۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۶۷۲۶۳۵
آیت الله میرباقری:

اسماء الحسنی تنها مختص خداوند متعال است

اسماء الحسنی تنها مختص خداوند متعال است
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اسماءالحسنی مختص خداوند است، گفت: خداوند با همین اسماء عبادت می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید مهدی میرباقری نماینده مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز در حسینیه مرحوم آیت الله حق شناس، گفت: خطبه نورانی که از حضرت زهرا(س) نقل شده و معروف به خطبه فدکیه است سراسر معارف توحیدی بوده و در حقیقت بیانگر حقیقت توحید، نبوت و معاد است.

وی حقیقت دین را جزء مطالب اساسی خطبه فدکیه بیان و عنوان کرد: اگر کسی مبانی مقدماتی خطبه فدکیه را نپذیرد ادامه خطبه بی معنا می شود گویی حضرت این مطالب را صرفا برای تبرک بیان فرمودند.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه مضامین اعتقادی جزء مطالب اساسی خطبه است، اظهار داشت: تاویل و باطن شهادت به توحید، مقام اخلاص است و حقیقت شهادت بر توحید با قلوب انسان ها فطرتا پیوند دارد همچنین ظهوری در تفکر و عقول انسان ها دارد که باعث نورانیت عقل می شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: کلمه لا اله الا الله الوهیت را از غیر خدا نفی می کند و الوهیت پروردگار را به اثبات می رساند. مرحوم شیخ صدوق در کتاب توحید روایاتی در رابطه با این ذکر آورده که اگر کسی در روز صد مرتبه این ذکر را بگوید هیچ کس در عبادت بر او سبقت نمی گیرد مگر کسی که بیشتر از او این ذکر را بگوید.

وی با اشاره به اینکه الوهیت تنها به مقام اله اختصاص دارد، گفت: همه مخلوقات فقر محض و مضطر به پروردگار هستند و او غنی مطلق است؛ این مقام کسی است که همه اسماء الحسنی را دارد و آن کسی جز پروردگار نیست.

آیت الله میرباقری افزود: خداوند در قرآن کریم می فرماید خودش صاحب اسماء حسنی است و اگر می خواهید خدا را عبادت کنید از طریق این اسماء عبادت کنید و این اسماء را به غیر از خداوند نسبت ندهید.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مقام الوهیت از اسماء حسنی رفیع تر است، عنوان کرد: اسماء حسنی قریب به صد اسم است. اگر کسی این اسماء را در جایی غیر از خدا دید مشرک است همچنین اگر کسی احساس کرد در جای دیگری قدرت یا علم هست و می شود به آن تکیه کرد مشرک است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر در فطرت انسان میل به توحید نبود دعوت انبیا به توحید خاصیتی نداشت، خداوند فطرت آدمی را مضطر به خودش آفریده است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات