۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۶۷۲۶۱۹
علامه مظلوم؛ و راهبرد‌های ما (۲)

مصباحی که هست؛ مظلوم

مصباحی که هست؛ مظلوم
کوردلان با استفاده از تجربه ترور ناموفق اندیشه شهید مطهری، این بار با گلوله‌های تهمت و توهین، خشاب رسانه را پر کرده و ذهن مخاطب را هدف گرفتند تا شخصیت علامه را ترور کنند.

با رحلت علامه مصباح یزدی، گوهر وجودش را از دست دادیم اما این اولین بار نبود که از او محروم شده بودیم. مدت‌ها بود که رسانه‌­ها از علامه مصباح یزدی، تصویر دیگری به ما نشان می ­دادند و ما چهره او را تنها از آیینه زنگار زده قاب رسانه می ­دیدیم.

رسانه­ های خودی از او نگفتند و در بهره ما از آن وجود نورانی بسیار کم گذاشتند. و آنها که گفتند، دشمنانی بودند که جز از سر دشمنی حرفی نزدند و چهره ای غیر واقعی از او ترسیم کردند.

در قسمت نخست این نوشتار، از ویژگی های شخصیتی و ابعاد وجودی آن عالم فرزانه سخن گفتیم؛ از علامه‌­ای ذو ابعاد و ذی فنون که زمانی در میان ما بود و ما قدرش را ندانستیم. در این قسمت می خواهیم از علامه‌­ای بگوییم که در رسانه‌ها تصویر کردند و حتی پس از رحلتش نیز همان تصویر را بازنمایی می ­کنند: مصباحی که هست...

قسمت دوم: مصباحی که هست؛ مظلوم

ترور شخصیتی، بیشتر از یک عمر

با توجه به ابعاد شخصیتی برجسته ای که در بخش اول از شخصیت این عالم وارسته گفته شد، ایشان همواره مورد هجمه رسانه‌ای دشمنان بودند. به ویژه به علت ایستادگی در برابر افکار انحرافی، سهم‌شان از رسانه‌­های معاند، تهمت و افترا، توهین و اهانت و ترور شخصیتی بوده است. 

هرچند این ترور ناجوانمردانه و عقده گشایی های دشمنان حتی پس از رحلت آن عارف و معلم اخلاق نیز ادامه پیدا کرد تا شاید بتواند رابطه قلبی جامعه با ایشان و ارتباط فکری نخبگان را با اندیشه های آن متفکر بزرگ قطع نماید.

به همین جهت به محض رسانه‌­ای شدن بیماری ایشان، رسانه‌­های معاند، خط تخریب را فعال نموده و تولید و انتشار محتوای تخریبی را در دستور کار خود قرار داد و با رحلت جانسوز ایشان، هجم آتش تحریف، توهین و ترور شخصیتی نه تنها تمام نشد بلکه این­بار به اوج خود رسید.

از این رو لازم است برای حفظ شخصیت و مهمتر از همه، حفظ کاربست میراث ماندگار حضرت آیت الله مصباح یزدی(اعم از کتاب‌ها، شاگردان، مراکز و مؤسسه ایشان، و از همه مهمتر سیره و روش ایشان)، نسبت به دلایل اصلی هجمه‌های معاندین و اهداف آنان آگاهی یافته و در کنش‌ها و واکنش‌های رسانه‌ای راهبردهای متناسب را برنامه ریزی نماییم؛ تا هم جایگاه آن شخصیت عالی مقام تبیین و تجلیل گردد و هم شبهات و هجمه ­های دشمنان بی اثر گردد؛ ان شاءالله.

دلایل دشمنی

  1. عقبه تئوریک نظام: شاید مهمترین دلیل دشمنی و تخریب شخصیت علامه مصباح یزدی این است که ایشان مهمترین تئوریسین و نظریه پرداز نظام اسلامی و به فرموده مقام معظم رهبری، عقبه تئوریک جمهوری اسلامی است.
  2. فدایی ولایت: آیت الله مصباح یزدی از مهمترین تبیین کنندگان علمی دیدگاه­ ها و سیاست های امامین انقلاب بودند و در بیان نظرات‌شان نیز پروایی نداشتند و از این رو ایشان را عمّار انقلاب و ولایت نامیدند. بسیاری از جریانات منحرف سیاسی در داخل نیز (از جمله غرب گراها، اصلاح طلبان و براندازان خفته در دامان حاکمیت) چون نمی‌توانند مستقیم به ولایت فقیه و شخص ولی فقیه هجمه کنند، آیت الله مصباح را به عنوان نماینده فکری امامین انقلاب تخریب می ­کنند. در حقیقت حمله به آیت الله مصباح و افکار ایشان، راهی برای تضعیف ولایت فقیه و بی اثر سازی سیاست های ابلاغی و اجرایی ولی فقیه است.
  3. مدافع کیان اعتقادی شیعه: یکی دیگر از دلایل هجمه به شخصیت آیت الله مصباح یزدی رحمت الله علیه، دفاع علمی ایشان در برابر جریان های انحرافی در جامعه بوده است و بسیاری از صاحبان و منسوبان این نحله‌های انحرافی، چون توان پاسخ علمی و مستدل ندارند، توهین و جسارت به شخصیت این عالم اخلاقی و طرح تهمت های ناروا نسبت به ایشان را دستور کار رسانه‌های خود قرار می‌دهند.

شهید آیت الله مصباح یزدی

پس از آنکه شهید استاد مرتضی مطهری به جهت ایستادگی علمی در برابر انحراف زمان خویش تحمل نشد و مورد حمله دشمنان اسلام قرار گرفته و به شهادت رسید، به فرموده امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، با خونش هم بر آثار خویش مهر تأیید زد و هم با شهادتش، انقلاب اسلامی را تأیید کرد و خونی تازه در رگ های آن جاری نمود. این تجربه دشمنان کوردل موجب شد تا این بار برای حذف مهمترین اندیشمند و مدافع فکری کیان اسلام، از گلوله سربی استفاده نکنند بلکه با گلوله های تهمت و توهین، خشاب رسانه را پر کرده و به جای سر علامه مصباح یزدی، ذهن مخاطب را هدف گرفته و شخصیت آن بزرگ مرد را ترور کنند.

مظلوم در رسانه‌های ما

حقیقت مظلومیت علامه آیت الله مصباح یزدی، دشمنی و تهمت و توهین رسانه ­های معاند نیست چرا که از دشمن جز دشمنی و توسل به روش های زشت و غیر اخلاقی انتظاری نمی­ رود. مظلومیت واقعی ایشان، غربت در رسانه ­های دوست و خودی است. غربتی که هم در زمان حیات‌شان وجود داشت و هم پس از رحلت جانسوزشان دوام یافت.

پرسشی که از رسانه­ های خودمان باید بپرسیم این است که در زمان حیات علامه چقدر در معرفی چنین شخصیتی کوشیدند؟ چقدر اندیشه­ های راهگشای او را به مخاطبان‌شان عرضه داشتند؟ چه سهمی از مطبوعات، یا چه درصدی از آنتن رسانه ملی در اختیار ایشان یا حتی شاگردان ممتاز و اثرگذارشان قرار گرفت؟

در سال های نخستین انقلاب این بزرگمرد پای مناظره با دگراندیشان و مخالفان فکری جمهوری اسلامی ایستاد و با حضور در رسانه ملی، مرد این میدان شد. زمانی که  (سال ها بعد) رسانه های معاند و حتی روزنامه‌چی‌های دوم خردادی داخل، تخریب و ترور شخصیتی او را در دستور کار گذاشتند، رسانه­‌های خودی از جمله رسانه ملی چقدر پای دفاع از شخصیت این عالم وارسته و مظلوم ایستادند؟

آنچه ما در خاطرات خود از رسانه­ ها و مطبوعات در سه دهه اخیر سراغ داریم، نه تنها گویای این واقعیت تلخ است که دفاع شایسته­‌ای از علامه صورت نگرفت بلکه حتی به قدر کفایت نیز ایشان و آثارشان را به جامعه معرفی نکردند.

حتی متأسفانه برخی از رسانه ­های خودی پس از رحلت ایشان نیز آنگونه که شایسته بود و انتظار می‌رفت، واکنش مناسبی نشان ندادند.

اگرچه شایسته است در این بخش از صدا و سیمای جمهوری اسلامی کمال سپاس و قدردانی را داشته باشیم که در این ایام آلودگی همه روابط و مسائل انسانی به ویروس منحوس کرونا، یاد ایشان را زنده کرده و پوششی هرچند اندک و گذرا بر مراسمات مختلف مربوط به رحلت ایشان را انجام دادند!!

اما متأسفانه برخی مطبوعات به ویژه در ساعات نخستین، به هیچ وجه واکنش مناسبی نشان نداده و خبر رحلت ایشان را آنقدر ساده و خنثی منتشر کردند که گویا هیچ نسبت فکری و معنوی با آن مرحوم نداشتند.

ناشناخته در میان دوستان

به نظر می ­رسد برخی صاحبان و اصحاب رسانه ­های خودمان نیز مرعوب جنجال های رسانه ­ای دشمنان شده و از ترس متهم شدن به همان افتراهای کذب دشمنان، مهر سکوت بر لب زده‌اند.

هرچند این احتمال قوی‌تر است که اهل رسانه‌های انقلابی نیز شناخت کاملی از این علامه ذی فنون و اسوه اخلاق و مدیریت نداشتند و همه شناخت‌شان محدود به مواضع انقلابی و سیاسی ایشان بوده است. نسل های جدیدتر اهالی رسانه، حتی با نقش علامه در تاریخ انقلاب نیز آشنایی ندارند و ایشان را با مواضع سیاسی یک دهه اخیر و محدود در چهارچوب فکری جبهه پایداری می‌شناسند. این در حالی است که این جبهه قسمتی از ظهور سیاسی برخی از شاگردان ایشان بوده و این تصور محدود، کمال بی انصافی درباره علامه مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیه است.

امید است دوستان ایشان با نگاهی دوباره و این بار کامل به ابعاد مختلف شخصیت علامه مصباح یزدی و آثار و اندیشه­ های این علامه انقلابی و با بصیرت، هم زمینه معرفی ایشان، آثار، اندیشه ها و حتی شاگردان ایشان را فراهم کنند و هم هجمه بی وقفه رسانه ­های معاند را دفع کنند.

در قسمت سوم این نوشتار، به راهبردهای ما در خصوص احیای اندیشه و برکات وجودی علامه مصباح یزدی و دفع هجمه‌های رسانه‌ای دشمنان می ­پردازیم./ی704/ف

محمدحسین پیشاهنگ، کارشناس دین، رسانه و ارتباطات

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد مهدی اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
در این عالم کم اند مانند مصباح _جهان را کرد منور او به اصباح
1
1
محمد مهدی اسلامی
|
۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
با سلام و احترام بر سروران عزیزم در وب سایت وزین و شریف رسا که محبوب دل این بنده ی حقیرید ، خواهش میکنم کلمه ی ـ «عالم » را که سهواََ «علم »نوشته ام ، بصورت صحیح منظور فرمائید . بسیار سپاسگزارم . با عرض ارادت و ادب ، محمد مهدی اسلامی .
محمد مهدی اسلامی
|
۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
با سلام و احترام بر منفی دهنده ی عزیز عرض می کنم :
از این که نمره ی منفی به نظر های این بنده ی حقیر بدهند مانعی ندارد ، ولی خواهشم این است که عیب ، سخنم را نیز بطور مستدل بیان بفرمایند که در صدد رفع آن برآمده با آن که خود یک بنده ی روسیاهم برایشان دعاء میکنم که از دهان غیر کی کردی گناه . .واگر خدای نا خواسته بدون دلیل و از روی عناد باشد ، خودشان را اصلاح و برای این حقیر هم دعاء بفرمایند .با تشکر و عرض ادب ، محمد مهدی اسلامی .
علی یوسفی بابادی از استان چهارمحال و بختیاری شهرستان کوهرنگ
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
بارک الله به طبع شعری تان آقای اسلامی عزیز فاضل
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۱
تیترش خیلی جالبه..
2
0
محمد مهدی اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
و علیکم السلام و رحمة الله و برکاته برادر عزیز و ارجمندم جنا ب علی آقای یوسفی با بادی ، از بابت محتتی که به این بنده ی حقیر مبذول داشته اید ، بسیار سپاسگزارم ، سلامتی و سعادتمندی جناب شما برادر خوب و بزرگوارم را از خدای منّان خواهانم . با عرض ادب و ارادت ، محمد مهدی اسلامی .
0
0