۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۶۷۰۲۶۶
حجت الاسلام والمسلمین جازاری معمویی:

آموزش در حوزه های علمیه پژوهش محور باشد

آموزش در حوزه های علمیه پژوهش محور باشد
تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) با بیان اینکه آموزش در حوزه های علمیه پژوهش محور باشد، گفت: حوزه های علمیه قرن ها طلایه دار تولید علم در جوامع اسلامی بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سعید جازاری معمویی، امروز در مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) گفت: هفته پژوهش از جمله مناسبت هایی است که باید به آن ارج نهاد.

تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) با اشاره به اینکه پژوهش ریشه در تولید، صدور، توسعه و رشد علمی دارد، عنوان کرد: تا پژوهش نباشد نمی توان به مرحله آموزش رسید برای همین ریشه تولید و توسعه علم و دانش، پژوهش است.

رییس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) با تاکید بر اینکه حوزه های علمیه قرن ها طلایه دار تولید علم در جوامع اسلامی و تمدن سازی بودند، اظهار داشت: علومی مانند نجوم، طب، ریاضیات و ... و از طرف دیگر مباحث علم کلام، فلسفه، معارف و تشریحیات همه و همه نتیجه پژوهش های ارزشمند نخبگان حوزوی است.

وی با بیان اینکه دنیای مدرن و پسامدرن نظام آموزش خود را بر اساس پژوهش قرار داده است، گفت: در بسیاری از دانشگاه های معتبر جهانی مبنای آموزش را پژوهش محوری قرار دادند و استاد در این مراکز علمی موظف است سر فصل های معینی را به دانشجو منتقل کند و دانشجو نیز برای پاسخ به آنچه آموخته باید پژوهش ارائه دهد.

حجت الاسلام والمسلمین جازاری معمویی ادامه داد: پژوهشی که طلبه و دانشجو ارائه می دهد بیانگر فهم او از مطالب علمی و توانایی‌اش در استنباط است. جواهر الکلام از آثار برجسته محققان حوزوی و از کتب ارزشمند پژوهشی محسوب می شود، عظمت پژوهشی این کتاب کار را به جایی رسانده که مورد استفاده علمای امروز قرار گرفته است.

تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) مقصود از فعالیت های پژوهشی را تعمیق، تحلیل، آنالیز مباحث علمی و در نهایت تجزیه یک متن، مفهوم، تئوری برای رسیدن به آراء و نظرات برتر، دقیق تر و قوی تر دانست و گفت: پژوهش مهمترین موضوع در جریان علم است.

رییس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) بیان داشت: ما امروز دو سیستم موسسات نظام آموزش عالی در غرب مشاهده می کنیم نخست نظام دانشگاهی است که دانشجو در مقطع لیسانس وارد می شود و در مقطع فوق لیسانس آگاهی به تحقیق، مطالعه و پژوهش پیدا می کند و در مرحله دکترا باید یک پژوهش محور قدرتمند باشد و بتواند نظریه بدهد.

وی افزود: اما از این مهمترین در نظام آموزشی غرب مدرسه های عالی است، زمانی که سخن از مدرسه های عالی می شود بحث آموزش، فراگیری و گذراندن یک متن نیست بلکه سیستم آموزشی به یک سیستم پژوهشی تبدیل شده و دانشجو با یک سلسله موضوعات و مسائل آشنا می شود و به دنبال تعمق و تحلیل آن می پردازد. خروجی این موسسات پژوهشگران و محققان توانمند است.

حجت الاسلام والمسلمین جازاری معمویی در پایان خاطرنشان کرد: پژوهش در دنیای امروز مقدم بر آموزش است و حوزه های علمیه ای می توانند موفق باشند که بتوانند در عرصه پژوهش فعالیت داشته باشند./813/

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات