۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷
کد خبر: ۶۷۲۷۱۳
آیت الله میرباقری:

عبادت خدا تنها با معرفت به اهل بیت پذیرفته می شود

عبادت خدا تنها با معرفت به اهل بیت پذیرفته می شود
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) اسماءالحسنی هستند، گفت: عبادت خدا تنها با معرفت به اهل بیت(ع) پذیرفته می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدمهدی میرباقری نماینده مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س) در حسینیه آیت الله حق شناس(ره) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: حضرت زهرا(س) در بخشی از خطبه فدکیه می فرمایند: وَ اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلاَّ اللَّـهُ وَحْدَهُ لاشَریكَ لَهُ، كَلِمَةٌ ...؛ حضرت فرمودند تاویل کلمه توحید اخلاص است.

وی افزود: توحید مقامی دارد و آن مقام پیوند قلبی انسان با حقیقت توحید و خدای متعال است، خداوند این مقام از توحید و اخلاص را در قلب انسان ها تضمین کرده است.

آیت‌الله میرباقری بیان داشت: کلمه لااِلهَ اِلاَّ اللَّـهُ نفی الوهیت از غیر خدا است و غیر از پروردگار الهی نیست. مقام واجدیت اسماء الحسنی، تنها به خداوند متعال اختصاص دارد و اگر خدای متعال اله حقیقی است به خاطر آنکه واجد اسماء الحسنی است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اسماءالحسنی مطرح شده در قرآن ذیل کلمه الله است، عنوان کرد: همه مخلوقات مضطر، محتاج و متعلق به این اسماءالحسنی آفریده شدند مقام الوهیت همین است که همه موجودات به این اسماء وابسته هستند؛ تحقق کلمه لااِلهَ اِلاَّ اللَّـهُ در مقام اخلاص است.

وی با بیان اینکه انسان باید خدای متعال را براساس اسماءالحسنی عبادت کند، گفت: آدمی می تواند از طریق همین اسماء خدا را بشناسد و حق ندارد این اسماء را به کسی نسبت دهد که اگر چنین کند در زمره کفار و مشرکان قرار می گیرد.

آیت‌الله میرباقری افزود: انسان باید هر چه را دید خدا ببیند که برخی این حالت را به توحید صفاتی تعبیر می کنند، حضرت اخلاص و نجات از شرک را اینگونه بیان می فرمایند. این اخلاص که انسان اسماء و صفات را منحصر به خدا ببیند و کسی را غیر از پروردگار حی نبیند فقیر بودن مخلوقات را درک می کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه تاویل کلمه توحید در دو مقام قلب و تفکر است، گفت: امام صادق(ع) فرمودند: ما اسماءالحسنی الهی هستیم؛ خداوند هیچ عبادتی را قبول نمی کند مگر اینکه انسان نسبت به ائمه اطهار(ع) معرفت پیدا کند.

وی با بیان اینکه عالم با حقیقت اسماء که واقعا اسم و نشانه هستند اداره می شود، عنوان کرد: خداوند این اسماء را آفرید تا امکان عبادت و معرفت خدا فراهم شود؛ از طریق اهل بیت(ع) باید خداوند عبادت شوند. اولیای واقعی امیرمومنان علی(ع) با انوار این اسماء خدا را عبادت می کنند و به خدا توجه دارند چون با همه وجود معصوم را می شناسد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات