۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۶۷۴۸۹۱
عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

زهد و ساده زیستی، رمز ماندگاری علمای اصیل شیعه است

زهد و ساده زیستی، رمز ماندگاری علمای اصیل شیعه است
مازندران - حجت الاسلام والمسلمین مشایخ گفت: تجمل گرایی و توجه به زرق و برق های مادی طلاب و روحانیان را از مسیر علم آموزی و نشر معارف اهل بیت(ع) خارج می کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمود مشایخ، عضو شورای حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، زهد و ساده زیستی را از جمله شاخصه روحانیت اصیل شیعه در طول  تاریخ برشمرد و گفت: زهد، ایمان، تقوای الهی، ساده زیستی و مردم داری روحانیت اصیل شیعه موجب ماندگاری آنها شده است.

وی با بیان این که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در منشور روحانیت تأکید کردند روحانیت متعهد هرگز با سرمایه ذاران زالوصفت سر آشتی ندارد، افزود: زندگی علما و فقهای دینی در طول تاریخ بر پایه زهد، ساده و ساده زیستی بنا نهاده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مشایخ با اشاره به این که روحانیت اصیل و متعهد با زهد و تقوا درس خوانده و به درجات علمی بالا در حوزه دست یافته است، خاطرنشان کرد: علمای برجسته حوزه همواره زاهدانه زندگی و از تجملات دنیوی پرهیز کردند.

استاد حوزه علمیه، قناعت و ساده زیستی را مهم ترین وجه زندگی علما و فقهای دینی دانست و تصریح کرد: علمای زاهد با بی اعتنایی به مادیات و زرق و برق دنیوی، همواره در پی کسب درجات علمی و معنوی بودند.

وی با بیان این که نگاه اشرافی و دنیاگرایی روحانیت با اسلام و آموزه های دینی به هیچ عنوان سازگار نیست، خاطرنشان کرد: رمز موفقیت علما و فقهای دینی در همراه کردن توده مردم با خود، ساده زیستی و زهد آنها بوده است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که علمای زاهد همواره نسبت به مظاهر مادی زندگی بی اعتنا بوده اند، تصریح کرد: علمای اصیل شیعه با پرهیز از تجمل و دنیا طلبی، زندگی زاهدانه ای داشتند و به همین دلیل همواره ملجأ و پناه مردم به ویژه محرومان و نیازمندان بودند.

وی، از جمله مهم ترین عامل موفقیت علما و روحانیان شیعه در طول تاریخ سازگاری رفتار، گفتار و اعمال آنها با معیارهای دینی و اسلامی به ویژه سیره ائمه معصومین(ع) دانست و خاطرنشان کرد: داشتن روحیه اشرافی گری و توجه به وسوسه های دنیوی، موجب انزوای روحانیت خواهد شد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که زهد، تقوای الهی و ساده زیستی از جمله مهم ترین دلایل عدم جدایی مردم از روحانیت اصیل شیعه در طول تاریخ برشمرد و تصریح کرد: آنچه که امروز باید بیش از هر زمان دیگری مورد توجه طلاب جوان حوزه های علمیه قرار گیرد، ذی طلبگی و توجه جدی به ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی و تفکر اشرافی است.

حجت الاسلام والمسلمین مشایخ با تأکید براین که نباید تجمل گرایی و توجه به زرق و برق های دنیوی طلاب و روحانیان را از مسیر و هدف اصلی که همان علم آموزی و نشر معارف اهل بیت(ع) در جامعه است خارج کند، بیان داشت: یک طلبه و روحانی که دارای نگاه و تفکر اشرافی و تجملی باشد جایگاه اجتماعی خود را نزد مردم از دست خواهد داد و اثرگذاری حرف و سخن او به صفر خواهد رسید.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که مردم به حرف کسانی گوش خواهند داد که از جنس خودشان باشند، بیان داشت: به طور حتم ساده زیستی، زهد و پارسایی طلاب جوان حوزه را به مدارج بالای علمی و درجات بالای معنوی خواهد رساند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به تلاش جریان های معاند برای تخریب چهره روحانیت در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: دشمن با مرجع سازی و نفوذ دادن عوامل خود در بدنه حوزه و جامعه روحانیت به دنبال نشر و گسترش تفکر اشرافی گری و تجمل گرایی در میان حوزویان است./950/

ارسال نظرات