۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۶۷۰۵۸۵
مدیر ترویج پژوهش حوزه‌های علمیه:

کار علمی پژوهشی باید نیازهای روز را هدف بگیرد

کار علمی پژوهشی باید نیازهای روز را هدف بگیرد
حجت الاسلام مازنی گفت: دو نگاه غلط در عرصه علمی وجود دارد که یکی منتظر افول علمی غرب است و دیگری غرب را قبله آمال می داند اما ما نه مغلوب غربیم نه بنده آن می شویم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست معاونین پژوهش مدارس قم به مناسبت هفته پژوهش با حضور حجت الاسلام محمد صالح مازنی مدیر ترویج پژوهش حوزه‌های علمیه و حجت‌الاسلام فرهاد عباسی مدیر امور مدارس علمیه قم برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام مازنی با تبریک هفته پژوهش گفت: در گذشته قدرت در قالب زور و توان نظامی تعریف می شد اما امیرالمؤمنین فرمود: «العلم سلطان» و این بدین معنی است که علم قدرت آفرین است.

وی به فضای مجازی و سواد رسانه اشاره کرد و افزود: امروز اگر کسی از سواد رسانه ای و شناخت فضای مجازی محروم باشد دچار گرفتاری های متعددی خواهد شد و رسانه هم در چارچوب علم می گنجد.

حجت الاسلام مازنی اظهار داشت: علمی ارزشمند است که در قالب نیازهای روز و برخاسته از تفکر خلاق باشد و اگر به کشورهای توسعه یافته دنیا نگاه کنیم می بینیم که این ها بودجه های هنگفتی را صرف پژوهش های علمی می کنند.

وی بیان داشت: الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و دغدغه هایی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند زمینه را برای توجه بیشتر به مقوله پژوهش فراهم کرد.

مدیر ترویج پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: بنابراین از یک سو باید بودجه و اعتبار بالاتری به پژوهش اختصاص یابد و از سوی دیگر کارهای پژوهشی زمینه را برای اتصال دین با اقتصاد، فرهنگ و در یک کلمه علم فراهم کند.

حجت الاسلام مازنی اظهار داشت: در زمینه علمی و تقابل ما با غرب دو نگرش غلط وجود دارد که از انفعال نشأت می گیرد یکی اینکه برخی معتقدند باید بنشینیم و منتظر افول غرب باشیم تا جایگاه خود را پیدا کنیم و دیدگاه دوم مغلوب غرب است و غرب را به لحاظ علمی غالب می داند و معتقد است که ما تنها باید مصرف کننده باشیم.

مدیر ترویج پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: ما نه مغلوب غرب می شویم و نه منفعلانه منتظر افول آن می نشینیم بلکه عاقلانه فعالیت های پژوهشی و علمی خود را دنبال می کنیم.

وی اظهار داشت: پژوهش باید در جای جای فعالیت های حوزه مشهود باشد و حتی در جذب طلاب می بایست پژوهش محور عمل کنیم و رویکرد تحولی را در فعالیت های پژوهشی داشته باشیم.

مدیر ترویج پژوهش حوزه‌های علمیه به نیازسنجی در عرصه پژوهش اشاره کرد و افزود: نیازسنجی پژوهشی استانی آغاز شده است و این نیاز سنجی در سه استان به پایان رسیده و در بقیه استان ها در حال انجام است.

حجت الاسلام مازنی با اشاره به کانون های علمی پژوهشی اظهار داشت: با سند جدیدی که در خصوص کانون ها تدوین شده است شاهد تقویت فعالیت کانون ها و رشد فعالیت پژوهشی طلاب خواهیم بود./1399/پ202/ب1

ارسال نظرات