۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۶۶۸۹۱۰
آزادی بیان به سبک و رایحه فرانسوی؛

تظاهرات آزادیخواهانه در فرانسه با سرکوب نیروهای امنیتی روبرو شد

تظاهرات آزادیخواهانه در فرانسه با سرکوب نیروهای امنیتی روبرو شد
تظاهرات گسترده در اعتراض به قانون جدید دولت مکرون که تصویربرداری از پلیس را جرم می‌داند، با سرکوب نیروهای امنیتی روبرو شد.
به گزارش خبرنگار سرویس بین‌الملل خبرگزاری رسا، با اینکه امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه سخت تلاش کرده خود را مدافع آزادی و حقوق بشر معرفی کند و در این راستا حملات تندی نیز ضد مسلمانان راه انداخت، اما رویدادهای اخیر خیلی زود مشخص کرد این اظهارات، ادعاهایی پوچ بیش نیست.

روز گذشته و علیرغم بحران کرونا، هزاران نفر در اعتراض به قانون جدیدی که تصویربرداری از نیروهای پلیس حین کار را جرم معرفی می‌کند، به خیابان‌های پاریس پایتخت فرانسه آمدند.

این اعتراضات مسالمت‌آمیز با سرکوب وحشیانه نیروهای امنیتی مواجه شده است. شبکه یورونیوز با انتشار ویدیوهایی از این اعتراضات گزارش داده معترضان در میدان تروکادیرو واقع در مرکز پاریس گرد آمده و شعار «آزادی!» سر می‌دادند. آن‌ها همچنین پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: «نه به دولت پلیسی!».

همچنین به گزارش خبرگزاری رویترز، فعالان و اعضای اتحادیه‌های کارگری و روزنامه‌نگاران حاضر در این اعتراضات شعار می‌دادند «همه خواهان تصویربرداری از پلیس هستند». برخی نیز پلاکاردهایی با عبارت: «وقتی سلاح‌تان را زمین گذاشتید، ما نیز تلفن‌هایمان را کنار می‌گذاریم» در دست داشتند.

پیش‌تر نیز امانوئل مکرون برخی رسانه‌ها را بخاطر پوشش رویدادها مورد انتقاد و بازخواست قرار داده بود.

براساس قانون جدید که روز سه‌شنبه در پارلمان فرانسه بررسی شده، هر فردی - چه خبرنگار و چه شهروند عادی- از نیروهای پلیس هنگام مأموریت فیلمبرداری و آن را هم‌رسانی نماید، مجرم شناخته می‌شود. همچنین انتشار تصاویر در شبکه‌های اجتماعی با قصد آسیب به سلامت جسمی و روانی نیروی پلیس، می‌تواند به یک سال زندان یا ۴۵ هزار یورو جریمه منجر شود.

این قانون انتقادات گسترده‌ای از سوی سازمان‌های حقوقی و روزنامه‌نگاران درپی داشته است؛ آن‌ها این قانون را ابزاری برای سرکوب آزادی‌ روزنامه‌نگاران و ایجاد اختلال در نظارت بر جنایات احتمالی پلیس توصیف کرده‌اند.

قانون جدید که دولت مکرون در ماه اکتبر ارائه داده، اعتراضات گسترده‌ای در سراسر فرانسه، ازجمله پاریس، لیون، پورتو و مرسیلیا بدنبال داشته است. همچنین برخی گزارش‌ها از برنامه برگزاری اعتراضات مشابه در مونبلیه، رین، لیل، و سانت اتیان حکایت دارد.

طرح قانون جدید و سرکوب معترضان به آن درحالی صورت می‌گیرد که دولت مکرون در ماه‌های اخیر ضمن دفاع از اهانت آشکار به پیامبر اکرم (ص) و نمادهای اسلامی، گوش دنیا را از شعار دفاع از آزادی و حقوق بشر کر کرده‌ است؛ و درهمین راستا، ده‌ها نفر بازداشت و ده‌ها نهاد اسلامی نیز تعطیل شده است.
ارسال نظرات