۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۶۷۴۷۷۰
به بهانه بیست و یکمین سالگرد رحلت آیت الله روحانی؛

آیت الله روحانی، مشعل فروزان خطه شمال

آیت الله روحانی، مشعل فروزان خطه شمال
مازندران - همزمان با سالروز شهادت امام هادی(ع) مراسم بیست و یکمین سالگرد رحلت آیت الله هادی روحانی، نماینده فقید امام راحل و مقام معظم رهبری در مازندران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، همزمان با سالروز شهادت امام هادی(ع) مراسم بیست و یکمین سالگرد رحلت آیت الله حاج شیخ هادی روحانی، نماینده فقید امام راحل و مقام معظم رهبری در مازندران برگزار می شود.

بر اساس این گزارش، این مراسم امروز دوشنبه از ساعت 15 تا 17 در مدرسه علمیه خاتم الانبیاء بابل برگزار خواهد شد.

این گزارش می افزاید؛ آیت الله عباسعلی سلیمانی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان در این مراسم سخنرانی خواهد کرد.

نگاهی به زندگی نماینده فقید ولی فقیه در مازندران

ولادت

آیت‏ اللَّه شیخ هادی روحانی در سال ۱۳۰۲ ش (۱۳۴۲ ق)در خانه ای باصفا از دامن پرمهر مادری به نام شهربانو در روستای کله بست از توابع بابلسر دیده به جهان گشود، کودکی که بعدها خدمات بزرگ و با ارزشی به اسلام و مسلمین کرد.

پدرش اهل منبر، واعظ و ذاکر اهل بیت(ع) بود و علاوه بر آن به شغل کشاورزی هم اشتغال داشت. بعد از گذشت زمان کوتاهی پدرش جشن و میهمانی کوچکی برای اجرای سنت اسلامی به نام ولیمه نوزادی ـ عقیقه بر‌پا کرد و با عشق و ارادتی که به خاندان اهل بیت (ع) در این خانواده روحانی و دینی موج می‌زد، نام نیکو و زیبای هادی را برای او انتخاب کردند.

هادی که در سن پنج سالگی پدر را از دست داد، خود در این باره می‌گوید: «در سن پنج سالگی بودم که پدرم از دنیا رحلت کرد و به ناچار تحت کفالت مادرم قرار گرفتم که او برای من هم مادر بود و هم پدر.»

آیت‌الله روحانی در نوشته ای آورده است: مادرم با کارگری سر مزرعه دیگران و کوبیدن شالی با وسایل سنتی قدیم و با دوزندگی لباس دیگران با دست تا نیمه‌های شب مدام تلاش می‌کرد تا نانی به دست آورد و بنده و خواهرم را اداره کند، پوشاک ما لباس‌های مندرس بچه‌های دیگران بود.

با مشاهده مشکلات زیاد مادر، هادی به سمت فعالیت‌های بدنی و کارگری کشیده شد و مدتی پس از کارکردن در مغازه نانوایی چند ماهی در منزل یکی از متمولان شهر به عنوان کارگری مشغول شد اما چون از بافت آن خانه راضی نبود به نحوی آنجا را ترک کرد.

وی برای تعلیم کتب فارسی و خط به مدرسه کلاسیک غیر رسمی آن روز نزد شیخ ابوالحسن افضلی نوری شوهر خواهر بزرگش رفت و تا کلاس سوم را در آنجا آموخت اما بر اثر فشار زندگی هادی از ادامه تحصیل باز ماند و مجبور شد در همان سن کم به کار کشاورزی و کارگری به همراه مادرش روی آورد.

در سال ۱۳۲۰ همزمان با سرنگونی رضاخان پهلوی مدارس علوم دینی گشوده شد و جوانان به سوی حوزه‌های علمیه روی آوردند.

آیت الله روحانی، مشعل فروزان خطه شمال

تحصیلات علوم دینی

وی که شیفته علم و دانش بود، در سن ۱۸ سالگی با تشویق یکی از بستگانش مرحوم ملا ابراهیم توسلی به فراگیری علوم اسلامی در مسجد مولانا بابل روی آورد و در محضر بزرگانی چون حجت‌الاسلام شیخ یعقوب ابوالحسنی درونکلایی، مرحوم سیدمحمد محقق‌بهشتی، سرپرست حوزه تلمذ کرد و جامع المقدمات را در آنجا به پایان رساند و بعد از چند ماه وارد مدرسه صدراعظم حوزه علمیه خاتم الانبیا شد.

آیت الله هادی روحانی تا سال ۱۳۲۳ در مدرسه صدر مشغول تحصیل بود و از اواخر سال ۱۳۲۳ برای ادامه تحصیل و استفاده از استادان بزرگ راهی حوزه علمیه قم شد.

وی بعد از دوسال ادامه تحصیل در قم و تهران در اواخر سال ۱۳۲۵ هجری شمسی برای ادامه تحصیل به مشهد مقدس رفت و مطول کتابی که در معانی و بیان است و سیوطی و مغنی ابن هاشم را نزد استاد بزرگوار ادیب نیشابوری فرا گرفت.

در مدت چهار سال تشرف در مشهد مقدس به قدر توان در ادبیات و فقه و اصول و معارف بهره یافت و در سال ۱۳۲۹ هجری شمسی به قم عزیمت کرد و در مدرسه فیضیه حجره‌ای گرفت.

آیت‌الله روحانی پس از فراغت نسبی از دروس سطح بر طبق معمول و متداول حوزه وارد درس خارج شد و از محضر استاد آیت‌الله العظمی مرعشی و و حاج شیخ عبدالحسین فقیهی گیلانی بهره بود.

وی همچنین در درس فقه از محضر استاد آیت الله حاج شیخ عباس علی شاهرودی و به مدت دو سال از محضر مجاهد کبیر حضرت آیت‌الله امام خمینی (ره) و مدت هشت سال در درس خارج مرجع عامه و تامه شیعیان جهان آیت الله سیدحسین بروجردی بهره‌مند شد.

آیت الله روحانی، مشعل فروزان خطه شمال

س از پایان یافتن دروس، از حوزه علمیه قم به بابل بازگشت و سرپرستی مدرسه دینی صدر بابل را از سال 1343 عهده دار شد. در دوران حضور ایشان در مازندران و شهر بابل به عنوان نماینده امام در منطقه، در ایام خفقان شاهنشاهی و تبعید امام راحل به فعالیت می پرداخت و از هر فرصتی برای مبارزه و نشر اندیشه های امام استفاده می کرد. سخنرانی های آتشین آن عالم بزرگوار علیه نظام شاهنشاهی موجب دستگیری چندین باره و زندانی شدن ایشان شد.

دوران مبارزات

حجت‌الاسلام حسن روحانی فرزند آیت الله روحانی(ره) اظهار داشت: گاهی که برای پدر مشکلاتی در بعد سیاسی به وجود می‌آمد و ساواک به شدت فشار می‌آورد، برای خلاصی از این وضع بلافاصله به شهرستانی که از ایشان دعوت می‌کردند، می‌رفتند تا وظیفه خویش را در ایام تبلیغ به طور کامل انجام دهد و آثاری از هدایت دین الهی را در مکان‌های مختلف به یادگار بگذارد.

آیت‌الله روحانی در اثر مبارزات سیاسی متحمل زندان‌ها، جسارت‌ها و شکنجه‌های روحی و روانی فراوانی شد و از آنجایی که مبارزات خویش را از حضرت امام (ره) می‌آموخت لحظه‌ای سازش با ظلم را روا نداشتند و به همین دلیل مورد بغض و کینه دشمنان بود.

پیروزی انقلاب

با پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نماینده امام راحل در استان مازندران آن روز(مازندران و گلستان) از سوی امام خمینی(ره) معرفی شد و در امام راحل در حکمی در آبان 1358 ایشان را به عنوان نخستین امام جمعه مازندران منصوب کردند و نخستین نماز جمعه مازندران به فرمان امام راحل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همزمان با عید سعید غدیر خم در 18 آبان 58 در دانشگاه نوشیروانی بابل به امامت مرحوم آیت الله روحانی برگزار شد.

