۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۶۶۸۶۲۸
حجت الاسلام تقی زاده:

ساری و آمل بیشترین موقوفات حوزه علمیه را دارند

ساری و آمل بیشترین موقوفات حوزه علمیه را دارند
مازندران - مسؤول امور موقوفات و منابع پایدار حوزه علمیه مازندران گفت: شهرهای ساری و آمل بیشترین موقوفات حوزه های علمیه را به خود اختصاص داده اند.

حجت الاسلام محمد جواد تقی زاده، مسؤول امور موقوفات و منابع پایدار حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، از تلاش و تعامل جدی حوزه علمیه و مجموعه اوقاف برای احصاء، شناسایی و احیاء موقوفات حوزوی استان خبر داد.

وی با بیان این که تاکنون نشست های متعددی برای رسیدگی به پرونده های موقوفات حوزه های علمیه مازندران برگزار شده است، افزود: به طور حتم تداوم این همکاری ها به شناسایی و احیاء کامل موقوفات حوزه علمیه استان منجر خواهد شد.

حجت الاسلام تقی زاده با اشاره به این که متأسفانه در طول زمان به دلایل مختلف موقوفات حوزه های علمیه به فراموشی سپرده شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به تعامل دو مجموعه حوزه و سازمان اوقاف، در آینده ای نزدیک شاهد به ثمر نشستن این تلاش ها برای احیاء موقوفات حوزه خواهیم بود.

مسؤول امور موقوفات و منابع پایدار حوزه علمیه مازندران با بیان این که متأسفانه به دلیل عدم نظارت دقیق، بسیاری از موقوفات حوزه به دست افراد غیر و حتی برخی نهادها افتاده است، تصریح کرد: با نشست های مشترکی که با دستگاه قضا و مجموعه اوقاف داشتیم به طور حتم این موقوفات به حوزه بازخواهد گشت.

وی، تعداد موقوفات حوزه علمیه مازندران را 135 مورد اعلام کر و با بیان این که این موقوفات بیش از شش هزار رقبه دارد، گفت: به طور حتم احیاء کامل موقوفات حوزه علمیه استان می تواند بسیاری از مشکلات فعلی مدارس علمیه را رفع کند.

حجت الاسلام تقی زاده با بیان این که وقف می تواند یک پشتوانه مناسب و دائمی برای مدارس علمیه باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به نگاه مستقل و به دور از وابستگی حوزه، وقف بهترین راهکار برای حفظ استقلال حوزه های علمیه خواهد بود.

مسؤول امور موقوفات و منابع پایدار حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که دو هزار 450 رقبه موقوفات حوزه علمیه استان دارای درآمد هستند، ادامه داد: باید از این ظرفیت ارزشمند دینی در جهت کمک به تقویت برنامه های علمی، آموزشی، پژوهشی و تبلیغی حوزه بهره گرفته شود.

وی با بیان این که شهرهای ساری و آمل بیشترین موقوفات حوزه های علمیه را به خود اختصاص داده اند، افزود: به همین دلیل در حال حاضر نشست های مشترک میان حوزه، مجموعه اوقاف و دستگاه قضایی برای شناسایی و احیاء موقوفات این دو شهر متمرکز است.

حجت الاسلام تقی زاده با اشاره به این که با اشاره به این که احصاء و احیاء موقوفات حوزه را در قالب کارگروه مشترکی میان حوزه، اوقاف، دستگاه قضا و ثبت اسناد واملاک دنبال می کنیم، بیان داشت: با توجه به پیگیری هایی که تاکنون صورت گرفته شاهد نتایج خوبی برای احیاء موقوفات حوزه بودیم.

مسؤول امور موقوفات و منابع پایدار حوزه علمیه مازندران با بیان این که حوزه هیچ گاه وابسته به دولت ها نبوده و تنها با وجوهات شرعی و کمک های مؤمنان اداره شده است، خاطرنشان کرد: علیرغم نقش آفرینی برجسته حوزه و روحانیت در عرصه های مختلف انقلاب، اما این نهاد اثرگذار نظام، همواره در مسیر استقلال گام برداشته است.

وی با اشاره به این که وقف منبعی پایدار برای اداره حوزه های علمیه است، تصریح کرد: وجود بیش از 700 عالم واقف در مازندران نشان دهنده پیشگامی علما و روحانیت این استان در ترویج و گسترش فرهنگ وقف است./950/ت310/ب1

ارسال نظرات