۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۶۷۴۶۰۱

خدمت انقلاب به اجتماعی کردن اسلام

خدمت انقلاب به اجتماعی کردن اسلام
حجت‌الاسلام آقاجانی گفت: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی این بود که مردم بعد از انقلاب، اسلام را به مثابه یک امر جامع در تمام ابعاد فردی و اجتماعی لازم دانستند.

حجت‌الاسلام نصرالله آقاجانی استاد دانشگاه باقرالعلوم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبر گزاری رسا گفت: انقلاب اسلامی قبل از اینکه یک انقلاب سیاسی باشد، اساسا یک انقلاب فرهنگی بود. اهداف انقلاب اهداف فرهنگی و باورهای فرهنگی انقلاب با نظام سیاسی و فرهنگی طاغوتی هماهنگ نبود ولی تأثیرات فرهنگی و باور بنیادین را در انقلاب داشتیم.

وی با بیان اینکه خیلی از زیر ساخت ها و رو بناهای جامعه در انقلاب دچار تغییر شد، افزود: نوع نگاه مردم به اسلام تغییر پیدا کرد، مردم بعد از انقلاب از زاویه تنگ فردی به اسلام نگاه نمی کردند و اسلام را به مثابه یک امر جامع در تمام ابعاد فردی و اجتماعی لازم دانستند و این خیلی ثمره و مسأله بزرگی بود.

استاد دانشگاه باقرالعلوم خاطرنشان کرد: مردم بعد از انقلاب، اسلام را اسلامی فردگرایانه نمی‌دانند و هنوز هم این رویکرد در جامعه وجود دارد و جریان مخالف هم درصدد است که این پیامد انقلاب را به بهانه های مختلف کم رنگ کند و تعابیری که خود استفاده می کنند را در جامعه رواج دهند.

وی در ادامه افزود: دومین ثمره انقلاب اسلامی ایجاد رویکرد نقد در جامعه بود؛ یعنی مردم در اثر آن رشدی که انقلاب ایجاد کرد، ناقد مسؤولان شدند و از مسؤولان مطالبه جدی می‌کردند. انقلاب ترس از نقد مسؤولان را از بین برد و به مردم نشان داد که می‌توان انتقاد کرد، این مسأله خیلی ثمره بزرگی است که رویکرد انتقادی در بین مردم به وجود آمده است.

حجت‌الاسلام آقاجانی روند بعد از انقلاب به جوان گرایی را بیشتر دانست و اظهار داشت: برای ساختن کشور در همه عرصه ها نیاز به جوان مؤمن انقلابی است، همان چیزی که حضرت آقا به آن تأکید فراوانی دارند. این گرایش به جوانان در زمان قبل از انقلاب بسیار کم دیده می‌شد؛ اما جمهوری اسلامی نیز باید از این پتانسیل عظیم و بسیار مهم جامعه استفاده کند و سرمایه‌گذاری جدی‌تری روی قدرت نرم جامعه داشته باشند.

وی در پایان سخنان خود گفت: پیامدهای فرهنگی انقلاب اسلامی برای جامعه اصلا محدود به 1 الی 2 دستاورد نیست، همین که اسلام بعد از سالیان سال حکومتی پیدا کرد، نظامات و ارکان حکومتی به دست آورد، این خودش به تنهایی ارزش بالایی دارد. حکومت ما و نظام ما نظام سکولار نیست، نظام سکولار ضد نظام اسلامی است.

ارسال نظرات