۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۶۶۸۸۸۵

نگاهی به تازه های شبکه های اجتماعی

نگاهی به تازه های شبکه های اجتماعی
روزی که حاج احمد در اورامال گریست، چند نکته در باب آشنایی با کار فرهنگی هوشمندانه، دم خروسی که از توییت کواکبیان بیرون زد، نقطه پایانی بر دوران "بزن دررو" مقامات مسؤول بخشی از مطالب شبکه های اجتماعی امروز است.

به گزارش خبرگزاری رسا،‌روزی که حاج احمد در اورامال گریست، چند نکته در باب آشنایی با کار فرهنگی هوشمندانه، دم خروسی که از توییت کواکبیان بیرون زد، نقطه پایانی بر دوران "بزن دررو" مقامات مسؤول بخشی از مطالب شبکه های اجتماعی امروز است.

روزی که حاج احمد در اورامال گریست

صفحه اینستاگرام مرزوبوم روایت محمد صالح عبدی از همرزمان جاویدالاثر احمد متوسلیان را درباره این فرمانده منتشر کرد.

منطقه اورامان به دلیل وضعیت خاص جغرافیایی و دارا بودن ارتفاعات مختلف برای ما اهمیت ویژه ای داشت. یک سلسله از کوه های منطقه در خطوط مرزی در اختیار عناصر رزگاری بود و همین باعث شده بود تا ارتباط آنها با حزب بعث به سهولت انجام پذیرد.

 در جلسه ای با حضور حاج احمد متوسلیان، و پیشمرگان کرد تصمیم گرفته شد طی عملیاتی این منطقه را از لوث وجود عناصر رزگاری پاک سازی کنیم. عملیات با موفقیت انجام شد و در منطقه مستقر شدیم. به اتفاق یکی از پیشمرگان با دوربین در حال کنترل تحرکات دشمن بودیم که متوجه شدیم یک نفر مقداری بار بر دوش گذاشته و یک گالن بیست لیتری هم در دست دارد و به طرف پایگاه می آید.

 وقتی نزدیک تر آمد، دیدیم این شخص حاج احمد متوسلیان است که مقداری نفت و خرما را از راه دور برای رزمندگان مستقر در پایگاه می آورد. به استقبالش رفتیم و خواستم بار را از او بگیرم اما قبول نکرد و گفت وظیفه خودم است. وقتی وارد پایگاه شد بعد  احوالپرسی و روبوسی با رزمندگان به شدت گریست.

 همه نگران شدیم و علت را پرسیدیم. گفت: ما در مریوان داخل شهر هستیم و امکانات داریم، اما شما روی خاک می خوابید، آنهم در این کوه های دور افتاده و بدون هیچ امکاناتی.

بعد هم گفت: خدمت واقعی را  شما انجام می دهید. خدمت ما و شما را هیچ وقت نمی شود با هم مقایسه کرد و دوباره گریست.

 

 


چند نکته در باب آشنایی با کار فرهنگی هوشمندانه

یاسر جلالی، دستیار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی طی یادداشتی که در کانال تلگرامی قلمدان منتشر شد به بررسی چند نکته شفاهی درباره  کار فرهنگی هوشمندانه پرداخت.

شاید بتوان گفت که یکی از ابعاد هوشمندانه کار فرهنگی، متوجه «اثر» است. من فکر می‌کنم که نقطه آغاز هوشمندی هم از سمت اثر است. نکته سوم اینکه باید دقت کرد که این اثر، باید پایدار نیز باشد. اساساً در کار فرهنگی نمی‌شود گفت اثری گذاشته‌ایم و تمام شد یا دیگر نمی‌شود کاری کرد.

من فکر می‌کنم یکی از اشکالات کارهای فرهنگی امروز این است که کار ما متوجه اثر نیست، از اثر شروع نمی‌کنیم و اثر ایجاد شده از فعل ما پایدار نیست. وقتی از اثر شروع ‌کنیم، ضریب داشته‌های ما عوض شده و اولویت‌ها جابجا می‌شود.

ما یک واقعیت و آرمان داریم و یک «بار» که آن را با خود می‌بریم. به نظر می‌رسد ما جایی عقب‌تر ایستاده‌ایم و بار را از سمت واقعیت به سمت آرمان هُل می‎دهیم. این کار حتماً مؤثر است و بار جابجا می‌شود اما مشکلات و فراز و نشیب‌ها و چاله‌ها و موانعی وجود دارد که ما را متوجه خود می‌کند و ما در آن می‌مانیم و اصلاً موضوع عوض می‌شود.

شاید راه درست این باشد که در جایگاه دیگر یعنی نزدیک آرمان و جلوتر از آن بار قرار بگیریم. یعنی کسی که بخواهد بار را ببرد باید آن را بکشد و خود نزدیک به آرمان باشد و به دائماً نگاهش را به آرمان بدوزد و خیلی گرفتار و درمانده مشکلات مقطعی و درگیری های کوچک نشود. پس برای کار فرهنگی درست، باید ابتدائا در جایگاهی درست قرار بگیریم.

 

دم خروسی که از توییت کواکبیان بیرون زد

عبدالله گنجی، فعال رسانه‌ای در واکنش به توییت کواکبیان مبنی بر مخالفت اصول‌گرایان با گشایش اقتصادی طی توییتی نوشت: خدا لعنت کند مخالفان گشایش اقتصادی را.

اما جمله"با هرگونه گشایش اقتصادی و رفع تحریم‌ها مخالفت می‌ورزند"کواکبیان بعد از 7سال انتظار به مثابه دم خروسی است که بیرون زده و با زبان بی زبانی هم گشایش را به زلف بایدن گره میزند و هم امید اصلاح طلبان به آینده سیاسی خود پس از آمدن او را لو میدهد.

