۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۶۷۱۴۳۰
حجت الاسلام مخدوم مطرح کرد؛

راه‌اندازی نهضت پاسخگویی؛ مطالبه بر زمین مانده رهبر انقلاب از حوزه

راه‌اندازی نهضت پاسخگویی؛ مطالبه بر زمین مانده رهبر انقلاب از حوزه
رییس مرکز ملی پاسخگویی کار این مرکز را به تنهایی برای پاسخگویی به شبهات و سؤالات مردم کافی ندانست و گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب باید «نهضت پاسخگویی» در حوزه شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی مخدوم رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤوالات دینی امروز با حضور در خبرگزاری رسا ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های این مرکز به پرسش‌های خبرنگاران این مجموعه پاسخ گفت.

حجت الاسلام مخدوم با اشاره به لزوم همکاری مراکز فرهنگی و حوزوی اظهار داشت: هر چه این هم افزایی و به دنبال آن شناخت مجموعه های فرهنگی و حوزوی بیشتر باشد می توانیم عملکرد منسجم تری داشته باشیم و از تأثیرگذاری بیشتری برخوردار باشیم.

وی درباره تاریخچه راه اندازی مرکز ملی پاسخگویی، ‌گفت: با مصوبه 500 شورای عالی انقلاب فرهنگی افتاد و بر طبق این مصوبه مقرر شد تا امر پاسخگویی به سؤالات شرعی در دفتر تبلیغات اتفاق بیفتد؛ ستادی با عنوان پاسخگویی به مسائل مستحدثه شکل گرفت و قرار بود در مرحله بعدی مراکز مختلف و ظرفیت ها شناسایی شوند که در این مرحله بیش از 60 درصد به عنوان مراکز پاسخگویی شناخته شد.

رییس مرکز ملی پاسخگویی بیان داشت: ما در جست‌وجوهای خود در بعضی شهرستان ها هم فعالیت های جهادی را شاهد بودیم و برخی از طلاب بدون هیچ حمایت مالی جمع شده اند و به امر پاسخگویی به سؤالات شرعی و شبهات مشغول هستند.

وی افزود: در این جست‌وجوها نیاز به یک مرکز پاسخگویی واحد احساس می شد و این نیاز منجر به مصوبه ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی شد. با این مصوبه تأسیس مرکز رقم خورد اما بودجه مصوب تنها برای یک سال محقق شد و پس از آن به فراموشی سپرده شد؛ در سال 86 افتتاح رسمی مرکز با 30 خط تلفن و بین 60 الی 70 کارشناس در زمینه های مختلف اتفاق افتاد.

راه‌اندازی نهضت پاسخگویی؛ مطالبه بر زمین مانده رهبر انقلاب از حوزه

اعتماد عمومی مردم؛ سرمایه اصلی مرکز ملی پاسخگویی

حجت الاسلام مخدوم گفت: یکی از ویژگی های مرکز این است که ما سینه به سینه توسط مخاطبین و مردم به دیگران معرفی و شناخته شدیم و این اعتماد عمومی مردم نسبت به مرکز را نشان می دهد و البته این اعتماد را تقویت می کند.

وی با اشاره به حجم بالای سؤالات اظهار داشت: 25 درصد سؤالات از سوی مقلدین رهبر معظم انقلاب است که این رقم در مقایسه با مقلدین دیگری که به ما مراجعه می‌کنند درصد بالایی است. کارشناسان در طول روز 12 ساعت را به صورت زنده و تلفنی با 330 خط موجود به پاسخگویی می پردازند و در 12 ساعت باقیمانده به صورت پیامکی یا پیام صوتی و ایمیل به سؤالات مخاطبین پاسخ داده می شود. سیستم پاسخگویی پیامکی مرکز از سال 89 راه اندازی شده است.

رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی افزود: از سال 92 با ایجاد سامانه ای به بارگذاری محتوا پرداخته شد که در سال 94 این بارگذاری محتوا به پایان رسید و پس از آن سامانه بعدی با توان داخلی مرکز کلید خورد.

افتتاح سامانه‌ای جدید به منظور تسهیل فرآیند پاسخگویی

حجت الاسلام مخدوم گفت: با توجه به تغییر شرایط روز و غلبه استفاده از فضای مجازی، فعالیت‌های مجموعه به سمت استفاده از ابزارهای جدید سوق داده شده و در این راستا سامانه ای طراحی شده که چندی پیش از سوی آیت الله رئیسی افتتاح شد؛ خروجی آن یک اپلیکیشن کاربردی بوده و البته از صفحه وب هم برخوردار است.

وی افزود: در حال حاضر به طور متوسط روزانه در حدود 10 هزار سؤال به صورت چت، پیامک و تلفن پاسخ داده می شود؛‌این غیر از آمار بازدید سایت و شبکه های اجتماعی است. کارشناسان ما نیز حوزوی هستند گرچه ممکن است تحصیلات دانشگاهی نیز داشته باشند.

رییس مرکز ملی پاسخگویی اظهار داشت: در شرایطی که تحولات جامعه در سبک زندگی مردم تأثیر بسزایی داشته و میزان بالای پرسش‌ها و شبهاتی که برخاسته از فطرت پرسشگر انسان است، نیاز به پاسخگویی بیش از پیش احساس می‌شود؛ بنابراین نه تنها مرکز ملی پاسخگویی بلکه مجموعه حوزه باید خود را پاسخگو به شبهات و سؤالات شرعی مخاطبان بدانند و این مهم، هم‌ افزایی نهادهای حوزوی را می طلبد.

راه‌اندازی نهضت پاسخگویی؛ مطالبه بر زمین مانده رهبر انقلاب از حوزه

نقش پررنگ رسانه در القای شبهات

حجت الاسلام مخدوم در پاسخ به سؤالی مبنی میزان توجه مرکز به ریشه القای شبهات در سطح جامعه و تلاش برای حل آن‌ها، گفت: ما بیشتر به مشکل و شبهه ای که مخاطب برای دریافت پاسخ آن به ما مراجعه می کند توجه داریم؛ گرچه یافتن علل ایجاد شبهات مهم است اما آنچه بیشتر در حوزه کاری ما قرار می‌گیرد این است که به فکر درمان زخم‌هایی باشیم که مراجعه کننده دارد.

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون جنس سؤالات و شبهات پر تکرار مردم، بیان داشت: سؤالات اهل تدین بیشتر در حیطه احکام شرعی است؛ این امر به خودی خود تهدید نیست اما اگر این سؤالات به سمت کشف معارف نرود تبدیل به تهدید می شود.

رییس مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی ادامه داد: مخاطبان ما بیشتر به تماس تلفنی اقبال دارند اما در شبکه های اجتماعی هم مخاطب ها کم نیستند؛ در شبکه های اجتماعی مانند مثل فیس بوک جنس سؤالات بیشتر اعتقادی است و در دیگر شبکه ها سؤالات اخلاقی،‌ تربیتی و مشاوره ای پر رنگ‌تر است.

حجت الاسلام مخدوم تصریح کرد: سؤالات هر چه به سمت شبهه پیش می رود رد پای رسانه‌ها،‌ شبکه‌های ماهواره‌ای و تأثیرات آن مشهود است؛ البته دشمن هم در مسائلی نظیر شرور وارد می شود. آنجا که این مسائل شکل سؤال و پرسش دارد به نظر می رسد ناشی از چالش های روزانه است و باید دقت داشته باشیم همه این ها باید پاسخ داده شود تا امید به این حقیقت و اثرگذاری این معارف در بین مردم افزون شود.

راه‌اندازی نهضت پاسخگویی؛ مطالبه بر زمین مانده رهبر انقلاب از حوزه

سربازان جنگ فرهنگی باید به روش‌های درست پاسخگویی مسلح شوند

وی به ذخایر ارزشمند محتوایی موجود در حوزه اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه پاسخگویی، این محتوا غنی سرمایه بزرگی برای ما محسوب می‌شود اما نباید از روش پاسخگویی نیز غفلت کرد. اینکه روش  چه باشد و با چه زبان و بیانی پاسخگویی صورت بگیرد بسیار با اهمیت است؛ سربازان جنگ فرهنگی باید به روش هایی درست پاسخگویی مسلح شوند.

حجت الاسلام مخدوم ضمن اشاره به تقدیر ویژه رهبر معظم انقلاب از عملکرد مرکز ملی پاسخگویی گفت: کار مرکز به تنهایی برای پاسخگویی به شبهات و سؤالات کافی نیست و به تعبیر رهبر معظم انقلاب باید «نهضت پاسخگویی» شکل بگیرد و حوزه باید به این امر ورود کند.

وی فرآوری و غنی سازی محتوا را در حوزه پاسخگویی به شبهات مهم دانست و خاطرنشان کرد: ما در حوزه در زمینه ارائه محتوای دینی به مخاطبان خود نیز شاهد خام فروشی هستیم؛ باید این محتوای ارزشمندی که در اختیار حوزه است را با استفاده از روش های نوین و کاربردی به مخاطبان عرضه کنیم.

حجت الاسلام مخدوم با توجه به احتمال موازی کاری در فعالیت‌های این مرکز با مراکز دیگری که حوزه کاری مشابهی دارند، گفت: این موازی کاری ها با همکاری و هم اندیشی قابل حل است./1399/پ201/ف

ارسال نظرات