۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۶۷۳۰۴۲
امام‌جمعه شیروان:

عمل بر مدار وظیفه لازمه سلوک انقلابی است

عمل بر مدار وظیفه لازمه سلوک انقلابی است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام تکمیلی گفت: یکی از ملزومات سلوک انقلابی این است که در وهله اول همه عالم را محضر خدا دیده و در ثانی عمل ما بر مدار وظیفه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حسین تکمیلی، امام‌جمعه شیروان، امروز در درس اخلاق حوزه علمیه استان که با موضوع سلوک انقلابی برگزار شد، اظهار کرد: در مکتب اسلام در حوزه اجتماعی دستورالعمل‌های فراوانی وجود دارد به‌گونه‌ای که حدود 80 درصد دستورات دینی متوجه حوزه جمعی اجتماعی است.

وی افزود: دستورات وارده در بحث احترام به مؤمن، دوری از دروغ، اجتناب از تهمت و افترا، غیبت نکردن، نداشتن سوءظن نسبت به آبروی مؤمن و ... همگی جمعی است؛ زیرا مؤمن باید نسبت به جمع اخلاق مدارانه داشته باشد.

حجت‌الاسلام تکمیلی با بیان اینکه لازمه سلوک انقلابی این است که انسان همه عالم را حیطه اخلاق بداند، اضافه کرد: وقتی بدانیم فردی به این‌گونه موارد عمل و اخلاق فردی و اجتماعی را رعایت می‌کند، در مراودات و برخوردها اعمال او برایمان قابل پسند است؛ اما اگر کسی همه عالم را حیطه اخلاق نبیند نمی‌تواند محبوب دل‌ها شود.

وی افزود: در این راستا لازمه اول این است که همه عالم را محضر خدا بدانیم و در سوی دیگر، مقابل و مانع اول تفکر سکولار است؛ یعنی این تفکر که دین را از اجتماع جدا کن، برو گوشه‌ای بنشین و خدا را عبادت بکن.

حجت‌الاسلام تکمیلی اضافه کرد: تفکر سکولاری می‌گوید حیطه دین و اخلاق دینی را از هم جدا کنید، چه در برخورد با همسر باشد و چه برخورد با جامعه باشد؛ زیرا سکولار مقابل سلوک انقلابی است.

وی ادامه داد: لازمه دوم برای سلوک انقلابی عمل بر مدار وظیفه است؛ یعنی همیشه انسان دنبال این باشد که وظیفه خود را بر اساس عقل و وحی پیدا کند و بعد وظیفه در حوزه فردی و جمعی انجام شود.

امام‌جمعه شیروان اظهار کرد: در سلوک انقلابی برخورداری از بصیرت لازمه کار است؛ یعنی هم تشخیص درست و سریع و به‌موقع داشته باشیم و هم عمل ما درست و به‌موقع باشد.

حجت‌الاسلام تکمیلی خاطرنشان کرد: بر این اساس جایی متدین لازم است وارد میدان سیاست یا اقتصاد و یا فرهنگ بشود، یک جای دیگر هم لازم است سکوت کرده و اقدامی نکند همان‌گونه که می‌بینیم گاهی امام علی (ع) به میدان نبرد می‌رود و گاهی در خانه می‌نشیند.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه گرایی یعنی فرد وظیفه خود را بداند، ادامه داد: عمل بر مدار وظیفه تعیین‌کننده موقعیت آدمی است و از ویژگی‌های بارز آیت‌الله مصباح یزدی هم این بود که عملش بر مدار وظیفه بود نه بر مدار مصلحت.

حجت‌الاسلام تکمیلی اضافه کرد: طلاب اگر بخواهند همیشه در صحنه دفاع از اسلام باشند، باید همه عالم را عرصه اخلاق و دین بدانند.

وی با بیان اینکه طلاب باید ببینند وظیفه چه ایجاب می‌کند، همان را بیان کنند، اظهار کرد: میدان فعالیت روحانیان اجتماع، شخص، فرهنگ، تکنولوژی و ... است و در هر جا نیاز بود باید ورود کنند.

حجت‌الاسلام تکمیلی با اشاره به اینکه امروزه عرصه رسانه و فضای مجازی بسیار اهمیت دارد، افزود: بر این اساس علما و روحانیان باید در این عرصه ورود هدفمند و تحوّل خواه انقلابی داشته باشند./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات