۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۶۷۲۷۰۴
حجت الاسلام اسماعیل زاده خبر داد؛

برگزاری سلسله نشست های فقه معاصر در حوزه علمیه مازندران

برگزاری سلسله نشست های فقه معاصر در حوزه علمیه مازندران
مازندران - معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران از برگزاری سلسله نشست های فقه معاصر با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در حوزه علمیه استان خبر داد.

حجت الاسلام صدرالله اسماعیل زاده، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، از برگزاری سلسله نشست های فقه معاصر با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در حوزه علمیه استان خبر داد.

وی با تأکید بر ضرورت ورود حوزه های علمیه به مباحث روز جامعه افزود: زمانی می توانیم رویکرد سنتی که نسبت به حوزه علمیه وجود دارد را تغییر دهیم که حوزه های علمیه در مباحث روز جامعه ورود پیدا کنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به تحولات به وجود آمده در جامعه و پیدایش سؤالات جدید، ضرورت حضور کارآمدتر فقه در جامعه را امری ضروری دانست و خاطرنشان کرد: البته به این بدان معنا نیست که فقه کارآمد نبوده بلکه به روز کردن و کارآمدتر کردن فقه به صورت یک ضرورت وظیفه ما است.

حجت الاسلام اسماعیل زاده در ادامه افزود: در این سلسله نشست ها مباحثی نظیر کلام، فلسفه اسلامی، مسائل نظام اقتصادی، بورس، بانکداری اسلامی، ربا، علوم پزشکی، مسائل خانواده، حقوق کودک و همچنین سایر مباحث مبتلابه جامعه که می طلبد حوزه های علمیه وارد آن شوند به طور کاملاً علمی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این که پرداختن حوزه های علمیه به چنین مسائل مهمی موجب نشاط علمی در فضای حوزه و همچنین در میان طلاب خواهد شد، بیان داشت: با ورود حوزه به این مسائل مهم جامعه، خمودگی احتمالی که در حوزه های علمیه وجود دارد از بین خواهد رفت.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که پرداختن به مسائل روز جامعه از سوی حوزه های علمیه موجب تحرک علمی بیشتر میان طلاب خواهد شد، تصریح کرد: برگزاری نشست های علمی و همچنن کرسی های آزاد اندیشی از جمله مهم ترین راهکارهای ایجاد نشاط علمی در حوزه است.

حجت الاسلام اسماعیل زاده ادامه داد: با ورود حوزه به مسائل روز جامعه طلاب جوان متوجه خواهند شد که فقه و اصولی که آنها می خوانند قرار است به چه مسائلی پاسخ دهد و آنها را رفع کند.

وی با بیان این که گسترش تحقیقات علمی به طور حتم بسترساز نشاط علمی در حوزه های علمیه خواهد شد، افزود: با چنین برنامه های علمی شاهد شکوفایی استعدادها، ایده پردازی طلاب سطوح عالی و اساتید علاقه مند در این بخش خواهیم بود.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که اساتید مجرب و مستعد این بخش ها در حوزه های علمیه و دانشگاه ها برای آغاز این سلسله نشست ها شناسایی شده اند، گفت: در قدم نخست نشست های علمی را با موضوع های روز شروع خواهیم کرد.

حجت الاسلام اسماعیل زاده از تلاش برای اخذ مجوز برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و نشست های علمی در حوزه علمیه مازندران خبر داد و افزود: کمیته های کرسی های آزاد اندیشی در حال حاضر شکل گرفته و به زودی مجوزهای لازم نیز از قم صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: پس از برگزاری این نشست های علمی، موضوع های ریزتری از دل این نشست های علمی به دست خواهد آمد که طلاب می توانند به عنوان موضوعات پژوهش درسی و همچنین برای شرکت در جشنواره های علمی از آنها استفاده کنند./950/ت310/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
خداروشکر، حوزه وارد مباحث روز شد
0
0