۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۶۷۶۶۹۱

ترکیه خواستار حضور ایران در نشست‌های مشترک درباره افغانستان شد

ترکیه خواستار حضور ایران در نشست‌های مشترک درباره افغانستان شد
وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای افغان خود، از آمادگی کشورش برای حضور در نشست‌های سه‌جانبه با ایران و پاکستان درباره روند صلح افغانستان خبر داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، «محمدحنیف اتمر»، وزیر خارجه‌ افغانستان و «مولودچاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه، درباره‌ نشست استانبول گفت‌وگو کردند.

بر اساس اعلام وزارت خارجه افغانستان، دو طرف در این تماس تلفنی، درباره گسترش روابط دوجانبه، تقویت تماس‌ها و همکاری‌های چندجانبه، برگزاری نشست کشورهای قلب‌ آسیا – نشست استانبول در دوشنبه در اواخر ماه مارس و همچنین برگزاری دور بعدی گفت‌وگوهای صلح افغانستان در شهر استانبول، گفت‌وگو کرده‌اند.

اتمر در این گفت‌وگوی تلفنی، از آمادگی ترکیه به عنوان دوست قابل‌اعتماد، برای میزبانی دور بعدی گفت‌وگوهای صلح افغانستان قدردانی کرده و بر افزایش تماس‌ها و مشورت‌ها درباره اهداف، دستور کار، شرکت‌کنندگان، و نتایج این نشست تاکید کرده است.

وی، گفته است: «انتظار می‌رود نشست ترکیه، گامی به جلو در راستای تامین آتش‌بس و دستیابی به راه حل سیاسی مطابق با خواست و اراده‌ مردم افغانستان باشد.»

اتمر، برگزاری نشست کشورهای قلب‌آسیا – نشست استانبول در دوشنبه را فرصت خوبی برای مشورت‌ها و آمادگی‌های بیشتر برای دور بعدی گفت‌وگوهای صلح خوانده است.

وزیر خارجه ترکیه نیز، درباره سفر اخیرش به دوحه و دیدارش با وزرای خارجه‌ قطر و روسیه در مورد روند صلح افغانستان گفت‌وگو کرده است.

اوغلو، گفته است: «نشست ترکیه جایگزین نه، بلکه مکمل روند صلح دوحه خواهد بود. اکثر طرف‌های دخیل برای شرکت در نشست ترکیه ابراز آمادگی کرده‌اند. ما هم آمادگی‌مان را برای شرکت در نشست‌های سه‌جانبه‌ افغانستان و ترکیه با کشورهای ایران و پاکستان ابراز می‌داریم.»

قرار است در هجدهم مارچ، مسکو میزبان نشستی برای تسریع روند صلح افغانستان باشد. مقام‌های ارشد حکومت افغانستان، نمایندگان طالبان و برخی از کشورها، برای شرکت در این نشست دعوت شده‌اند.

همچنین، مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز گفته است که استانبول برای میزبانی از گفت‌وگوهای صلح افغانستان در ماه آوریل آمادگی می‌گیرد.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، نیز گفته است که دولت افغانستان در هر دو نشست پیش رو شرکت خواهد کرد.

محب روز گذشته گفت: «ما بر اساس سطح حضور کشورها و طالبان، هیئت خود را به روسیه و ترکیه می‌فرستیم. اگر سطح اشتراک در حد هیئت باشد، هیئت گفت‌وگوکننده دولت شرکت خواهد کرد و اگر سطحش تغییر کند، به همان سطح ما در این نشست‌ها شرکت خواهیم کرد.»

ارسال نظرات