۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۶۷۴۵۳۲
استاد حوزه و دانشگاه:

حمایت از نخبگان حوزوی بسیار ناچیز است

حمایت از نخبگان حوزوی بسیار ناچیز است
حجت الاسلام عالم ضمن تأکید بر وظایف مسؤولان در حمایت از نخبگان، گفت: حمایت از نخبگان حوزوی بسیار ناچیز است و به هیچ وجه با حمایت نخبگان دانشگاهی قابل مقایسه نیست.

حجت الاسلام محمد حسن عالم دبیر پژوهش گروه علمی فلسفه جامعه الزهرا(س) و مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به لزوم حمایت از طلاب نخبه اظهار داشت: متأسفانه ما در حوزه همواره با کسانی بر می خوریم که از استعدادهای بالایی برخوردارند اما از آن ها حمایتی صورت نمی گیرد و اگر حمایت می شدند به طور قطع در راستای اهداف خود و حوزه علمیه می توانستند بسیار ثمربخش باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: استعدادهای هر انسانی از جمله طلاب علوم دینی یک نعمت الهی است و اگر زمینه بروز و ظهور این استعدادهای طلاب نخبه توسط مسؤولان حوزه فراهم نشود بی شک کفران نعمتی بزرگ اتفاق افتاده است.

وی افزود: حمایت بیشتر از طلاب فعال و نخبه نسبت به طلاب عادی نه تنها خلاف عدالت بلکه مقتضای عدالت است و اگر غیر این باشد مصداق کفران نعمت است و طلابی که از استعدادهای خدادادی بهره‌مند هستند باید تلاش خود را در استفاده از آن به کار گیرند و مسؤولان نیز باید تمام تلاش خود را در مسیر شکوفا شدن چنین استعدادهایی مبذول دارند.

حجت الاسلام عالم اظهار داشت: لازم است تشکیلاتی نظام مند برای شناسایی و جذب و حمایت از طلاب نخبه وجود داشته باشد و البته مدتی است چنین تشکیلاتی در حال فعالیت است اما این فعالیت تنها در حیطه تحصیل فعال است و باید دانست که نخبگی تنها در تحصیل نیست و عرصه های مختلفی نظیر تبلیغ را در می گیرد که این تشکیلات باید چتر حمایتی خود را به آن عرصه ها نیز بکشاند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: فعالیت و حمایت های این نهاد چندان ملموس و قابل توجه نیست و در گفت و گو با طلاب مشخص شد که بسیاری از اساس از بودن چنین تشکیلاتی بی اطلاع بودند و از سوی دیگر این حمایت نباید تنها در حمایت مالی و آن هم به صورت جزئی خلاصه شود و نیاز است حمایت به عرصه های دیگری نیز تسری پیدا کند.

وی بیان داشت: اصل این نکته که طلاب نخبه به عرصه دانشگاه وارد شده و با جامعه دانشگاهی و دانشجویان ارتباط بگیرند امر مبارکی است اما همه جا باید از از افراط و تفریط پرهیز شود و نباید موجبات دانشگاه زدگی طلاب و دور شدن از هویت طلبگی را فراهم سازد.

حجت الاسلام عالم افزود: برای جلوگیری از چنین اتفاقی باید علت یابی کرد و به طور قطع یکی از علل این اتفاق جذابیت هایی است که در دانشگاه وجود دارد و برخی از طلاب جذب هیأت علمی می شوند و یا به لحاظ مادی طلاب در دانشگاه در وضعیت بهتری قرار می گیرند و از سوی استعدادها و توانمندی های افراد در مسیر علمی خود قرار می گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بنابراین لازم است در اینجا دو اتفاق بیفتد که یکی ناظر به طلاب است و آن این است طلاب باید به خود جایگاه و هویت طلبگی را یادآوری کنند و ما طلاب اگر هم بنا بر وظیفه به دانشگاه ورود پیدا کنیم نباید این را فراموش کنیم که ما بر سر سفره امام زمان(عج) نشسته ایم و نباید این هویت طلبگی خدشه دار شود.

وی افزود: اتفاق دومی که باید رقم بخورد، در حیطه وظایف مسؤولان است؛ اینکه بخشی از جذابیت هایی که در دانشگاه وجود دارد را در حوزه ایجاد کرد و با ایجاد تشکیلاتی زمینه برای کار علمی و پرورش استعداد و شکوفایی طلاب را فراهم شود.

حجت الاسلام عالم گفت: حمایت از نخبگان حوزوی بسیار ناچیز است و به هیچ وجه با حمایت نخبگان دانشگاهی قابل مقایسه نیست و شاید دلیل آن این باشد آثار نخبگی در دانشگاه بسیار مشهودتر از حوزه است و این تأثیرگذاری نخبگان حوزوی برای مردم و مسؤولان چندان ملموس و محسوس نباشد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این موضوع خود دلیلی بر مظلومیت حوزه است که با کمترین امکانات بیشترین خدمات را ارائه می دهد اما با این حال این نکته را نخبگان دانشگاهی و حوزوی باید در نظر داشته باشند که با وجود حمایت های کمی که از آن ها می شود نباید روحیه طلبکاری داشته باشند که این روحیه با نخبگی سازگار نیست هرچند وظیفه مسؤولان حمایت از نخبگان است./1399/ت302/ف

ارسال نظرات