۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۶۷۲۶۱۷
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

خطبه فدکیه نماد عظمت فاطمه زهرا است

خطبه فدکیه نماد عظمت فاطمه زهرا است
اصفهان - حجت الاسلام شاه فضل خطبه فدکیه را نماد عظمت فاطمه زهرا(س) دانست و گفت: خطبه فدکیه بیانگر وقت شناسی و علم و شخصیت والا و شجاعت فاطمه زهرا(س) است.
حجت الاسلام علیرضا شاه فضل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با تسلیت شهادت فاطمه زهرا (س) گفت: خطبه فدکیه فاطمه زهرا (س) نشان دهنده عظمت شخصیت ایشان است که اگرهیچ فضیلتی هم از ایشان نقل نشده باشد این خطبه فدکیه که حدود یکساعت این سخنرانی حضرت است بیانگر وقت شناسی و علم و شخصیت والا و شجاعت فاطمه زهرا (س) است.

وی به بخش‌هایی از خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا (س) که فلسفه عبادات را بیان کرده است اشاره کرد و گفت: فاطمه زهرا (س) در خطبه فدکیه از حمد خدا و پیامبر تا نصحیت و استدلال و تبیین دین مبین اسلام به اندازه زیبا و مستدل سخن می‌گوید که خلیفه پشیمان می‌شود و قباله فدک به حضرت برمی گرداند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: فاطمه زهرا (س) می‌فرماید، خداوند ایمان را برای انسان قرارداد تا او را از شرک و نماز را قرارداد تا انسان را از تکبر دورکند، از این رو حضور قلب و فهم انسان از نماز تکبر از او دور خواهد کرد.

وی ادامه داد: قرآن نیز در این زمینه می‌فرماید، نماز سخت است اما برای انسان‌های متواضع آسان است و انسان نماز را هرچه بیشتر با حضور قلب بخواند تکبراز او دور خواهد شد، بنابراین نماز انسان متکبر مورد قبول نیست چرا که نماز با حضور قلب سبب دور شدن تکبر از انسان است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: فاطمه زهرا (س) می‌فرماید دستاورد پرداخت زکات و هزینه در راه دین سبب تزکیه نفس و افزایش مال و ثروت انسان می‌شود و بخش زیادی از زدودن زنگار نفس انسان از راه پرداخت زکات است، ضمن اینکه پرداخت زکات سبب افزایش مال و دارایی انسان است.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: آیت الله بهجت می‌فرماید، اگر قرار است ماهیانه ۳۰ هزار تومان صدقه بپردازید بهتر است آن را خرد کرده و روزی هزار تومان پرداخت شود تا هر روز بخشی از مال شما جدا شود.

وی افزود: در صدقه دادن انسان به هرمیزان تکرار در صدقه دادن داشته باشد جدا شدن از نفس و تزکیه نفس بهتر اتفاق خواهد و این از ویژگی‌های صدقه دادن است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان در ادامه به ویژگی روزه از زبان فاطمه زهرا (س) اشاره کرد گفت: فاطمه زهرا می‌فرماید روزه سبب افزایش اخلاص در انسان می‌شود، چرا که اخلاص بزرگترین سرمایه ایمانی است که فهم انسان از درک آن عاجز است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: کسی که از ترس خدا کاری را برای رضایت انجام می‌دهد اخلاص درکار دارد و روزه به دلیل ترس از خدا سبب اخلاص در انسان می‌شود، بنابراین روزه ارتباط مستقیم با اخلاص دارد./۱۳۰۷/
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات