۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۶۷۵۰۴۶

پیشوای مؤمنان: زندگی‌نامه امام علی

پیشوای مؤمنان: زندگی‌نامه امام علی
موسسه انتشارات دلیل ما، کتاب «پیشوای مؤمنان: زندگی‌نامه امام علی (ع)» نوشته رضا بابایی را به مناسبت ایام ولادت حضرت علی روانه قفسه کتاب‌فروشی‌ها کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا،موسسه انتشارات دلیل ما، کتاب «پیشوای مؤمنان: زندگی‌نامه امام علی (ع)» نوشته رضا بابایی را به مناسبت ایام ولادت حضرت علی روانه قفسه کتاب‌فروشی‌ها کرده است.

تاریخ را نه یک‌بار که هماره باید خواند، به‌ویژه تاریخ مردان و زنانی که نام و مرام آنان بر زندگی ما سایه افکنده است. تاریخ‌دانی و تاریخ خوانی، چشم ما را باز می‌کند و تصور درست‌تری از مسیری که پیموده‌ایم، به ما می‌دهد.

امام علی (ع) را باید از نو شناخت. آنچه بر ایشان گذشت و آنچه وی برای ما باقی گذاشت، بخش مهمی از تاریخ انسان و اسلام است. داستان زندگانی علی (ع)، بلندای فکر و عمل مردی را در قاب خاطره‌ها می‌نشاند که از صبح ازل تا شام ابد، گمشده انسان است. علی (ع)، سیرت و سیره‌ای را از خود به یادگار گذاشت که کار را برای حاکمان دشوار کرده است و بر محکومان آسان. او ظلم را رسوا کرد، عدالت را برکشید، اخلاق را قدر بخشید و بر صدر نشاند، شانه‌های لرزان را در هنگامه اشک و آه، به عرش عزت رساند و مهربانی را از کعبه تا کوفه بر دوش کشید.

جنگ، او را از علی بودن، تهی نکرد، و صلح تاب و تپش را از او نگرفت. ما او را از جان دوست‌تر داریم، نه چون داماد پیغمبرمان و سردار اسلام بود و همسر کوثر و پدر پیشوایانمان، او همه این‌ها بود و افزون بر این، علی بود. علی نامی است که بیش از همه نام ها بر سر زبان‌ها است و بیش از هر نام دیگری مدح و ثنا می‌شود، ما بیش از اسم او، به‌رسم و سیره جان‌بخش ایشان محتاجیم.

ویژگی اثر

مروری بر زندگانی و سیره امام علی (ع) در زمینه‌های مختلف و نقل داستان‌هایی از دوران مختلف حیات ایشان است. در این نوشتار ابتدا به بحث در مورد حوادث مختلف زندگانی آن امام از زمان ولادت تا آغاز اسلام و سپس آغاز اسلام تا زمان هجرت و پس‌ازآن از زمان هجرت تا زمان رسیدن به ولایت و امامت پرداخته‌شده و فرازهایی از زندگانی امام علی در مقاطع مختلف، مورد بحث و بررسی تاریخی قرارگرفته است. نگارنده در همین راستا به حضور مؤثر و پررنگ آن امام در جنگ‌های صدر اسلام اشاره نموده و جریان غدیر خم و اعلام عمومی برای خلافت ایشان توسط پیامبر اسلام (ص) را مورد شرح و بررسی قرار داده است.

آنگاه به جریان انحراف مسیر خلافت و غصب آن توسط برخی از صحابه رسول خدا اشاره نموده و حوادث دوران کوتاه خلافت ایشان به‌ویژه تحمیل سه جنگ صفین، نهروان و جمل بر آن امام در این دوران را شرح داده است. در بخش دیگری از کتاب به توصیف نهج‌البلاغه و میراث علمی و دینی برجای‌مانده از امام علی پرداخته‌شده و حکایاتی از زندگانی و سیره اخلاقی و معنوی آن امام نقل‌شده است.

ساختار کتاب

نگارنده مطالب این کتاب را تحت یازده گفتار فراهم کرده که عناوین آن بدین شرح است:

از ولادت تا ولایت، از هجرت به مدینه تا ارتحال پیامبر، غدیر بعثت دوباره، از ارتحال پیامبر تا خلافت، بر مسند خلافت، جنگ جمل نبرد با پیمان‌شکنان، جنگ صفین نبرد نافرجام، حکایت جهل در فتنه خوارج، شهادت، میراث علی و داستان‌های از زندگی امام علی

برشی از کتاب

نویسنده در بخش اول کتاب و با موضوع شناسنامه در صفحه 19 کتاب چنین می‌نویسد:

علی (ع)، چهارمین پسر این خانه است؛ خانه‌ای که مرد آن ابوطالب بزرگ است و زن آن، فاطمه بنت اسد که فخر زنان اسلام و آیت مهر و صفا است. علی (ع) پس از طالب، عقیل و جعفر، در این خانه به دنیا آمد و مایه سربلندی و سرافرازی خانه کوچک ابوطالب و بنت اسد، تا همیشه تاریخ شد. به گفته مورخان، ولادت علی (ع)، روز جمعه، سیزدهم رجب سال سی‌ام عام‌الفیل بوده است. ابوطالب، این نوزاد خجسته را «علی» نام‌گذاری کرد. تولد امام در کعبه، شهرت تاریخی دارد و افزون بر روایات شیعی، برخی از منابع اهل سنت نیز آن را پذیرفته‌اند.

مشهورترین کنیه امام علی، «ابوالحسن» است، و کنیه‌های رسمی و غیررسمی دیگر او عبارت‌اند از: ابوالحسین، ابوالسبطین، ابوالریحانتین و ابوتراب. علی (ع) القاب و اوصاف بسیاری نیز داشت که هر یک از آنها، اشارتی گویا به یکی از فضیلت‌های او است و گوشه‌ای از مقامات و حالات او را آشکار می‌کند. برخی از این القاب چنین است: «أعلم الأمة»، «أقضی الأمة»، «أول من أسلم»، «أول من صلی»، «خیر البشر»، «أمیرالمؤمنین»، «إمام المتقین»، «قائد الغر المحجلین»،

«سیدالمسلمین»، «سیدالمؤمنین»، «یعسوب المؤمنین»، «عمود الدین»، «سیدالشهداء»، «سیدالعرب، «رایة الهدی»، «باب الهدی»، «حیدر»، «المرتضی»، «الولی» و «الوصی». برخی از این لقب‌های معنادار و فخرآفرین، هدیه‌های رسول خدا (ص) به او بود.

انتشارات دلیل ما، کتاب «پیشوای مؤمنان: زندگی‌نامه امام علی (ع)» نوشته رضا بابایی را در 296 صفحه قطع رقعی و با جلد شومیز، و قیمت 2۵0۰۰ تومان چاپ کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات دلیل ما به قم- بلوار معلم- مجتمع ناشران - طبقه همکف - واحد ۹ مراجعه کرده، یا با تلفن‌های ۰۲۵۳۷۷۴۴۹۸۸ و ۰۲۵۳۷۷۳۳۴۱۳ تماس بگیرند./826/

پیشوای مؤمنان: زندگی‌نامه امام علی (ع)

ارسال نظرات