آیت الله روحانی، مشعل فروزان خطه شمال

این عالم پارسا در خالصانه ترین شکل ممکن به نظام جمهوری اسلامی عشق می ورزید و از دشمنانش تنفر قلبی و باورمند داشت و رابطه آشتی ناپذیر وی با گروهک های ضدانقلابی جلوه تبری ایشان از مخالفان نظام اسلامی بود.

یکی از نزدیکان ایشان در توصیف ویژگی های این عالم ربانی اینچنین می گوید: تنها مرزبندی موجود میان مرحوم روحانی با دیگران، اعم از بستگان و نزدیکان و دوستان تا مسؤلان و مراجعان و سایر شهروندان، تقواپیشگی، مبانی اعتقادی و نوع رابطه آنها با نظام و امام و اسلام بود! علیرغم کهولت بالای سنی و کسالت شدید جسمی برای عزیمت و سرکشی از جبهه ها و حضور در بین رزمندگان اسلام تلاش می کرد.

یکی از بزرگترین جلوه های این عشق به رزمندگان و توجه به جبهه ها، در میدان داری همه جانبه معظم له در ماجرای تعهد مازندران برای بازسازی کامل سوسنگرد در ایام جنگ تحمیلی بود.

این روحانی انقلابی بعد از رحلت امام راحل و در جریان مجلس خبرگان رهبری به عنوان نماینده مازندران نقشی به سزا در انتخاب مقام معظم رهبری داشت و پس از رهبری به ایشان عشق می ورزید و ولایتمداری ایشان زبانزد بود؛ به گونه ای که مقام معظم رهبری در خصوص ایشان عباراتی را به کار برد که کمتر از ایشان دیده می شود. عباراتی مانند انسان در کنار ایشان(آیت الله روحانی) احساس آرامش می کرد و یا اگر به تعداد انگشتان دست مانند آقای روحانی داشتم خیالم راحت بود.

آیت الله روحانی، مشعل فروزان خطه شمال

یکی از جلوه های بی نظیر ارادت مرحوم آیت الله روحانی به مقام معظم رهبری را جریان سفر پنج روزه مقام معظم رهبری در سال 75 به مازندران می توان نام برد که در خاطر این استان ماندگار شد.

پس از جریان فتنه 78  ایشان به شدت از اهانت های ضد انقلاب و فریب خوردگان به ساحت ولایت ابرازی تأثر و ناراحتی می کرد و این مسأله موجب تشدید بیماری ایشان شد و سرانجام این مجاهد نستوه، پس از مجاهدت های بی نظیر، در شب شهادت امام هادی(ع)، در سال 1378 به لقاءالله پیوست. رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیتی از وی با عنوان مشعل فروزان خطه شمال یاد کردند و فرمودند: یاد و نام نیک او از خاطر این ملت محو نخواهد شد.

آیت الله روحانی، مشعل فروزان خطه شمال

خدمات اجتماعی

از خدمات انجام شده از سوی آیت‌الله روحانی در استان مازندران می‌توان به احداث پارک بزرگ نوشیروانی بابل، احداث پل کله بست، بازسازی مدرسه صدر، انجام خدمات فرهنگی، کمک به زلزله زدگان، بازسازی برخی از مناطق جنگی، کمک به سیل زدگان نکا، حل مشکلات مردم، تفقد از معلولان و بیماران، پیگیری احداث گشتارگاه صنعتی در بندپی و احداث پل موزیرج اشاره کرد.

وفات

سرانجام مرحوم آیت الله روحانی پس از عمری تلاش و مبارزه و آموختن علم و دانش به بسیاری از شاگردان خویش در عصر ۲۱ مهر ماه سال ۷۸ همزمان با سالروز شهادت امام هادی (ع) دار فانی را وداع گفت و به جمع دوستان و همرزمان خویش پیوست./950/

ارسال نظرات