۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۶۷۶۲۳۰
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

سنت حسنه اذان‌گویی زنده در مساجد احیا شود

سنت حسنه اذان‌گویی زنده در مساجد احیا شود
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام خادمی گفت: اذان‌گویی زنده و حلقومی از مناره مساجد سنت حسنه‌ای است که با آمدن وسایل الکترونیکی تقریباً فراموش شده؛ اما باید احیا شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، امروز در مراسم تجلیل از مؤذنان و روحانیون محلی استان خراسان شمالی که در سالن جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی برگزار شد، اظهار کرد: مسجد محل عبادت و تهذیب نفس است و مؤذنان مساجد، منادیان و دعوت‌کنندگان مؤمنین به نماز و عبادت به درگاه خداوند هستند و بر اساس روایتی معتبر از رسول مکرم اسلام (ص)، مؤذّنان با پیامبران و صدیقان و شهیدان و صالحان محشور می‌شوند.

وی با اشاره به جایگاه مؤذنان و خادمان مساجد، افزود: خدمتگزاری در مسجد ارزش والایی دارد به‌گونه‌ای که خداوند در قرآن کریم افتخار خدمتگزاری به مسجد را به حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل (ع) نسبت می‌دهد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: اذان زیباترین کلام و پیام برای مؤمنان و شیفتگان وصال حق و یکی از شعارهای اسلام است.

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی خراسان شمالی گفت: مؤذن منادی حق و دعوت‌کننده مؤمنان به بهترین اعمال است و جایگاه والایی نزد خداوند متعال دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: گفتن اذان به‌صورت زنده و حلقومی از مناره مساجد یک سنت و اخلاق حسنه است که به‌مرورزمان و با آمدن وسایل الکترونیکی تقریباً به فراموشی سپرده‌شده است و لازم است هیئت امناء مساجد و فعالان دینی نسبت به احیای این سنت حسنه همت داشته باشند.

حجت‌الاسلام خادمی تأکید کرد: شایسته است همه مسئولان فرهنگی در همه سطوح به دنبال ترویج این فرهنگ متعالی در میان مردم و اجرای برنامه‌هایی در این زمینه باشند تا فرهنگ خوب اذان گفتن به‌صورت زنده و حلقومی دوباره در جامعه رواج و رونق پیدا کند.

وی در پایان گفت: تشویق و ترغیب نوجوان و جوانان به اذان گفتن و اجرای مسابقات اذان در سطوح مختلف سنی و تجلیل از آن‌ها می‌تواند در پرورش مؤذنان مؤثر باشد و در این زمینه می‌توان از تجربه اساتید و پیشکسوتان این رشته استفاده کرد.

گفتنی است به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامت جامعه، مراسم تجلیل از مؤذنان و ملاهای محلی به‌صورت هم‌زمان در همه شهرستان‌های استان خراسان شمالی به‌صورت مجزا و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات