۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۶۶۹۹۷۱
پس از گذشت دو هفته ای؛

واکنش های بین المللی درپی شهادت فخری زادہ ادامه دارد

واکنش های بین المللی درپی شهادت فخری زادہ ادامه دارد
با گذشت ۱۰ روز از ترور و شهادت دانشمند هسته‌ای محسن فخری زادہ، پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها و نھاد‌های بین المللی ادامه دارد۔

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، با گذشت 10 روز از ترور و شهادت دانشمند هسته ای محسن فخری زادہ، پیام های تسلیت شخصیت ها و نھادهای بین المللی ادامه دارد.

ابراز همدردی رئیس وزارت امور خارجه جمهوری خودمختار نخجوان

وصال علی اکبرلی، رئیس اداره وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در نخجوان نیز، طی گفتگوی تلفنی با سید احمد حسینی سرکنسول کشورمان، مراتب همدردی خود را با مسئولین، مردم ایران و خانواده این دانشمند بزرگ ایران و جهان اسلام  اعلام کرد.

پروفسور اسماعیل حاجی اف رئیس آکادمی علوم  جمهوری خودمختار نخجوان، مراتب تسلیت خود و اعضای آکادمی را بمناسبت شهادت دانشمند شهید محسن فخری زاده اعلام و با ملت ایران و بازماندگان این شهید ابراز همدردی کرد.

سفیر جوانان آفریقا لوییمبازی کاتونگولو

لوییمبازی کاتونگولو - Luyimbaazi Katungulu، سفیر جوانان آفریقا مقیم اوگاندا در جمع مقامات محلی و گروه‌هایی از مردم منطقه اِنتبه کامپالا در سخنانی به مناسبت روز جهانی معلولان با محکوم کردن ترور شهید فخری‌زاده، گفت كشتن یک دانشمند ایرانی در حقیقت جنگ با علم، دانش و تمدن انسانی است. فقدان این دانشمند بزرگ، خسارت و ضایعه هنگفتی به همه ملت‌های آزاده جهان است.

وی با بیان اینکه ترور فخری‌زاده توسط عوامل دولتی‌های ضد جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است، اظهار کرد: این دانشمند هسته‌ای با انجام تحقیقات علمی و پژوهشی، در صحنه مبارزه با کرونا، واکسن این بیماری مهلک را قبل از شهادت به مرحله آزمایش‌های انسانی رسانده و در این خصوص گام‌های مؤثری برداشته و خدمات بزرگی به سلامتی جوامع انسانی کرده است.

سفیر جوانان آفریقا تأکید کرد: ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای و پدافندی، ضایعه بزرگی نه تنها به ملت ایران بلکه به کشورهای آزاده جهان بوده و ضرر این اقدام جنایتکارانه متوجه جوامع و مراکز علمی، فکری، پژوهشی و انسانی خواهد شد.

محکومیت ترور شهید فخری‌زاده در زیمبابوه

رؤسای شورای عالی امور مسلمانان، سازمان زنان فاطمه زهرا(س) و ارشاد اسلامی اهل بیت (ع) زیمبابوه ضمن حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران برای امضای دفتر یادبود، با انتشار نامه و بیانیه‌هایی جداگانه ترور وحشیانه دانشمند دفاعی، هسته‌ای کشورمان را محکوم کردند.

در نامه شورای عالی امور مسلمانان زیمبابوه آمده است: به نمایندگی از مسلمانان زیمبابوه مایلم پیام تسلیتمان را به رهبر جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران به مناسبت ترور محسن فخری‌زاده به دست یادی رژیم صهیونیستی اسرائیل و آمریکا تسلیت عرض نمایم.

ما همچنین این عمل ترور آمیز موساد را که اکنون به یک رویه از سوی اسرائیل و آمریکا مبدل شده و دشمنان مفروض آنها را هدف قرار می‌دهد و تمام اصول حقوق بین الملل را نقض می‌کند، به اشد وجه  محکوم کرده و خواستار اقدام سازمان ملل متحد علیه این امر هستیم. باشد که خداوند به شهید محسن فخری‌زاده فردوس جنت عطا نماید.

همچنین در بیانیه مشترک سازمان‌های زنان فاطمه زهرا(س) و ارشاد اسلامی اهل بیت(ع) زیمبابوه آمده است: در تاریخ 27 نوامبر ، محسن فخری‌زاده دانشمند ایرانی در یک عملیات کمین در نزدیکی تهران ترور شد. مقامات ایرانی و ناظران در سراسر جهان اسرائیل را به دست داشتن در این ترور متهم کرده‌اند.

پیام جامعه معلولیت برای انسانیت اوگاندا درپی ترور شهید فخری زاده

پواتا دئوگراتیاس رئیس جامعه معلولیت برای انسانیت اوگاندا با حضور خود در رایزنی فرهنگی جمھوری اسلامی ایران ضمن امضاء دفتر یادبود و ابراز همدردی و همبستگی، اقدام تروریستی در به شهادت رساندن دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشورمان را محکوم و پیام تسلیت مکتوب خود را رسما تسلیم نمود.

در بخشی از پیام تسلیت جامعه فوق الذکر خطاب به رایزنی فرهنگی آمده است ما تسلیت و همدردی عمیق خود را به خانواده بزرگ شهید فخری زاده اعلام نموده و همواره دعاگوی شما بوده و از خداوند متعال در این موقعیت سخت برای شما صبر، استقامت و  همراهی با آرمان آن دانشمند از دست رفته، مسالت می نماییم.

در بخشی از پیام تسلیت آقای پوواتا دِئُگروشیوس آمده است: از اینکه یک دانشمند ایرانی زندگی خود را از در اثر حمله مسلحانه از دست داده است عمیقا محزون هستیم ما این ترور فجیع را محکوم کرده و  مراتب تسلیت خود را به دولت، ملت و خانواده مرحوم محسن فخری زاده، دانشمند هسته ای ایران اعلام می داریم".

در ادامه پیام تسلیت جامعه معلولیت برای انسانیت آمده است؛" ما امیدواریم که مرتکبین و عاملان این جنایت به دست عدالت سپرده شده و به سزای اعمال زشت خود برسند. ما از همه طرف ها تقاضا می کنیم كه با اتخاذ سیاست مبتنی بر عقلانیت و اعتدال از تلاش هایی كه منجر به تشدید در منطقه می شود خودداری كنند".

رئیس و اعضای سازمان اسلامی قرآن و عترت و چند انجمن دیگر و ده هاشخصیت و فرهیخته اوگاندائی

رئیس و اعضای سازمان اسلامی قرآن و عترت و چند انجمن دیگر و ده هاشخصیت و فرهیخته اوگاندائی با تماس های تلفنی و ارسال پیام های تسلیت خود مزین به آیه مبارکه "انا لله و انا الیه راجعون" اقدام جنایتکارانه دشمنان انسانیت، اسلامیت، علم و دانش را در به شهادت رساندن دانشمند هسته ای جمهوری اسلامی ایران محکوم نموده و با مقام معظم رهبری ، دولت و ملت ایران بویژه خانواده محترم دانشمند هسته ای کشورمان همدردی کردند.

در این خصوص رایزن فرهنگی به منظور تنویر افکار مردم اوگاندا، افشای عمق جنایت دشمنان اسلام و انسان، معرفی شخصیت علمی، اسلامی و انسانی شهید فخری زاده، فعالیت هایی  همچون انتشار پیام تسلیت امام خامنه ای (مدظله العالی) در سایت های خبری افریکن نیوز، هملمند نویوز، جورنابست های آفریقا، مطالعات فرهنگی ایران و آفریقا و همچنین شبکه های اجتماعی و صفحات مجازی اینستاگرام، تلگرام، توییتر، فیس بوک، ایران و اوگاندا و ... و ارسال آن به نشانی های الکترونیکی چهارصد فرهیخته در دست اقدام دارد./۹۸۸/

منبع: سازمان فرھنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال نظرات