۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۶۶۹۱۴۸
حجت الاسلام سوزنچی:

شکوفایی نظام اسلامی در گرو وحدت حوزه و دانشگاه است

شکوفایی نظام اسلامی در گرو وحدت حوزه و دانشگاه است
حجت الاسلام سوزنچی گفت: تا زمانی که حوزه در مقابل دانشگاه باشد و دانشگاه علم برخاسته از حوزه را علم نداند و این دو علیه هم کار کنند وحدتی پدیدار نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، وبینار علمی با موضوع وحدت حوزه و دانشگاه با سخنرانی حجت الاسلام سوزنچی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) و مدیر حوزه علمیه سمنان و تنی چند از اساتید حوزه و دانشگاه شامگاه 4 آذرماه برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام سوزنچی به عنوان سخنران اصلی این جلسه با اشاره به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه گفت: در غرب دانشگاه از دل کلیسا برآمد و حتی دانشگاهی مثل آکسفورد از موقوفات کلیسا بود.

وی ادامه داد: با وقوع رنسانس همان دانشگاه ها دچار تحولاتی شدند، در حالیکه در ایران دانشگاه ها نهادهای جدیدی بودند که در مقابل سیستم حوزه های علمیه پا به عرصه گذاشتند و از جمله دانشگاه دانشگاه تهران و به طور ویژه دانشکده معقول و منقول به صورت ویژه برای مقابله با حوزه تأسیس شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم اظهار داشت: هدف از تأسیس نهاد موازی آموزشی حذف سیستم حوزه بود که این هدف محقق نشد و انقلاب اسلامی با همکاری جناح دانشگاهی معتقد و جناح حوزوی که دغدغه مسائل روز را داشت، رقم خورد.

حجت الاسلام سوزنچی گفت: بعد از انقلاب دانشگاه ها تعطیل شد که یکی از اهداف آن اصلاحات در علوم دانشگاهی بود و دغدغه مندان حوزوی برآن شدند تا علوم سکولار ارائه شده در دانشگاه ها را اصلاح کنند اما این نکته را دریافتند که در فاصله زمانی چند سال این اصلاحات ممکن نیست بنابراین دستور بازگشایی دانشگاه ها توسط امام داده شد.

وی بیان داشت: در شرایط کنونی دو نهاد آموزشی موازی در کشور داریم که یکی از پشتوانه محکم و کاملی برخوردار است و دیگری یعنی حوزه علمیه هیچ پشتوانه ای ندارد و این می تواند موجبات تضعیف آن را فراهم کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم اظهار داشت: علم مدرن امروز دغدغه معیشت انسان را دارد و به مسائل مادی صرف می پردازد و فلسفه و الهیات و رشته های علوم انسانی که زیرمجموعه فلسفه و الهیات هستند به حاشیه رانده شده اند و رشته های صنعتی در اولویت قرار دارند.

وی افزود: از سوی دیگر در حوزه ها به مسائل معنوی پرداخته می شود و این روش یعنی تفکیک دین و دنیا زائیده تفکر سکولار است چرا که در تفکر اسلامی تفکیک ماده و معنا قابل پذیرش نیست و همین تفکیک سرمنشأ جدایی حوزه از داشگاه است.

استادیار دانشگاه باقرالعلوم تصریح کرد: پیوند حیات دنیوی و اخروی جامعه در گرو وحدت حوزه و دانشگاه است و رشد و شکوفایی ایران اسلامی وقتی رقم خواهد خورد که این وحدت و پیوند بین حوزه و دانشگاه شکل بگیرد.

وی ادامه داد: تا زمانیکه حوزه دانشگاه را بزند و دانشگاه علم برخاسته از حوزه را علم نداند و این دو علیه هم موضع بگیرند، وحدت و پیوندی اتفاق نخواهد افتاد و این دو نمی توانند نیازهای جامعه اسلامی را برطرف کنند.

حجت الاسلام سوزنچی با اشاره به سخنی از حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: نظام آفرینش و طبیعت که غالبا دانشگاه ها هم به آن می پردازند در دایره فعل خداست و آنچه حوزه های علمیه به آن می پردازند قول خداست و این دو را نمی شود از هم جدا کرد و شناخت هریک از این دو به شناخت دیگری کمک می کند بنابراین وحدت در این دو نهاد ضروری است.

وی بیان داشت: طبق سخن پیامبر اکرم(ص) علم سه شاخه دارد آیه محکم که عقاید و کلام است، فریضة قائمه که فقه است و سنة عادله که اخلاق است و به فرموده امام راحل تمام علوم را باید در ذیل این علوم تعریف کرد، بنابراین اگر به علوم با دید توحیدی نگاه شود این تفکیک سکولاری بی معناست.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام ملا کاظمی با اشاره به پیام امام خمینی (ره) در خصوص شهادت شهید مفتح، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه در واقع وحدت هدف است و این هدف ایجاد تمدن عظیم اسلامی است./1399/پ202/ب1

ارسال نظرات