این پروژه شده بود و با استقبال گرم اماراتی ها روبرو شد. وی گفته اکنون نوبت تاجران محله قدیم است؛ امارات تنها به این پروژه اکتفا نکرده بلکه مالکان فروشگاه های نزدیک و اطراف مسجدالاقصی را نیز به این کار ترغیب خواهد کرد».
 
پروژه  «وادي السلیکون» در «وادی الجوز» شهر قدس، بخشی از طرح بزرگ و گسترده ای است که به منظور تبدیل قدس به یک شهر گردشگری و دانشگاهی متکی به فناوری «های تک» اجرا می شود. این پروژه در وسط شهر قدس واقع است که اکثر ساکنان آن فلسطینی هستند و [بنابراین] سریع ترین عملیات یهودی سازی در این شهر به شمار می رود.
 
مازن الجعبری، پژوهشگر بنیاد مطالعات عربی می گوید: توافق عادی سازی امارات با اسرائیل غافلگیر کننده نبود؛ چرا که براساس گزارش ها و شواهد بسیار، این دو روابطی عمیق و پنهانی بویژه در حوزه امنیت و هماهنگی در بسیاری مسائل منطقه از جمله ایران داشتند؛ و طی سال های گذشته دیدارهای مخفیانه بین سران امارات و اسرائیل صورت گرفته است.

الجعبری افزود: اشتیاق امارات به همکاری با اسرائیلی ها، آشکارا در حوادث قدس نمودار است، آن ها در خرید املاک بسیاری به نفع شهرک نشین ها نقش داشتند؛ صندوق توسعه اماراتی با مدیریت فلسطینی های مرتبط با امارات (محمد دحلان، از سران جداشده از جنبش فتح) ایجاد کرد. همچنین پروژه های املاکی، تجاری و فناوری های نوین و دیجیتال را در قدس دنبال می کند؛ بخصوص که امارات در رابطه با اسرائیل، «معامله قرن» را مرجع می شناسد؛ که براساس آن مسجدالاقصی محل عبادت همه ادیان است، و یهود نیز حق ورود به آن را دارند؛ بنابراین امارات در واقع درحال اجرای اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

امارات جنبش آزادی فلسطین را مانع و خطری در برابر اهداف و سیاست های خود در قدس می داند، و بنابراین با همکاری اسرائیل سخت به مقابله با آن خواهد پرداخت.
ارسال نظرات