 

 

نقطه پایانی بر دوران "بزن دررو" مقامات مسؤول

سیدنظام‌الدین موسوی، نماینده مجلس درباره شکایت نمایندگان از عباس آخوندی در کانال تلگرامی خود نوشت: ‏بدلیل معلق کردن اصل ۳۱ قانون اساسی، متوقف کردن مسکن مهر و عدم انجام تکلیف قانونی ایجاد سامانه املاک و اسکان، فردا جمعی از نمایندگان، شکایت از عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی را به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ارائه میکنند.

باید بر دوران "بزن دررو" مقامات مسئول نقطه پایان بگذاریم.

 


راهکار نماینده مجلس برای خنثی‌سازی اثرات تحریم‌ها

مجتبی رضاخواه، نماینده مجلس در خصوص رفع اثرات تحریم‌ها در توییتر نوشت: در چند دهه گذشته هر زمان که فشار تحریم‌ها زیاد شده، اقتصاد کشور متلاطم شده.‌

برخی می‌پرسند چه باید کرد که ابزار تحریم‌ برای تغییر رفتار مسئولین غربگرا، از دست آمریکا خارج شود؟!

اصلاح ساختار بودجه راهکار مهمی است که هم تحریم آمریکا را کم اثر، و هم حکمرانی را کارآمد می‌کند.

 

 

بهاره جان حیا که نمی‌کنی لااقل کمی بیشتر دقت کن!

علی صمدزاده، نویسنده در واکنش به خبر بی‌بی‌سی مبنی بر فرود موشک در سفارت ایران در افغانستان طی توییتی نوشت: عجب!! نمیدانستم که موشک در سفارت ایران در کابل فرود می‌آید اما به سفارت آمریکا در بغداد اصابت یا حمله می‌کند!!

بهاره جان حیا که نمی‌کنی لااقل کمی بیشتر دقت کن!

 

 


به امید ترس ثروتمندان متخلف از تحقق عدالت

حامد کاشانی کارشناس مسائل دینی در واکنش به تخریب خانه‌ای در بندرعباس در توییتر نوشت: به امید روزی که قدرتمندان و ثروتمندان متخلف، بیشتر از مستضعفان از تحقق عدالت بترسند و صف اول برخورد باشند و فقرا بیشتر از اجرای عدالت منتفع گردند باید در رویه ها انقلاب صورت گیرد.

فدای امیرالمومنین که فرمود قوی نزدم ضعیف است تا حق را از او بستانم.

 

 


سهم مفاهیم دینی در شبکه‌های اجتماعی چقدر بوده است؟

کانال تلگرامی بنیاد راهبری فضای مجازی جبرئیل درباره سهم مفاهیم دینی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: با بررسی و آنالیز بیش از ۵۰۰ میلیون توییت، ۴۰۰ میلیون پست عمومی اینستاگرام و بیش از ۵۰۰ میلیون پست کانال‌های تلگرام، پست‌هایی که مرتبط با مفاهیم دینی بوده استخراج و از نظر آماری تحلیل شده است.

بر اساس این تحلیل کلان‌داده، «۱۰ تا ۱۵ درصد» محتواهای منتشرشده در یک سال گذشته، مرتبط با مفاهیم دینی است. مفاهیم مرتبط با «خدا»، «اهل‌بیت» و همچنین «عبادات» و «شهادت» بیشترین محتواهای دینی را به خود اختصاص داده‌اند.

در بعضی از مفاهیم و موضوعات مانند اهل‌بیت به ویژه اربعین، محتواهای تولید شده در امسال در مقایسه با سال قبل با رشد ۵۰ درصدی همراه بوده‌است.


روسای جمهوری که در برابر شکست مقاومت کردند!

مهدی محمدی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی در خصوص پذیرش شکست توسط ترامپ در توییتر نوشت: دیروز فرید زکریا به سی ان ان گفته کار ترامپ در نپذیرفتن نتیجه انتخابات، در جهان سابقه ندارد چرا که حتی ایندیرا گاندی در هند و آگوستو پینوشه در شیلی هم وقتی انتخابات را باختند، نتیجه را پذیرفتند. فکر می کنم یک مورد مهم را یادش رفته چون به یاد آوردنش خیلی به نفع دموکرات ها نیست!

 

 

علت تاختن ملک‌زاده به جایگاه طب سنتی چه بود؟

مهدی عسگری، نماینده مجلس در خصوص استعفا ملک‌زاده طی توییتی نوشت: در حالیکه ملک زاده به دلیل ضعف عملکرد و تقلید محض از پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی در شرف برکناری بود برای فرار از مسئولیت استعفا کرد! او که باید پاسخگوی رشد فزاینده آمار کرونا باشد در جایگاه طلبکار به طب سنتی می‌تازد تا ردپایش در تبدیل کشور به آزمایشگاه روشهای بی نتیجه‌ی طب مدرن گم شود.

 

 


نقطه قوت ترامپ برای آمریکا چه بود؟

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل سیاسی درباره ترامپ در صفحه اینستاگرام خود نوشت: عملکرد ترامپ هر ضعفی که داشته باشد، یک نقطه قوت هم دارد و آن این که ایرادات و اشکالات نظام انتخاباتی امریکا را در مقابل دیدگان همگان قرار داد تا برای رفع آن چاره ای اندیشیده شود.

چه بسا سال های آتی، اصلاحات اساسی در نظام انتخاباتی امریکا به مورد اجرا گذاشته شود.

 

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات