۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۶۷۳۷۴۱
خانم میرجعفری تبیین کرد؛

نقش حوزه علمیه خواهران در راه اندازی «روز جهانی حجاب»

نقش حوزه علمیه خواهران در راه اندازی «روز جهانی حجاب»
مدیر اداره رصد و امداد فرهنگی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران گفت: طرح «روز جهانی حجاب» از سوی حوزه علمیه خواهران و به کوشش چند طلبه جهادی آغاز شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، خانم زاهره سادات میرجعفری، مسئول طرح «روز جهانی حجاب» اظهار کرد: روز جهانی حجاب (World Hijab Day) اولین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی از سوی یک دانشجوی مسلمان آمریکایی نظمه خان (Nazma Khan) که به دلیل حجاب هدف تبعیض و اهانت قرار می گرفت، پایه گذاری شد و از آن به بعد هر سال با مشارکت بیشتر زنان سراسر جهان برگزار می شود.

این مبلغ عرصه بین الملل افزود: این فعالیت در بیش از ۱۴۰ کشور جهان و با هدف زدودن تصورات نادرست در مورد حجاب صورت گرفته است. پس از واکنش‌های اسلام هراسانۀ رویداد ۱۱ سپتامبر هر ساله در ۱ فوریه مصادف با ۱۳ بهمن در روز جهانی حجاب به همت این کمپین زنان غیر مسلمان از ادیان مختلف یک روز را با حجاب گذرانده و تجربه خود از حجاب را بیان می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: سایت اینترنتی «روز جهانی حجاب» اول فوریه هر سال به برگزاری این فعالیت دعوت می کند و امسال هفتمین سال شروع به فعالیت آن آغاز می گردد. این رویداد در رسانه‌های غربی بازتاب داشت و تا بهمن ۱۳۹۳ بیش از ۵۰۰ هزار نفر صفحه فیس بوک آن را لایک کردند. زنان غیر مسلمانی که در این پویش شرکت داشتند عکس خود را با حجاب در فیس بوک منتشر کردند و تاکنون ۱۹۰ کشور به این کمپین پیوسته اند.

خانم میرجعفری اظهارکرد: امسال روز جهانی حجاب مصادف با ایام ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها، هفته زن و دهه فجر انقلاب اسلامی است. با همکاری خودجوش برخی طلاب با شعار «لوتوس سمبل پاکی»lotus symbol of purity قرار است ایران هم به این کمپین بپیوندد و این شعار را در جهت مبارزه با فعالیت های استعماری علیه حجاب پررنگ تر سازد. فرایند تولید محتوی بصورت کتاب، عکس نوشته و پوستر بصورت جهادی در حال پیگیری است و در شبکه های مجازی بین المللی توئیتر، واتس آپ و اینستاگرام در حال انتشار است.

وی ادامه داد: قرار است با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباط این کمپین به کشورهای اسلامی اطلاع رسانی گردد و بدیهی است یکی از رویکردهای موثر در جهت مقابله با بی عفتی و بدحجابی تاکید بر ارزشهای بین المللی عفت و حیا به عنوان امری درونی و فطری می باشد که برای همگان قابل فهم و درک است.

مدیر اداره رصد و امداد فرهنگی حوزه های علمیه خواهران یادآور شد: با توجه به ضرورت طرح اقداماتی را از چند ماه قبل با همکاری چند طلبه فعال جهادی آغاز کردیم. در ابتدا پژوهش های ریشه ای در مورد حجاب در ادیان و ملل مختلف آغاز شد و سپس زیباترین و مفیدترین جملات را انتخاب کرده بصورت عکس نوشته درآورده و بعد به زبانهای مختلف ترجمه کردیم.

وی افزود: برای انتشار آن هم ابتدا شبکه سازی کرده گروهای مختلف را در واتس آپ و اینستاگرام تشکیل دادیم و مطالب را همراه با عکس های لوتوس سمبل پاکی انتشار دادیم که با استقبال بی نظیر بین المللی مواجه شد و تصمیم گرفتیم وبینارهای بین المللی را هم در این زمینه برگزار کنیم.

خانم میرجعفری طرح «روز جهانی حجاب» را با اهدافی ترسیم کرد و گفت: «نمایش ابعاد فطری پاکی، حیا و حجاب در تمام ادیان»، «رساندن پیام هم نوایی و همگرایی در زمینه مبارزه با قوانین ضدحقوق بشری و تبعیض نژادی در مورد حجاب»، «ایجاد شبکه های مقتدر برای گسترش و انتشار زیبایی های حجاب و عفاف در جهان»، «اطلاع رسانی سازماندهی شده و هدفمند در زمینه اهمیت و ابعاد مهم حفظ حیا و حجاب در تمامی جوامع» و «شناسایی، سازماندهی و ارتباط با افراد و شخصیتهای نخبگانی و تاثیر گذار محجبه» از جمله این اهداف است.

وی جامعه مخاطب را کاربران شبکه های اجتماعی، بانوان ایران و جهان دانست و افزود: محدوده زمانی اجرای این طرح و اقدام عملیاتی آن یک هفته قبل از هفته زن عنوان کرد و از الزامات آن ارتباط با مراکز ملی و بین المللی فعال در امر حجاب و عفاف، اطلاع رسانی، هماهنگی و شبکه سازی توصیف کرد.

ارسال نظرات