۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۶۶۹۰۷۹
حجت الاسلام درویشی مطرح کرد:

عوامل کاهش رشد جمعیت در ایران

عوامل کاهش رشد جمعیت در ایران
کرمانشاه - حجت الاسلام درویشی گفت: تورم، بیکاری، ناهنجاری های اجتماعی، آمار بالای طلاق، مشکل مسکن و... از عوامل کاهش چشمگیر نرخ باروری در کشور است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، حجت الاسلام عباس درویشی امروز در دیدار با جمعی از فعالان اجتماعی، اساتید دانشگاه و... که با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار گردید، اظهار داشت: امروز جامعه ما به صورت نامحسوس در یک جنگ پنهانی از سوی دشمنان قرار گرفته است.

رئیس امور فرهنگی و روحانیون صنعت نفت در منطقه غرب کشور گفت: این جنگ همان جنگ جمعیتی است که دشمنان به ویژه جریان جهانی صهیونیست سالهاست که آن را به صورت خزنده ای علیه ایران به راه انداخته اند و باید اذعان کرد که تا حد زیادی هم در این جنگ موفق بوده اند.

این استاد حوزوی با انتقاد از وضعیت منفعل دولتمردان در مقابل این جنگ جمعیتی بیان کرد: اگر نگاهی گذرا به آمارها داشته باشیم به خوبی متوجه وخامت اوضاع خواهیم شد، براساس آخرین آمار سرانه باروری در ایران در حال حاضر 1.7 درصد است که این رقم با دهه شصت به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.

حجت الاسلام درویشی ادامه داد: از دهه شصت به بعد شاهد یک شیب تند در بحث کاهش جمعیت در کشور هستیم و در این زمینه در جهان رکورد داریم و بی شک اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد در آینده ای نه چندان دور به یکی از کشورهای پیر جهان تبدیل خواهیم شد.

رئیس امور فرهنگی و روحانیون صنعت نفت در منطقه غرب کشور گفت: البته نباید تمام بار مسؤولیت را بر دوش مردم گذاشت و انگشت اتهام را به سمت جامعه نشانه رفت.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه دولت نیز در این زمینه کوتاهی های زیادی داشته و دارد، تاکید کرد: زمانی که از مردم می خواهیم که در بحث فرزندآوری حضور فعالانه داشته باشند، آیا دولت به معنای واقعی به جامعه مشوق های لازم را ارائه می دهد.

حجت الاسلام درویشی افزود: برای مثال اکنون در کشور ایرلند نرخ باروری 2.2 درصد است که این رقم نسبت به ایران بسیار بالاتر است، ولی بازهم دولتمردان این کشور مشوق های زیادی برای افزایش این رقم در نظر گرفته اند برای مثال به ازای تولد هر کودک ماهانه مبلغ 600 پوند به مادر پرداخت می شود و خدمات دیگری نیز ارائه می گردد، ولی در ایران کدام خدمات و مشوق ها را داریم؟!

رئیس امور فرهنگی و روحانیون صنعت نفت در منطقه غرب کشور گفت: تورم، بیکاری، ناهنجاری های اجتماعی، آمار بالای طلاق، مشکل مسکن و... همه دست به دست هم داده اند تا زمینه ترس و واهمه زوج های جوان از داشتن فرزند را فراهم کند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: زمانی باید از جامعه و زوجین جوان انتظار فرزندآوری داشته باشیم که بسترهای لازم مهیا باشد، بنابراین دولتمردان اگر می خواهند از این وضعیت خارج شوند باید با مردم و جامعه شفاف تر باشند.

حجت الاسلام درویشی خاطرنشان کرد: پیر شدن جمعیت ایران عواقب بسیار زیادی برای کشور به دنبال خواهد داشت، از یک سو هزینه های درمانی به طور بسیار چشمگیری بالا می رود، از سوی دیگر نیروی کار و انسانی تحلیل می رود و صدها مشکل و ناهنجاری دیگر را در این مقوله شاهد خواهیم بود./1400/

ارسال نظرات