۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۶۶۸۴۶۵

سنگری رئیس «اندیشکده ادبیات پایداری» حوزه هنری شد

سنگری رئیس «اندیشکده ادبیات پایداری» حوزه هنری شد
طی حکمی از سوی رئیس حوزه هنری، محمد‌رضا سنگری پژوهشگر، نویسنده و شاعر، به سمت ریاست «اندیشکده ادبیات پایداری» حوزه هنری منصوب شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، «اندیشکده ادبیات پایداری» حوزه هنری بر اساس رهنمودها و فرموده‌های مکرر مقام معظم رهبری درباره ضرورت ساماندهیِ وضعیت ادبیات پایداری در حوزه هنری تأسیس شد.

بر این اساس طی حکمی از سوی محمد‌مهدی دادمان رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، محمد‌رضا سنگری به سمت ریاست «اندیشکده ادبیات پایداری» حوزه هنری منصوب شد.

در بخشی از متن حکم سنگری آمده است:

جناب آقای دکتر محمدرضا سنگری

انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگ زرین و سرمایه عظیمی است که بهره‌برداری از تمامی وجوه این سرمایه و تببین آن، جز با بهره‌گیری از اندیشه و ادب و هنر میسر نخواهد شد. اینک که به یاری خداوند و الطاف امام عصر (عج) و براساس فرمایش مقام معظم رهبری اندیشکده ادبیات پایداری تأسیس شده، به پیشنهاد هیأت امناء، جنابعالی را که خود از اندیشمندان و صاحب‌قلمان پیشکسوت عرصه ادبیات پایداری هستید، به سمت «ریاست اندیشکده ادبیات پایداری» منصوب می‌نمایم.

از جنابعالی انتظار می‌رود با عنایت به نظرات اعضای محترم هیأت امنای اندیشکده، تلاش خود را در جهت تحقق اهداف تعیین شده در اساسنامه اندیشکده معطوف نمایید.

ان‌شاء‌الله با استعانت خداوند متعال و در سایه توجهات حضرت ولی عصر اروحنا له‌الفداء در تعالی اهداف والای انقلاب اسلامی توفیق یابید.»

محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهشگر، متولد اول آبان ۱۳۳۳ است. از جمله فعالیت‌های مهم وی در دوران ریاست در گروه برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی زبان و ادبیات فارسی، اضافه شدن «ادبیات اسلامی» به کتب درسی است. آثار وی در قلمرو پژوهش و ادبیات، جزء منابع آموزشی در این موضوعات به‌شمار می‌رود.

«اندیشکده ادبیات پایداری» حوزه هنری بر اساس رهنمودها و فرموده‌های مکرر مقام معظم رهبری درباره ضرورت ساماندهی وضعیت ادبیات پایداری تأسیس شده است. حوزه هنری با عنایت به‌ فرمان ایشان خطاب به ریاست محترم وقت حوزه هنری، مبنی بر «تأسیس اندیشکده ادبیات پایداری» به منظور رسیدگی به ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، به تأسیس آن اقدام کرده است.

«اندیشکده ادبیات پایداری» مجموعه‌ای است علمی، ادبی، فرهنگی و اندیشه‌محور که در حوزه ایده‌پردازی، تصمیم‌سازی و ساماندهی حوزه ادبیات انقلاب اسلامی و ادبیات دفاع مقدس با بهره‌مندی از سرمایه نخبگان و فعالان عرصه فرهنگ، ادبیات و هنر اسلامی، فعالیت می‌کند و اجزای جامعه علمی ادبیات پایداری را با رویکرد فرهنگی در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی مرتبط می‌سازد.

«اندیشکده ادبیات پایداری» حوزه هنری براساس اساسنامه خود وظایف ۹ ‌گانه‌ای دارد که یکی از آن‌ها «سیاست‌گذاری و ساماندهی آموزش و پژوهش و آفرینش ادبیات پایداری» است. همچنین «رصد و آسیب‌شناسی نظام‌های آموزشی رسمی و غیر رسمی در حوزه ادبیات پایداری» را این اندیشکده بر عهده دارد.

«تعیین و ارائه موضوعات و اولویت‌های پژوهشی و هدایت پروژه‌های تألیفی و تدوینی (به‌ویژه در حوزه‌های دانشگاهی)» و «حمایت از پژوهش‌ها و فعالیت‌های علمی در حوزه تخصصی» نیز از وظایف محوله به این اندیشکده تازه تأسیس است.

یکی دیگر از وظایف تعریف شده این اندیشکده، «جریان‌سازی فرهنگی برای اعتلا و ارتقاء ادبیات پایداری با برگزاری نشست‌ها، هم‌اندیشی‌ها و همایش‌های گوناگون و همکاری با نهادها و مجموعه‌های مرتبط» است.

اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری بر مبنای اساسنامه خود موظف به «شناسایی و همکاری با نهادها، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و دستگاه‌های متولی رسمی و غیر رسمی و پیشرو در قلمرو رسالت‌ها و مأموریت‌ها» است. همچنین «تلاش برای تربیت نیروی انسانی متعهد به‌منظور بهره‌گیری از توان و تخصص و تعهد آن‌ها در دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و آموزش عالی» از دیگر وظایف آن است.

«بهره‌گیری از تجربه‌ها، اندوخته‌ها و دستاوردهای ملی دیگر کشورها» و «سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی جدی برای حفظ و اعتلای زبان و ادب فارسی در قلمرو ادبیات پایداری» هم از جمله برنامه‌ها و مأموریت‌های این اندیشکده است.

«اندیشکده ادبیات پایداری» حوزه هنری دارای هیأت امنایی است که اعضای آن را دکتر محمدرضا سنگری، دکتر محسن مؤمنی‌شریف، دکتر محمدرضا ترکی، دکتر مجتبی رحماندوست، دکتر احمد امیری خراسانی، دکتر حسینعلی قبادی، استاد علیرضا کمری، دکتر وحید یامین‌پور و محمدمهدی دادمان تشکیل می‌دهند./826/

منبع: فارس
ارسال نظرات