۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۶۷۷۸۶۴

هر روز یک خبر گرانی با وجود دستور رییس جمهور درباره ثبات بازار

هر روز یک خبر گرانی با وجود دستور رییس جمهور درباره ثبات بازار
تا کجا مردم بایستی برای گذران زندگی از بسیاری از کالاها صرف نظر کنند و سفره شان کوچک و کوچکتر شود.

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ موج جدید قیمت ها در راه است. این موضوعی است که از لابه لای اخبار اقتصادی می توان به خوبی مشاهده کرد. این درحالی است که رئیس جمهور روز چهارشنبه چهارم فروردین در جلسه هیات دولت بدان اشاره کرد و خطاب به وزرای جهاد کشاورزی و صمت گفت: «من از وزارت صمت می‌خواهم بگذارید این چهارماه بازار ثبات داشته باشد. هرچه قرار بوده گران شود در سال ۹۹ گران شده است. مقام معظم رهبری باز هم بر تولید تاکید کردند حتما ما هم مساله تولید را دنبال می‌کنیم».

اما طولی نکشید که موج گرانی ها در سال جدید به راه افتاده است. «رضا شیوا» رئیس شورای رقابت کلید گرانی ها را زد و عنوان کرد: « قطعا در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ قیمت خودروهای داخلی تولید شده در کارخانه ها افزایش قیمت خواهد داشت. در زمستان سال ۹۹ تورم ۱۴ درصد را اعمال نکردیم. در بهار میزان تورم بخشی را به علاوه رقم زمستان یکجا به قیمت خودرو اضافه می‌کنیم.»
 


این شروع ماجرای گرانی ها در سال جدید بود. هر چند که درسال گذشته «محمد مهدی ناصحی» مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به رشد ۵۴ درصدی اعتبارات این سازمان، از پیشنهاد افزایش 30 درصدی تعرفه پزشکی در سال آینده خبر داده بود.

حالا عنوان می شود که قیمت حمل و نقل عمومی نیز افزایش یافته است. کرایه تاکسی ها با افزایش 35 درصدی و بلیت مترو با 25 درصد رشد قیمت روبرو شده اند.



در حوزه مسکن نیز شاهد افزایش 25 درصد اجاره بها بودیم. یعنی اگر فردی حدود صد میلیون تومان خانه ای را رهن کرده است بایستی امسال 25 میلیون دیگر بر روی آن بگذارد تا بتواند در همان خانه بماند یا خانه مشابه آنرا کرایه کند.

تازه‌ترین جدول نرخ رسمی میوه و تره‌بار در حالی حاکی از افزایش قیمت میوه‌هایی چون پرتقال تا ۲۳ هزار تومان و موز تا حدود ۳۰ هزار تومان است که مقام‌های صنفی می‌گویند این قیمت‌ها برای خریداران ۳۵ درصد گران‌تر خواهد بود.

قیمت مرغ نیز 22 درصد افزایش داشت تا راهکار مسئولان ستاد تنظیم بازار برای جمع کردن صف‌های مرغ این باشد که این کالای پروتئینی را گران کنند.

همچنین گفته شده تعرفه آب و برق از اول اردیبهشت ۷ درصد گران می شود. این خبری بود که «رضا اردکانیان» وزیر نیرو اعلام کرد و گفت: «بر اساس مصوبه ۳ سال قبل دولت، از ابتدای اردیبهشت هر سال، تعرفه آب و برق ۷ درصد افزایش می یابد.»



قیمت سیمان هم که بازار مصالح ساختمانی را بهم ریخته است در حال افزایش است. البته افزایش قیمت این کالای ساختمانی پیشتر از سال جدید و با کمبود شدید این کالاها در استان‌های مختلف اتفاق افتاده و تا به امروز تداوم یافته است. بهای سایر مصالح ساختمانی هم به تاسی از افزایش سیمان در حال رشد هستند.

«محمدرضا احسانفر»، عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان نیز در گفتگو با رسانه‌ها از افزایش قیمت سیمان خاکستری در روزهای آتی خبر داد. وی می‌گوید میزان افزایش نرخ سیمان خاکستری قطعا بیش از ۳۵ درصد خواهد بود و بعد از تکمیل امضاها در چند روز آینده، ابلاغ می شود. همچنین براساس مصوبه کارگروه مدیران عامل شرکت های سیمان سفید کشور که خبر آن روز دوشنبه اعلام شد، قیمت این محصول ۳۵ درصد افزایش یافت.

قیمت انواع مواد غذایی نیز در حال رشد است. روز دوشنبه در پی پیشنهاد سازمان حمایت، نرخ دستمزد تصفیه شکر خام به ازای هر کیلوگرم از ۲۱۷ به ۴۰۰ تومان افزایش یافت. گرانی بعدی که در روزهای اخیر خبرساز شد، افزایش عجيب قیمت ماست بود. در همین رابطه، اتحادیه تعاونی‌های لبنی می‌گوید سرانه مصرف لبنیات در ایران حداکثر یک‌سوم جهان است؛ چون وزارت جهادکشاورزی به تولیدکنندگان اجازه استفاده آزاد از شیرخشک را داده و قیمت لبنیات هم در ایران بسیار بالا رفته است.

کاهش شدید مصرف لبنیات در کشور یک هشدار غذایی نیز هست و باعث می شود که پوکی استخوان و بیماری های حاصل از عدم مصرف شیر و فرآورده‌های آن در کشور اپیدمیک شود.

آنچه این روزها متاسفانه اخبار گرانی روی آن صحه می گذارد خیز موج جدیدی از افزایش سرسام آور قیمت هاست. بالاخره در سال جدید بسیاری انتظار گرانی ها را دارند اما با توجه به اینکه این گرانی‌ها توقف ندارد و به ماه و سال و هفته ختم نمی شود نگرانی ها را تشدید کرده است که تا کی این گرانی های روزانه و کمرشکن ادامه می یابد و تا کجا مردم بایستی برای گذران زندگی از بسیاری از کالاها صرف نظر کنند و سفره شان کوچک و کوچکتر شود. خصوصا آنکه رئیس جمهور و سخنگوی دولت سخنانی متفاوت از آنچه در حال تحقق است را مطرح کرده بودند.

منبع:‌جهان نیوز

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات