۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۶۶۸۵۹۸
حجت الاسلام عباسی:

گفتمان انقلاب اسلامی در همراهی عقلانیت، معنویت و عدالت است

گفتمان انقلاب اسلامی در همراهی عقلانیت، معنویت و عدالت است
رییس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة در آیین آغاز سال تحصیلی مرکز اسلامی هامبورگ گفت: در روزگاری که نگاه عقلانی به دین، معنویت و عدالت به کالایی کمیاب در جهان مبدل شده است، عقلانیت، معنویت و عدالت گفتمان انقلاب اسلامی شده است.

به گزراش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة در آیین آغاز سال تحصیلی مرکز اسلامی هامبورگ که امروز به صورت برخط انجام شد، با اشاره به آیه ۱۱ سوره مجادله اظهار کرد: خداوند می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قِیلَ لَکُمْ تَفَسَّحُوا فِی الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا یَفْسَحِ اللَّهُ لَکُمْ وَإِذَا قِیلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ» همان گونه که در این آیه شریفه آمده است، رفعت مقام و والایی هر انسان به دو عنصر ایمان و علم بستگی دارد. روشن است انسان بدون ایمان، از اصلی‌ترین عنصر معنا‌بخش حیات خود محروم می‌شود، باور به حقیقت متعالی، خداوند بزرگ و جهان ماوراء، مفهوم زندگی را برای بشر دگرگون می‌سازد و افق زندگی انسان را متعالی می‌کند.

وی با بیان اینکه در برخی از مکاتب، بین ایمان و علم نوعی تناقض و تنافی دیده می‌شود، افزود: از نگاه اسلام، علم و ایمان در کنار یکدیگر موجب کمال و رشد انسان می‌شود.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) علم را به معنای شناخت راز‌های عالم خواند و گفت: حقایق جهان متعالی و معارفی که انسان را برای رسیدن به مقامی متعالی یاری می‌نمایند، به طور طبیعی مرتبت ویژه‌ای دارند، ولی در کنار آن، عالم طبیعت نیز نشانه و آیت خداست؛ بنابراین، شناخت راز‌های این جهان نیز علم به شمار می‌آید. توصیه اسلام این است که به دنبال فهم آیات الهی برویم و عنصر علم را در کنار عنصر ایمان، موجب رفعت درجه و کمال انسان می‌داند.

وی با اشاره به آیه مبارکه نفر، افزود: اسلام تأکید می‌کند که اگر شرایط برای همه مهیا نیست که فهم و علم عمیقی از حقایق و معارف الهی و معنوی به دست آورند، حتماً گروهی این مسئولیت را برعهده گیرند؛ از این رو، اسلام توصیه و ترغیب کرده است که حداقل گروهی از مردم به دنبال حقایق الهی، که هدیه خداوند به انسان است، بروند. این گروه باید احساس وظیفه و رسالتی عمیق در قبال جامعه و انسان‌های دیگر داشته باشند تا این حقایق را در عالم منتشر کنند. این احساس مسئولیت را می‌توان فلسفه وجودی حوزه‌های علمیه به شمار آورد.

حجت‌الاسلام عباسی مواجهه با مشکلات و سختی‌ها را در مسیر کسب علم و معارف الهی طبیعی دانست و گفت: این انسان‌های والا، که سختی‌ها را بر خود هموار کرده، علی‌رغم همه مشکلات، در کسب، نشر و گسترش این علوم الهی می‌کوشند، از بالاترین جایگاه در حقیقت این عالم برخوردارند.

وی با تأکید بر این که تاریخ حوزه‌های علمیه همواره شاهد حضور بزرگانی بوده است که با تحمل سختی‌ها و دشواری‌ها، وجود خود را وقف کسب و نشر معارف الهی کرده‌اند، تصریح کرد: قله‌هایی که امروز از آن‌ها اسم می‌بریم مانند شیخ مفید، شیخ طوسی، علامه حلی، شهید اول، شهید ثانی، شیخ انصاری تا علمای عصر ما مانند؛ امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی، الگو‌های ارزنده‌ای برای کسانی هستند که می‌خواهند در این مسیر گام بردارند.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) تحقق انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) را گشاینده افقی جدید و گسترده در برابر حوزه علمیه دانست و خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی حوزه‌های علمیه قابل مقایسه با دهه‌های پیش از آن نیست. توسعه رشته‌های علمی، آثار علمی فراوان در قالب کتاب‌ها، نشریات و محصولات فرهنگی و گسترش حوزه‌های علمیه در نقاط مختلف جهان، تنها بخشی از نتایج و برکات انقلاب اسلامی بود. امروز در مغرب‌زمین شاهد رویش مبارک حوزه‌های علمیه هستیم که حوزه علمیه مرکز اسلامی هامبورگ یکی از این رویش‌ها به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام عباسی گفتمان انقلاب اسلامی را عقلانیت، معنویت و عدالت خواند و اظهار کرد: نگاه عقلانی به دین و آموزه‌های اخلاقی و معنوی برآمده از آن، در روزگاری که معنویت به کالایی کمیاب بدل شده است و عدالت، که امروز دنیا و نظام جهانی به آن نیاز دارد، گفتمان اسلام ناب، انقلاب اسلامی و حوزه‌های علمیه است.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) در توصیه به طلاب حوزه علمیه مرکز اسلامی هامبورگ خاطرنشان کرد: تمام افرادی که در این مسیر قدم گذاشته‌اند، باید در گام نخست به تلاش علمی و آشنایی عمیق با معارف اسلامی اهتمام داشته باشند. فرصت جوانی، بهترین زمان برای علم‌آموزی و آشنایی با حقایق الهی است. در کنار این تلاش علمی، همان گونه که همواره سنت و میراث معنوی حوزه‌های علمیه بوده است، تلاش برای رشد اخلاقی، تهذیب نفس و آراستگی به کمالات معنوی قرار دارد. علوم و یافته‌های علمی باید در جان و دل دانش‌پژوه قرار گیرد که تنها با تهذیب نفس و رشد اخلاقی ممکن می‌گردد.

وی تقویت احساس مسئولیت و رسالت اجتماعی را برای طلاب علوم دینی ضروری دانست و تصریح کرد: نباید تنها به رشد علمی و اخلاقی خود بسنده کنیم، کسی که در این مسیر گام برمی‌دارد، باید رسالت و مسئولیت سنگین خود را در قبال جامعه و مردم احساس کند. رسالت تبلیغ و رساندن پیام الهی، همواره در حوزه علمیه وجود داشته است.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) با تأکید بر مقام برجسته استادان و معلمان در منظومه معارف اسلامی، بیان کرد: در سنت حوزه‌های علمیه، استادان تنها منتقل‌کننده علوم نبودند و همواره نقش مربی و الگوی اخلاقی داشته‌اند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات