۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۶۷۶۲۲۰
عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی:

عمل‌گرایی و عالم عامل بودن شرط ایفای رسالت طلبگی است

عمل‌گرایی و عالم عامل بودن شرط ایفای رسالت طلبگی است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام نجفی زاده با تأکید بر ضرورت عمل‌گرایی و عالم عامل بودن حوزویان و روحانیان، گفت: نسخه به‌تنهایی باعث درمان نمی‌شود بلکه عمل به آن هم ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمد نجفی زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در درس اخلاق حوزه علمیه استان، با تأکید بر ضرورت عمل‌گرایی و عالم عامل بودن حوزویان و روحانیان، اظهار کرد: نسخه به‌تنهایی باعث درمان نمی‌شود بلکه عمل به آن هم ضرورت دارد.

وی افزود: بعضی از مسلمانان تنها به گفتن شهادتین و اقرار به اینکه قرآن کتاب آسمانی و دینی آن‌هاست اکتفا کرده و آن را در خانه نگهداری می‌کنند بدون اینکه با تدبر آن را بخوانند و دستورات عالیه‌اش را به کار بندند.

حجت‌الاسلام نجفی زاده ادامه داد: درحالی‌که اگر چنین کاری را با بیماری جسمی خودش می‌کرد یعنی نسخه‌ای که دکتر نوشته در جیبش یا گوشه‌ای می‌گذاشت بدون اینکه دوا را بخرد و به کار بندد، آن‌وقت دل‌خوش می‌کرد که دکتر رفته‌ام و نسخه گرفته‌ام، یقیناً این رفتار دور از خرد مورد سرزنش عقلا و وجدان خودش قرار می‌گرفت.

وی با بیان اینکه بیماری قلبی، فقط کفر نیست، خاطرنشان کرد: بعضی دیگر از مسلمانان به پارهای از دستورات قرآن مجید مانند نماز و روزه عمل می‌کنند و به‌صورت بی‌مغز و جان آن‌ها قناعت کرده و سایر دستورات قرآن را نادیده می‌گیرند، آن‌وقت خود را صاحب قلب سلیم هم می‌دانند؛ به خیال اینکه عذاب‌ها و عقوبت‌هایی که برای بیماران روانی است درباره کفار است و با این ترتیب مغرور گشته در جهل مرکب می‌مانند.

حجت‌الاسلام نجفی زاده خاطرنشان کرد: سبب این پندار نادرست این است که خیال می‌کنند بیماری دل تنها همان کفر است درحالی‌که کفر یکی از بیماری‌های روحی است و جز آن بیماری‌های دیگری است که قرآن مجید از دستورات معالجه آن‌ها پر است.

وی اضافه کرد: برای اینکه روشن شود بیماری دل با ایمان جمع می‌شود یعنی ممکن است شخصی کافر نباشد ولی به بیماری‌های دیگر روانی مبتلا باشد توجه به آیه شریفه 60 سوره احزاب ضروری است، زیرا حق‌تعالی در این آیه می‌فرماید: «لَئِنْ لَمْ ینْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَةِ لَنُغْرِینَّک بِهِمْ ثُمَّ لَا یجَاوِرُونَک فی‌ها إِلَّا قَلِیلًا» و تأکید می‌کند اگر منافقان و بیماردلان و آن‌ها که اخبار دروغ و شایعات بی‌اساس در مدینه پخش می‌کنند دست از کار خود برندارند، تو را بر ضد آنان می‌شورانیم، سپس جز مدّت کوتاهی نمی‌توانند در کنار تو در این شهر بمانند.

حجت‌الاسلام نجفی زاده ادامه داد: همچنین خداوند در آیه 31 سوره مدثر می‌فرماید: موکلان دوزخ را جز از فرشتگان قرار ندادیم و شمار آن‌ها جز برای امتحان کافران نیست تا اهل کتاب یقین کنند و بر ایمان مؤمنان بیفزاید و اهل کتاب و مؤمنان شک نکنند و تا آنان که در دل‌هایشان مرضی است نگویند: خدا از این مثَل چه می‌خواسته است؟ خدا اینچنین هر کس را که بخواهد گمراه می‌کند و هر کس را که بخواهد راه می‌کند و شمار سپاهیان پروردگارت را جز او نداند و این سخن جز اندرزی از برای مردم نیست.

عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: در این دو آیه خداوند مسلمانانی را که در دل‌هایشان مرض است، از کافران و منافقان جدا ذکر فرموده است؛ بر این اساس بیماری دل با ایمان جمع می‌شود یعنی ممکن است شخصی کافر نباشد ولی به بیماری‌های دیگر روانی مبتلا باشد./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات