۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۰
کد خبر: ۶۷۶۸۵۵
همزمان با ایام ولادت امام حسین علیه السلام؛

کتاب "فرهنگ جامع سخنان امام حسین" بر روی پیشخوان

کتاب
كتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسین (علیه السلام) داراي مقدمه و دو بخش است كه بخش آخري آن چهار فصل و بخش دوّم كتاب داراي پنج فصل مي باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا كتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسین علیه السلام با ترجمه علی مؤیدی و به همت گروه حديث پژوهشكده باقرالعلوم (عليه السلام) وابسته به سازمان تبليغات اسلامى تالیف شده است.

امام حسین علیه السلام در میان فرق اسلامی دارای جایگاهی ویژه و مقام و منزلتی بس بلند است، سخنان و راه و روش او برای همگان حجت و معتبر است و میتواند درس زندگی و الگوی خوبی برای آنان باشد و در برخوردها و مبارزات مورد توجه قرار گیرد.

هدف از گردآوری کتاب "فرهنگ جامع سخنان امام حسین" ارائه ماده اولیه برای تفسیر و تبیین و تحلیل حوادث صدر اسلام است، زیرا عصر زندگی حضرت ابا عبدالله از مهمترین و شگفت انگیزترین دوران های پر فراز و نشیب عصر رسول خدا است.

آن حضرت در دوران پر تلاطم پس از پیامبر با همه فتنه هایی که فضای جامعه اسلامی را همچون شب ظلمانی تیره و تار نموده بود حضوری چشمگیر داشت و پس از آن در دوران خلافت کوتاه امیرالمومنین و امام حسن مجتبی هم در کنار پدر و برادر بزرگوارش بود و در دوران امامت خویش هم بزرگترین حماسه اسلامی را آفرید و سخنان او بهترین آئینه برای انعکاس آن حوادث تلخ و شیرین است و برای محققان بهترین منبع تبیین و تحلیل این دوران را فراهم می آورد.

در این مجموعه تنها روایاتی که حاوی کلام امام حسین بوده است آورده شده است. روایاتی که در رابطه با فضائل آن حضرت یا بیانگر وقایعی در رابطه با آن حضرت ولی خالی از کلامات آن حضرت بوده، نیامده است.

كتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسین (علیه السلام) داراي مقدمه و دو بخش است كه بخش آخري آن چهار فصل و بخش دوّم كتاب داراي پنج فصل مي باشد.

این كتاب شريف، فرهنگ جامعي از سخنان امام حسين عليه السّلام است ,تمامي كلماتي كه بيانگر موقعيت تاريخي خاصي بود به صورت تاريخي در چند فصل زير تنظيم شده است ,

فصل اول سخنان امام حسين عليه السّلام در زمان رسول اكرم (ص)

 فصل دوم سخنان امام حسين عليه السّلام در زمان اميرالمؤمنين (ع)

 فصل سوم سخنان امام حسين عليه السّلام در زمان امام حسن (ع)

فصل چهارم سخنان امام حسين عليه السّلام در زمان امامت خود

ساير كلمات آن بزرگوار كه بيانگر تاريخي خاصي نبود در چند فصل جداگانه 1 ـ عقايد 2 ـ احكام 3 ـ اخلاق 4 ـ ادعيه 5 ـ اشعار تنظيم شده است .

در فصل اوّل بخش نخست به فرمايشات امام حسين (عليه السلام) در زمان پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) اشاره شده است.

فضايل و كرامات امام (عليه السلام) ، كرامات آن حضرت (عليه السلام) در كودكي، اخلاق حسين (عليه السلام) در كودكي و بازگو كردن حوادث عصر پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) ، موضوعاتي هستند كه در فصل اوّل بخش يك به آنها پرداخته شده است.

فصل دوّم شامل سخنان امام حسين (عليه السلام) در زمان امام علي (عليه السلام) است؛ كه در ان مطالبي چون بيعت گرفتن از علي (عليه السلام) وصيّت و شهادت حضرت زهرا (سلام الله عليها)، خطبۀ امام (عليه السلام) در محضر پدر، هديه اي از جانب خدا و شهادت، سفارش، تفسيل، تشييع و دفن علي (عليه السلام) و نيز بحوادث عصر امام علي (عليه السلام) بیان شده است.

سخنان امام (عليه السلام) در زمان امام حسن (عليه السلام) زينت بخش فصل سوم كتاب است.

فصل چهارم به كلمات حضرت (عليه السلام) در زمان امامتشان اختصاص يافته كه شامل فرمايشات حضرت (عليه السلام) قبل و پس از مرگ معاويه، در مني، هجرت از مدينه، در مكّه، سفر كربلا، رويدادهاي شب و روز عاشورا، آغاز نبرد و شهادت اصحاب، شهادت خاندان پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) و بالاخره شهادت خود حضرت (عليه السلام) مي باشد.

اوّلين فصل بخش دوّم كه سخنان موضوعي امام حسين (عليه السلام) است در 9 بند به بحث هاي اعتقادي توحيد (و امامت)؛قرآن و تفسير؛پيرامون جدّ گرامي حضرت (عليه السلام) ؛پپرامون اهل بيت (عليه السلام) ؛پيرامون حضرت علي (عليه السلام) ؛پيرامون امام حسن (عليه السلام) ؛پيرامون خود حضرت (عليه السلام) ؛پيرامون امامان پس از حضرت (عليه السلام) ؛دربارۀ شيعيان عنوان شده است.

در فصل دوّم اين بخش به احكام عبادي در 12 بند طهارت؛ نماز؛روزه و زكات فطره؛صدقه؛حجّ؛جهاد؛امر به معروف و نهي ازمنكر؛نكاح؛داد و ستد؛بدهي و وصيّت؛معيشت؛حدود اشاره رفته است.

فصل سوم بخش دوّم فرهنگ جامع سخنان امام حسین (علیه السلام) ، شامل مباحث ارزندۀ اخلاقي آن حضرت (عليه السلام) از حدود اطاعت پدر، صفات حسنه، ادب و پاداش اسلام تا نصايح حضرت (عليه السلام) ، اثار صلۀ رحم، نتيجۀ گناه، تصوير مرگ، ويراني خانۀ آخرت و بالاخره ارزش اطعام مسلمان مي باشد.

دعاهاي عارفانه حضرت (عليه السلام) زينت بخش فصل چهارم اين بخش شده است. دعاهايي در موضوعات عاجزترين مردم، معني استدراج، نيايش در قنوت نمازها، دعاي عشرات، دعاي عرفه، دعاي تسكين درد اعضاي بدن و بالاخره دعاي مشلول از جمله مطالب اين فصل است. بالاخره آخرين فصل كتاب اختصاص به اشعاري دارد كه آن حضرت در مناسبات و زمان هاي مختلف انشاء فرموده اند.

اين كتاب تاليف گروه حديث پژوهشكده باقرالعلوم (عليه السلام) وابسته به سازمان تبليغات اسلامى می باشد که توسط  على مؤيدى ترجمه شده است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Netherlands
۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
این خبرو باید دیروز می زدین
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یااَباعَبْدِاللَّهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَبَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
0
0