۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۶۶۹۷۱۶
تحلیل واشنگتن پست درباره ترور شهید فخری زاده؛

تنها با مذاکره و دیپلماسی می‌توان جلوی پیشرفت هسته‌ای ایران را گرفت

تنها با مذاکره و دیپلماسی می‌توان جلوی پیشرفت هسته‌ای ایران را گرفت
روزنامه واشنگتن پست نوشته ترور دانشمند هسته‌ای، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند؛ اما دیپلماسی این امر را تضمین می‌کند.
به گزارش خبرنگار سرویس بین‌الملل خبرگزاری رسا، روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشته: ایالات متحده و هم پیمانانش طی دو دهه گذشته با چندین راهبرد، از جمله تحریم‌های شدید و سختگیرانه، عملیات‌های مخفیانه برای از کار انداختن بخش‌های مهم برنامه هسته‌ای، تهدید به حمله نظامی و ترور دانشمندان هسته‌ای تلاش کردند برنامه هسته ای ایران را متوقف کنند. از دیگر سو برای توقف بخش های مهمی از برنامه هسته‌ای مانند غنی‌سازی اورانیوم و اجازه به بازرسان بین المللی برای ورود به تاسیسات هسته‌ای، راه مذاکره با تهران را در پیش گرفتند.

تحریم ها و عملیات های تخریبی، حتی در مواردی که با موفقیت همراه بود نتوانست جلوی پیشبرد اهداف هسته‌ای ایران را بگیرد و یا حتی به سرنگونی نظام اسلامی تهران بیانجامد. این وضعیت و مسیر با ترور هفته گذشته نیز تغییر نخواهد کرد.

تحریم های مداوم به اقتصاد ایران زیان بسیاری وارد کرده، اما با این وجود مانع از غنی سازی اورانیوم در سطح بالا و فراتر از حد مجاز توافق هسته‌ای، در تاسیسات مخفی که با حملات هوایی نیز نمی‌توان آن‌ها را از بین برد، نشده است.

واشنگتن پست نتیجه گرفته باتوجه به ناکامی و شکست ترورها، تخریب‌ها و تحریم‌ها که در دولت ترامپ به اوج خود رسید، اکنون دیپلماسی و مذاکرات تنها راه جلوگیری از پیشرفت هسته‌ای ایران است؛ همان‌گونه که این هدف تا حد زیادی از طریق برجام محقق شد.
ارسال نظرات