۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۶۶۸۵۶۰
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

اخلاق و رفتار شایسته با مردم تجلی دین‌داری روحانیت است

اخلاق و رفتار شایسته با مردم تجلی دین‌داری روحانیت است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خطاب به روحانیان، گفت: دین‌داری در اعتقاد و اخلاق درست متجلی می شود که این‌ها در کنار هم مکمل یکدیگر بوده و انسان‌ساز هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در نشست با شماری از روحانیان مبلغ، با اشاره به ضرورت و اهمیت حسن خلق به‌ویژه از سوی روحانیت، اظهار کرد: اخلاق ظرف دین بوده و مظروف آن توحید و اعتقادات است، مردم توحید ما را نمی‌بینند بلکه اخلاق ما را دیده و بر اساس آن قضاوت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه توحید مظروف دین بوده و ظرف آن اخلاق است، خطاب به روحانیان، افزود: دین‌داری شما به دو چیز متجلی می‌شود؛ اعتقاد درست و اخلاق و رفتار درست که این‌ها در کنار هم مکمل یکدیگر بوده و انسان‌ساز هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: انسان کامل کسی است که هم از نظر درونی و اعتقادات در اوج بوده و هم از نظر رفتار متخلق به اخلاق الهی باشد و بزرگان دین ما همین دو دُر گران‌بها را داشتند.

وی با بیان اینکه نقش اخلاق بسیار مهم است، اظهار کرد: اخلاق میدان ظهور صفات زیبای کمال و فضیلت است؛ ازاین‌رو باید هم خودمان درزمینهٔ اخلاق خود را بپاییم هم برای مخاطبان خود اخلاق را عملاً آموزش دهیم.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: مسائل اخلاقی را برای مخاطبان خود بازگو و تکرار کنید؛ زیرا انسان فراموش‌کار است و در اخلاق تکرار عیبی ندارد؛ ازاین‌رو تذکر درزمینهٔ مسائل اخلاقی اهمیت بسیاری دارد.

وی با اشاره به اینکه در مسائل اخلاقی از بازگو کردن و تکرار ابایی نداشته باشیم تا این مسائل ملکه وجود مخاطب شود، افزود: صفات فضیلت باید در وجود انسان ملکه شود و مانند چشمه‌ای باشد که به دریا وصل است؛ زیرا اگر وجود انسان به دریای فضائل وصل شد فضیلت‌ها علی‌الدوام خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خطاب به روحانیان اظهار کرد: مأموریت ما این است که فضائل اخلاقی را در جان انسان‌ها رسوخ دهیم تا ملکه وجود آن‌ها شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به منبع غنی آموزه‌های اهل‌بیت (ع) برای ارتقای اخلاقی جامعه و مخاطبان، افزود: اهل‌بیت (ع) نکته‌ها و نصایح اخلاقی زیادی بیان کرده‌اند که برای ما گنجینه پربهایی بوده و تمام ناشدنی است.

وی اضافه کرد: در احادیث رسیده از اهل‌بیت (ع) نکات ظریف و دقیق و راهگشایی برای همه ما در تعاملات اجتماعی وجود دارد که باید از این دریای عظیم معرفت برای بهبود اخلاق در جامعه استفاده کنیم./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات