۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۶۷۰۵۹۸
معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه اصفهان:

حوزه و دانشگاه باید زیربنای تعلیم و تربیت علمی و ایمانی را ایجاد کنند

حوزه و دانشگاه باید زیربنای تعلیم و تربیت علمی و ایمانی را ایجاد کنند
اصفهان - حجت الاسلام مؤمنی گفت: پل ارتباطی رسمی بین حوزه و دانشگاه وجود ندارد، باید برای رشد تربیت علمی و ایمانی و هم افزایی تربیتی و پژوهشی این پل ارتباطی شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه اصفهان، شامگاه چهارشنبه در همایش مجازی وحدت حوزه و دانشگاه که از سوی حوزه علمیه اصفهان برگزار شده بود، با بیان اینکه برخی تلاش می‌کنند فیزیک کوانتوم را به عنوان ردی بر فلسفه اسلامی مطرح کنند، گفت: مسلما چنین ادعایی صحیح نیست و افرادی که با حکمت صدرایی و فلسفه اسلامی آشنایی داشته باشند می‌دانند علوم تجربی حیطه محدودی دارند.

وی در ادامه افزود: فیزیک کوانتوم می‌تواند بگوید من اطلاعات محدودی دارم اما نمی تواند مباحث دینی و یافته‌های الهی را رد کند، ما داشته های بسیاری در علوم مختلف داریم و علما و اندیشمندان ما زحمات بسیاری کشیده و تلاش‌های علمی بسیاری داشته‌اند که ما از آنها به درستی استفاده نکردیم و دچار غفلت نسبت به این کوشش‌های علمی شده‌ایم.

حجت الاسلام مؤمنی با تأکید بر ضرورت فعالیت پژوهشی و علمی جدی بر روی نظریات علمای اسلامی، خاطرنشان کرد: لازم است که قدردان زحمات علما و بزرگان خود باشیم و بدانیم وقتی که ما تلاش نکنیم، دیگران سعی دارند علمای ما را به نام خودشان مصادره کنند.

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: بنابر دیدگاه امام خمینی، حوزه و دانشگاه مرکز ترقی و رشد و تعالی کشور هستند و رهبر معظم انقلاب نیز حوزه و دانشگاه را موظف به ایجاد جامعه اسلامی مستقل و پیشرفته می‌دانند.

وی با اشاره به اهمیت نیروی انسانی متعهد و کارآمد در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: نیروی انسانی اصیل ایمانی و دینی یکی از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های کشور در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی معرفی شده است، زیربنای اصیل ایمانی یک عامل برای شکل‌گیری و فعالیت این نیروی انسانی است و رسالت حوزه و دانشگاه توسعه زیربنای عمیق دینی و ایمانی در جامعه و کشور است.

حجت الاسلام مؤمنی با بیان اینکه دشمن در تلاش است تا مانع توسعه زیربناهای ایمانی و دینی در کشور بشود، تصریح کرد:رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب سرعت بخشی به پیشرفت‌های فعلی و معنویت و اخلاق را به عنوان جهت دهنده حرکت‌ها و مفاهیم فردی و اجتماعی معرفی می‌کنند و ما باید به این مهم توجه ویژه داشته باشیم.

معان تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر ضرورت اخلاق مداری آموزش‌ها در حوزه و دانشگاه، افزود: برای مقابله با آسیب‌ها و تخریب‌های رسانه‌های غربی در جامعه باید این اخلاق مداری در جامعه گسترده شود.

وی با بیان اینکه سیاست‌های کلان نظام در برنامه پنجم در عرصه علوم انسانی بر زمین مانده است، گفت: ارتقا آموزش‌های اخلاق مدار و انسان‌ساز از جمله مسائلی است که باید محقق شود، رشد تربیتی در محافل علمی باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و اساتید حوزه علمیه نقش اساسی در این زمینه دارند.

حجت الاسلام مؤمنی خواستار ایجاد پل ارتباطی رسمی میان حوزه‌های علمیه و دانشگاه ها به منظور هم افزایی علمی و اخلاقی شد و تصریح کرد: متأسفانه پل ارتباطی رسمی میان حوزه و دانشگاه وجود ندارد، لازم است در مفاهیم پژوهشی و تربیتی و اخلاقی هم افزایی و همکاری مشترک میان حوزه و دانشگاه صورت بگیرد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات