۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۶۷۲۶۲۱
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

تبری، سدی مستحکم در برابر نفوذ دشمن است

تبری، سدی مستحکم در برابر نفوذ دشمن است
استاد حوزه علمیه تبری و تولی را از ویژگی های مهم شیعیان بیان کرد و گفت: تبری سدی در برابر نفوذ دشمن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد جامع نظام مافی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در فرازی از زیارت عاشورا شروط ثبوت قدم و همراهی ولی خدا بیان می شود.

وی افزود: اگر کسی بخواهد در دنیا و آخرت در معیت اهل بیت(ع) قرار گیرد سه شرط لازم است. زیارت عاشورا دعایی قدسی است و امام باقر(ع) می فرمایند: زیارت عاشورا را خداوندمتعال قرائت فرمودند؛ بنابراین توجه به این شروط که کلام الهی است بسیار مهم محسوب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی نخستین شرط را معرفت نسبت به اهل بیت(ع) برشمرد و بیان کرد: معرفتی که اینجا ذکر شده باعث ایثار، فداکاری و تسلیم در برابر اهل بیت(ع) می شود. البته مراد از این معرفت صرف معرفت عقلی و کسب اطلاعات و دانستن در مورد اهل بیت(ع) نیست بلکه معرفت قلبی مقصود است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: معاویه اطلاعات زیادی در مورد امیرمومنان علی(ع) داشت، امّا آن شناخت باعث نشد مطیع باشد، بالاتر از آن شیطان مگر کم اطلاعات دارد پس چرا از درگاه الهی رانده شد؟ بر این اساس آن معرفتی باعث معیت و تسلیم در برابر آن بزرگان می شود که قلبی باشد، اینکه انسان باور کند اهل بیت(ع) ولّی خداوند متعال هستند و بر ما ولایت دارند.

وی اضافه کرد: انسان اگر ولایت اهل بیت(ع) را بپذیرد اختیار و دستور ایشان را بر اختیار خویش مقدم می داند. این همان مطلبی است که رسول خدا در روز غدیراقرار گرفتند و فرمودند: آیا من از خودتان به خودتان اولویت ندارم؟ بعد از همین اقرار بود که پیام غدیر را مطرح فرمودند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی بیان داشت: اگر کسی معرفت قلبی داشته باشد و باور کند که ولی خدا به مصالح او آگاه تر است و تا ابد خیر خواهش خواهد بود قطعا در برابر ایشان تسلیم می شود.

استاد حوزه علمیه لازمه رسیدن به معرفت قلبی را عمل بیان کرد و گفت: معرفت قلبی با مطالعه به دست نمی آید با عمل بدست می آید، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: با بندگی من است که یقین را به شما عنایت می کنم.

وی شرط دوم برای همراه بودن با اهل بیت(ع) را دوست داشتن شیعیان آن بزرگواران بیان و عنوان کرد: طبق صریح روایات؛ اولیای الهی در میان مردم پنهان هستند، اهل بیت(ع) نسبت به شیعیان و محبانشان تعصب دارند. در روایتی بیان شده اگر کسی حقوق مومنان را رعایت کند ولایتش با اهل بیت(ع) مستحکم می شود و به هر میزان نسبت به مومنان ظلم روا دارد به همان مقدار از اهل بیت(ع) دور می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: حضرت زهرا(س) می فرمایند: اگر می خواهید به کسی احترام بگذارید فرزند او را محترم کنید، همچنین در روایت دیگری آمده شیعیان فرزندان ائمه اطهار(ع) هستند و پیامبر و امیرمومنان علی(ع) پدران امت محسوب می شوند.

استاد حوزه علمیه احترام به شیعه را احترام به ولایت بیان کرد و گفت: شیعه در کنار تولی باید تبری نیز داشته باشد و در برابر دشمن دین موضع مشخصی اتخاذ کند و اینگونه نباشد که در برابر همگان دم از صلح بزند و با لبخند در مقابل دشمن دین حاضر شود؛ تبری مانع نفوذ دشمن می شود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات